Ga direct naar:
SsangYong is een van de minder bekende automerken in Nederland. Heeft u een model van dit merk, dan bestaat de kans dat u op zoek moet naar de mogelijkheden rond een achterruit vervangen van een SsangYong wanneer de achterruit beschadigd is. Moet de achterruit van uw SsangYong vervangen worden na schade tijdens een storm of vandalisme, dan is het niet verstandig om te kiezen voor een originele achterruit. Het is namelijk veel aantrekkelijker om te kijken naar de kosten van een nieuwe after market achterruit voor uw SsangYong. Maar voordat we hier verder op in gaan, kijken we eerst naar de geschiedenis van SsangYong, het merk dat worstelt met het verleden.
SsangYong is een van de automerken waar zo weinig modellen van verkocht zijn dat het niet eens een kleine speler op de Nederlandse markt genoemd kan worden. Het gaat tot dit moment letterlijk om honderden modellen per jaar. Dat is opvallend, want in Korea worden jaarlijks meer dan 150.000 exemplaren gemaakt. Waar SsangYong in andere landen ieder jaar meer marktaandeel weet te verwerven, lukt dit in Nederland maar mondjesmaat. Dat heeft vooral te maken met het stoffige en milieuonvriendelijke imago van SsangYong, dat overigens al sinds langere tijd niet meer kloppend is.
SsangYong staat niet bekend om flitsende auto’s, om strakke lijnen of enorme topsnelheden. Dat kán in feite ook helemaal niet, want het bedrijf werd in 1954 opgericht (Hadonghwan Motor Company) en het richtte zich direct op het maken van jeeps voor het Amerikaanse leger. Al in 1963 werd het bedrijf samengevoegd met een bedrijf dat in hetzelfde jaar opgericht was (Dongbang Motor). Na een turbulente periode veranderde de naam naar SsangYong Motor in 1986, SsangYong betekent ‘dubbele draak’ uit een legende uit het Verre Oosten. Een samenwerking met Mercedes-Benz in 1991 zorgde voor een grote bedrijvigheid op het gebied van personenauto’s, benzinemotoren en dieselmotoren.
De statische werkpaarden van SsangYong werden geproduceerd als voertuigen voor het leger en jeeps voor het zware werk. Dus niet direct als auto om te gebruiken op de A28 of A1. Ook werd er weinig rekening gehouden met de CO2-uitstoot en dat leverde toenemende problemen op bij de Nederlandse verkoopcijfers. In andere landen wist SsangYong het negatieve imago sneller van zich af te schudden, Nederlanders bleven nog huiverig. Toch is er duidelijk een favoriet model te vinden: de SsangYong Rexton. Vooral de meest recente uitvoering van de Rexton scoort goed bij de gebruikers. Overigens zijn alleen de uitvoeringen die na 2006 gemaakt werden beschikbaar op de Europese markt. De modellen die gemaakt zijn tussen 2001 en 2006 werden alleen verkocht in Zuid-Korea.
De nieuwste SsangYong Rexton is vooral groter dan de eerste modellen (13 centimeter langer, 9 centimeter breder en 6 centimeter hoger) en heeft veel meer comfort voor de inzittenden. Een bagageruimte van 820 liter maakt deze auto ook geschikt als gezinsauto of auto waarmee u écht iets kunt vervoeren. De concurrent van deze Rexton is de Kia Sorento 2.2 CRDi, die ook uit Zuid-Korea komt.
Modellen zoals de SsangYong Korando flopten op de Nederlandse markt vanwege het matige design en te hoog verbruik in vergelijking met de modellen van de concurrenten. De SsangYong Kyron had een ander probleem: het verloor de strijd in Europa van de Honda CR-V, een SUV met ongeveer dezelfde eigenschappen maar dan een stuk goedkoper. De Kyron kwam daarnaast al snel in opspraak omdat het in de EURO 3 klasse terechtkwam, de meest belaste schijf met het oog op de uitstoot. De nieuwe motor die in 2006 op de markt gebracht werd die wél voldeed aan de Europese norm kwam in feite te laat voor dit model.
Wellicht heeft u een SsangYong ondanks dat de verkoopcijfers tegenvallen in Nederland, of wellicht juist wel omdat u een unieke auto wilde hebben. De schaarse aanwezigheid van deze modellen op de Nederlandse weg maakt het moeilijker om originele onderdelen voor uw auto te vinden zonder dat deze direct geïmporteerd moeten worden vanuit Zuid-Korea (of uit Duitsland met wat geluk, aangezien SsangYong daar beter verkoopt). Heeft u schade aan de achterruit en moet deze vervangen worden bij uw SsangYong, dan hoeft u zich echter geen zorgen te maken.
Bij de achterruit vervangen van uw SsangYong kunt u namelijk beter kiezen voor after market achterruiten voor uw SsangYong. Dit is uitstekend autoglas, het komt namelijk uit dezelfde fabrieken met dezelfde kwaliteitseisen als de merkruiten voor de SsangYong. Wilt u bij de achterruit vervangen de kosten zo laag mogelijk houden, dan kiest u voor after market ruiten. Het verschil in prijs zit ‘m namelijk vooral in het wel of niet hebben van een merklogo en dit logo doet werkelijk niets voor uw achterruit.
Een achterruit vervangen van een SsangYong kunt u zelf doen als u hiervoor de kennis in huis heeft. Bij ons selecteert u gemakkelijk het model dat u heeft waarna u direct de opties ziet staan inclusief de prijs. Tijdens het bestellen kiest u voor de optie ‘bezorgen zonder montage’. U krijgt dan binnen één tot twee werkdagen de ruit geleverd en kunt dan direct beginnen met de achterruit vervangen van uw SsangYong. Heeft u een droge werkplek met genoeg ruimte om rond de auto te lopen én bent u handig? Dan is dit de goedkoopste optie bij autoruitschade aan de achterruit.
Bent u echter niet zo handig, heeft u geen droge werkplek of simpelweg geen tijd voor een SsangYong achterruit vervangen? Of wilt u zeker weten dat de nieuwe achterruit van uw SsangYong geplaatst wordt door experts? Ook dan bent u bij ons aan het goede adres. U bestelt dan de SsangYong achterruit en kiest voor de optie mét montage. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners zorgen er dan voor dat de achterruit van uw SsangYong snel en professioneel vervangen wordt zodat u weer veilig de straat op kunt.