Achterruit vervangen Saab

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

De achterruit vervangen van een Saab voor een aantrekkelijke prijs

Hoewel het Zweedse autobedrijf Saab momenteel geen nieuwe auto’s meer maakt, kan het natuurlijk nodig zijn om de achterruit te vervangen van uw Saab. Schade kan bijvoorbeeld komen door vandalisme of door een ongeluk of botsing. Normaliter zou het mogelijk zijn om bij een merkdealer van Saab de achterruit te vervangen, maar aangezien het bedrijf niet langer actief is kan dit lastig zijn om te vinden. De prijs voor een nieuwe achterruit bij een garage is overigens aanzienlijk hoger dan noodzakelijk is. Gelukkig kunnen de kosten op een eenvoudige manier lager worden gehouden. We vertellen u hier meer over Saab, over wanneer de achterruit vervangen van een Saab nodig is en hoe dit kan worden gedaan.

Saab opgericht na de Tweede Wereldoorlog

In veel Europese landen werd tijdens de Tweede Wereldoorlog de auto-industrie noodgedwongen stilgelegd of tot een minimum beperkt. Dit kwam omdat de mankracht, de grondstoffen en onderdelen nodig waren voor andere, vaak militaire, doeleinden. Uiteraard heeft dit vooral in Duitsland een zeer grote impact gehad op autobedrijven als Opel en Mercedes. In het neutraal gebleven Zweden werd vlak voor de Tweede Wereldoorlog het bedrijf SAAB opgericht. Dit staat voor Svenska Aeroplan AB. Zoals de naam doet vermoeden maakte Saab luchtvaartproducten en vliegtuigen die gebruikt konden worden in de aankomende oorlog.

 
Na het einde van de oorlog viel de vraag naar militaire vliegtuigen en vliegtuigonderdelen grotendeels weg om logische redenen. Saab diversifieerde daarom na de oorlog en er werd onder andere een auto-tak opgericht. Saab Automotive zag hierdoor in 1945 het levenslicht. De ervaring in het maken van vliegtuigen kon slim worden toegepast bij het maken van auto’s en vele innovaties werden dan ook aan de hand van deze ervaringen gedaan. De eerste auto van het in 1945 opgerichte bedrijf, de Saab 92,
ging in 1949 in productie en werd direct een redelijk succes in eigen land.

Saab groeit en krimpt weer

Na de Saab 92 verschenen achtereenvolgens de Saab 93,
Saab 94,
Saab 95
en de zeer belangrijke Saab 96.
Dit laatste model was de eerste auto van Saab die echt goede verkoopcijfers haalde buiten het eigen Zweden. In totaal werden er na de introductie van de Saab 96 in 1960 meer dan 550.000 exemplaren van deze auto verkocht. Bijzonder was dat de Saab 96 als één van de eerste auto’s beschikte over gordels. Ook andere auto onderdelen en functionaliteiten die in deze Saab werden gebruikt bleken visionair en werden later door andere automakers op grote schaal toegepast.

Het eveneens succesvolle Zweedse bedrijf Scania fuseerde in 1969 met Saab om samen Saab-Scania AB te vormen. Er konden hierdoor veel synergievoordelen worden gehaald. Belangrijk in de geschiedenis van Saab is ook de samenwerking met Fiat. Dit resulteerde in de Saab 600
en later de Saab 9000, die weliswaar geen gigantisch commercieel succes werden, maar wel voor meer naamsbekendheid van Saab zorgden. Het misschien wel meest bekende model van Saab, de Saab 900, werd in 1978 op de markt gebracht. Met meer dan een miljoen verkochte exemplaren is dit het meest populaire model in de geschiedenis van het Zweedse merk gebleken.

In 1989 stapte vervolgens het Amerikaanse General Motors in door 50% van de aandelen van Saab te kopen nadat de fusie met Scania ongedaan werd gemaakt. Dit resulteerde onder andere in de volgende modellen:

  1. Saab 9-5
  2. Saab 9-3
  3. Saab 9-2x
  4. Saab 9-7x

Geen van deze auto’s kon echter voorkomen dat Saab meer en meer verlies maakte. General Motors probeerde het tij nog te keren door in 2000 het merk volledig over te nemen. Uiteindelijk volgde een gedwongen verkoop aan het Nederlandse Spyker
in 2011. Ook dit werd geen succes. Tegenwoordig is de merknaam in handen van National Electric Vehicle Sweden, die voorlopig geen nieuwe Saab auto’s gaan maken. In 2014 rolde de laatste Saab uit de fabriek en zoals het nu lijkt zitten er geen nieuwe auto’s meer aan te komen.

Wanneer moet u de achterruit vervangen van uw Saab

De achterruit vervangen van uw Saab is helaas onvermijdelijk wanneer u schade heeft aan deze autoruit. Dit komt omdat er in achterruiten, in tegenstelling tot in voorruiten, geen sterretje of barst kan ontstaan die mogelijk nog te repareren valt. De achterruiten zijn van een ander soort glas gemaakt. De voorruiten zijn van gelaagd glas, maar de achter- en zijruiten van gehard glas. Gehard glas is snel verhit en vervolgens snel afgekoeld. Het staat onder grote spanning door deze productiemethode en is zeer sterk. Wanneer er echter een harde impact op deze autoruiten komen zullen ze in duizenden stukjes kapot gaan. Er is gekozen om dit soort ruiten toe te passen in auto’s, omdat de kleine stukjes glas een stuk veiliger zijn dan grote scherven.

De achterruit vervangen van de Saab is dus echter bij deze soort autoruiten wel onvermijdelijk wanneer u schade heeft. De achterruit zal namelijk in zijn geheel ontbreken. Dit heeft veel nadelige gevolgen, waaronder de volgende:

  • Veel lawaai bij het rijden
  • Slechte bescherming voor de passagiers
  • Mogelijke schade in de auto door regen
  • Dieven kunnen de auto eenvoudig binnen komen

Kies er daarom voor om uw Saab achterruit direct te vervangen wanneer deze kapot is gegaan. Door dit zo snel mogelijk te doen kunt u mogelijk verdere negatieve gevolgen voorkomen en bovendien weer veilig met uw auto de weg op gaan.

Hoe kunnen de kosten voor achterruit vervangen van een Saab zo laag zijn?

Bij garages is de prijs voor een achterruit vervangen van uw Saab aanzienlijk hoger dan via ons. Dit heeft een eenvoudige verklaring. De kosten van een autoruit vervangen zijn bij een Saab servicepunt gebaseerd op het feit dat in eerste instantie alleen zij autoruiten met een merklogo mogen verkopen. Hierdoor hebben ze een monopoliepositie en hoeven ze hun prijzen niet aan te passen aan die van concurrenten. Voor u als autobezitter zal dit vanzelfsprekend resulteren in hogere prijzen.

Door te kiezen voor after market autoruiten bent u een stuk voordeliger uit. De achterruit vervangen van uw Saab met deze autoruiten kan eenvoudig en zorgt ervoor dat u exact dezelfde hoge kwaliteit krijgt voor een lagere prijs. Het enige verschil is dat er op after market autoglas geen merklogo staat. Ondanks dit verschil kunt u gerust uw Saab achterruit vervangen met after market autoruiten. Vaak komt dit autoglas zelfs uit dezelfde fabriek en bovendien zorgen alle benodigde keur- en kwaliteitsmerken ervoor dat u zeker weet dat de producten veilig en betrouwbaar zijn. Door het ontbreken van een merklogo mogen ook niet-merkdealers de autoruiten verkopen en de prijs is voor u door de onderlinge concurrentie een stuk gunstiger.

Zelf de achterruit vervangen van uw Saab of dit uitbesteden aan experts

Bijzonder is dat het hier ook mogelijk is om de after market autoglas te bestellen en deze vervolgens zelf te plaatsen. Er zijn niet veel andere bedrijven waarbij dit mogelijk is. Wanneer u uw Saab achterruit vervangen wilt, bestelt u eenvoudig de juiste autoruit en eventueel bijbehorende rubbers of lijsten.

Wanneer u de kennis niet in huis heeft om zelf de achterruit te vervangen van de Saab, dan doen onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners dit graag voor u. Ze komen zelfs op locatie de autoruit vervangen. Ook op deze manier zijn de kosten voor een achterruit vervangen van een Saab een stuk lager dan bij een garage en is de autoruit goedkoop vervangen snel gebeurd. Kies de beste manier om tegen een lage prijs weer veilig de weg op te kunnen met uw auto.