Autoruitschade: autoruit reparatie bij ruitschade


Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

autoruitschade

 

Ga direct naar:

 

Autoruitschade: autoruit reparatie bij ruitschade

Autoruitschade is bijzonder vervelend, maar u kunt het niet altijd voorkomen. Moet de voorruit vervangen worden omdat deze te ernstig beschadigd is, of is een zijruit van de auto ingetikt? Dan is het goed om te weten wat uw opties zijn. Autoruit reparatie is in sommige gevallen mogelijk, maar bepaalde autoruiten kunnen helemaal niet gerepareerd worden. Welke soorten autoglas zijn er eigenlijk, waar moet u op letten wanneer u overweegt zelf de autoruit te vervangen en wat zijn de voordelen van after market autoglas? We leggen het u graag uit, zodat u na het lezen van deze pagina alles weet over de ruiten in uw auto.

Welke soorten autoglas zijn?

Er zijn ontzettend veel soorten glas. Isolatieglas, glas-in-lood, plexiglas, gekleurd of geluidswerend glas, u kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Dit geldt niet voor autoglas. Autoruiten zijn grofweg in twee categorieën in te delen:

  • Gelaagd autoglas
  • Gehard autoglas

Binnen deze twee categorieën zijn uiteraard verschillende opties te vinden, zoals gekleurd glas, zonnebanden, coating in de ruit en warmtewerende ruiten. Maar de basis bestaat uit twee categorieën en deze zijn bijzonder belangrijk wanneer het gaat om autoruitschade en de mogelijkheden rond het repareren van een autoruit. De vraag ‘wat kost een autoruit’ kan nooit beantwoord worden zonder te kijken naar alle mogelijke uitvoeringen en opties, omdat zij grotendeels de prijs bepalen.

Welk soort autoglas is gebruikt bij uw auto?

Tegenwoordig is het onmogelijk om te zeggen welke autoruit van welk soort glas gemaakt is. Daarvoor moet eerst gekeken worden naar het merk, het model auto en het bouwjaar. In ieder geval zijn álle modellen sinds de jaren ’80 voorzien van een gelaagde voorruit met het oog op de veiligheid. Voor deze periode mochten autofabrikanten zelf bepalen welk soort autoglas zij gebruikten.

Overigens hadden de eerste auto’s helemaal geen autoglas. Autoruiten werden geïntroduceerd als luxe-element in de auto’s voor het hogere segment. Nadat de autofabrikanten herhaaldelijk klachten kregen over het ongemak bij hogere snelheden (denk aan vliegjes en rijwind bijvoorbeeld), werden autoruiten uiteindelijk wel standaard. De autoruit repareren was in die tijd overigens volstrekt onmogelijk omdat het meer leek op vensterglas dan autoglas. Tegenwoordig zijn er strenge eisen op het gebied van autoglas, ook wanneer het aankomt op het gebruik van coating of folie.

Vandaag de dag zijn de zijruiten en achterruiten van de auto voorzien van gehard glas, al zijn hier uiteraard uitzonderingen op. De meest bekende afwijkende modellen zijn de Mercedes S-klasse en Audi A8-modellen die voorzien zijn van een gelaagde achterruit. De Citroën C4-SpaceTourer (en de Grand-uitvoering van dit model) zijn op hun beurt standaard voorzien van gelaagde zijruiten. Dat betekent dat hier autoruit reparatie wél mogelijk is, omdat deze ruiten bij autoruitschade niet uiteenvallen.

De verschillen tussen gelaagd en gehard autoglas

Een simpele uitleg: gelaagd glas kan gerepareerd worden omdat het niet uiteenvalt bij autoruitschade. Gehard glas kan niet gerepareerd worden, omdat het direct in duizenden delen uiteenvalt bij schade aan de autoruit, zoals hieronder te zien is.

 

Wat is gehard autoglas precies?

Gehard autoglas is bijzonder sterk door de manier van fabriceren. Het glas wordt verhit tot een temperatuur tussen de 600 en 700 graden Celsius, om vervolgens erg snel afgekoeld te worden. Hierdoor wordt het glas bijzonder sterk. Dit glas, dat ook als veiligheidsglas bekendstaat, valt direct uiteen bij autoruitschade. Dat betekent dat autoruit reparatie bij dit glas altijd onmogelijk is.

 

Wat is gelaagd autoglas dan?

Bij gelaagd glas is dit anders. Gelaagd autoglas wordt gebruikt sinds de jaren ’70 en is verplicht in de voorruit sinds de jaren ’80 (in Europa). Het gaat hier om verschillende lagen glas die bijeengehouden worden door een laagje PVB-folie.
Dit laagje folie (dat niet transparant is voordat het verwerkt is!) wordt verwarmd, waarna het glas en het folie onder een wals geplaatst worden en naar een vacuümkamer gaan. Komt het autoglas daarna uit de autoclaaf
(drukketel), dan zijn de lagen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gelaagd glas wordt ook wel gelamineerd glas genoemd.

Autoruitreparatie is daarom bij een gelaagde ruit wél mogelijk: het glas valt immers niet uiteen omdat het vast blijft zitten aan het folie. Dat is de reden waarom een ster wel in de voorruit kan zitten, maar niet in een van uw zijruiten. Gaat het om een barst in een autoruit repareren of een sterretje in een autoruit, dan is er dus altijd sprake van gelaagd glas.

 
Wist u dat gelaagd glas al in 1903 per ongeluk uitgevonden is door chemicus Édouard Benedictus
? Hij liet een met fles bedekt met cellulose nitraat op de grond vallen en zag dat deze niet uiteenspatte. De volgende dag las hij over iemand die overleden was bij een auto-ongeluk met rondvliegend glas. Daarop ontwikkelde hij speciale ruiten voor de auto-industrie om deze veiliger te maken. Ford was een van de eerste fabrikanten die dit massaal toepaste: al voor de Tweede Wereldoorlog gebruikte de fabrikant jaarlijks ongeveer 56.000 vierkante meter gelaagd glas
(Indestructo Glass).

In onderstaand filmpje zijn de bestuurders bijzonder blij met het feit dat zijn voorruit van gelaagd glas gemaakt is:

Hoe ontstaat autoruitschade eigenlijk?

Autoruitschade ontstaat in de meeste gevallen door:

  1. Opspattende steentjes tegen de autoruit
  2. Vandalisme
  3. Aanrijdingen
  4. Parkeerschade
  5. Storm

Autoruitschade is niet altijd te voorkomen. Wel kunt u het risico op vandalisme verkleinen door de auto op een goedverlichte plek te parkeren waar veel mensen langskomen, indien mogelijk. Ook verkleint u het risico op ruitschade door de auto binnenshuis te parkeren, zoals in een garage of carport. Afstand houden op uw voorligger vermindert het risico op opspattende steentjes, waarmee het risico op autoruitschade uiteraard ook afneemt.

Wat gebeurt er bij autoruitschade bij een gelaagde autoruit?

Wanneer er een steentje op de voorruit landt, ontstaat er schade in de buitenste laag glas. In de meeste gevallen scheurt de ruit niet direct verder vanwege de PVB-laag die in de ruit verwerkt is. De onderste laag glas blijft daardoor in nagenoeg alle gevallen ook gewoon heel. In die gevallen is autoruit reparatie vaak nog mogelijk, aangezien er niet veel schade aan de autoruit is.

Uiteraard kan de schade ook vele malen groter zijn. Bijvoorbeeld door iets dat groter is dan een steentje of een hardere impact op de voorruit. En hebben beide tegelijkertijd plaats, dan ziet dit er ongeveer zo uit:

De autoruitschade is hier veel groter dan alleen een sterretje. Er zijn verschillende scheuren die over de voorruit lopen, deels zelfs door het zichtveld van de bestuurder. De autoruit repareren is uiteraard geen optie meer – een scheur in het glas repareren werkt immers niet. Deze voorruit moet dus direct vervangen worden.

Kunt u de autoruit repareren bij ruitschade in gehard autoglas?

Nee, de autoruit repareren is onmogelijk bij ruitschade in gehard autoglas. De geharde autoruit valt namelijk direct uiteen bij ruitschade. Er valt dus simpelweg niets te repareren. De autoruit moet vervangen worden.

Wanneer kan een autoruit gerepareerd worden?

De autoruit kan gerepareerd worden wanneer er uitsluitend een sterretje in de voorruit zit die nog te repareren is, meestal tot een grootte van ongeveer 2 centimeter. Gaat het om een scheur(tje) of andere ruitschade groter dan een kleine ster, dan is ruitreparatie niet meer mogelijk. Overigens betekent dit lang niet altijd dat de voorruit ook per direct vervangen moet worden. Zelfs niet wanneer uw dealer vindt van wel.

Wanneer moet de autoruit vervangen worden?

De autoruit moet vervangen worden wanneer deze niet meer aan de eisen voldoet. Bij ruitschade aan een geharde autoruit is dit uiteraard direct duidelijk: wanneer de ruit verbrijzeld is, moet deze immers wel vervangen worden. Of het vervangen van de zijruit wettelijk verplicht is, dat is irrelevant. Doorrijden met een missende zijruit is bijzonder oncomfortabel en zorgt ervoor dat de inzittenden niet of nauwelijks beschermd zijn. Ook heeft vocht vrij toegang tot de auto, wat allesbehalve bevorderlijk is.

Bij een gelaagde autoruit is het verhaal echter net even iets ingewikkelder. Laten we de voorruit als voorbeeld nemen, aangezien dit de meest gebruikte plek is voor gelaagd autoglas. Een scheur of sterretje in de voorruit is ontzettend vervelend. Maar betekent ruitschade dat u direct de autoruit moet vervangen? Nee, wanneer er een enkelvoudige scheur in de voorruit zit of de ster zich buiten het zichtveld van de bestuurder bevindt, dan bent u niet verplicht om direct de voorruit te vervangen.

 

Wat zegt de RDW over ruitschade?

Laten we eens kijken naar het Handboek van de RDW om te zien wat de exacte invulling van de wet is:

Artikel 94: De voorruit mag meerdere luchtbellen, beschadigingen of verkleuringen vertonen die ten aanzien van de afmetingen ieder afzonderlijk voldoen aan artikel 93, mits het uitzicht van de bestuurder daardoor niet wordt belemmerd.

In artikel 93 staat duidelijk dat enkelvoudige scheuren toegestaan zijn, net als oppervlakkige krassen, beschadigingen en verkleuringen. De nadruk ligt echter op het stuk ‘mits het uitzicht van de bestuurder daardoor niet wordt belemmerd’.

Dit heeft een duidelijke reden: uw auto komt niet door de apk heen met ruitschade waarbij het zicht van de bestuurder wel wordt belemmerd, omdat dit gevaarlijke situaties oplevert tijdens het rijden. Niet alleen omdat u tijdens het rijden afgeleid kunt raken, maar ook omdat licht op onvoorspelbare manieren weerkaatst in een ster of scheur, waardoor u verblind kunt raken tijdens het rijden.

De autoruit zelf vervangen – is het een optie of niet?

Is de autoruit ingeslagen of heeft u een scheur in de voorruit en moet deze vervangen worden? Zelf een achter- of voorruit vervangen wordt doorgaans niet direct aangeraden. U kunt echter een zijruit van de auto zelf vervangen wanneer u genoeg tijd en ruimte heeft. Idealiter kunt u binnen aan het werk met een volledig geopende autodeur. Aangezien de zijruit in een raammechanisme zit (en u vaak veel informatie hierover kunt vinden op YouTube of de andere deur waar nog wel een volledige zijruit in zit), is zelf de autoruit vervangen vaak wel mogelijk.

Zelf een voorruit vervangen raden we ten sterkste af, tenzij u een garagehouder bent of u al tientallen voorruiten zelf met succes vervangen heeft. Weet u precies hoe u te werk moet gaan, dan kunt u bij ons gewoon nieuwe autoruiten bestellen zonder montage.

Wat is van belang bij het vervangen van een voorruit van uw auto?

Een goede montage is belangrijk voor de stijfheid van het chassis en voorkomt dat de voorruit losschiet bij abrupt remmen. Daarnaast is de kitlaag van groot belang, omdat deze er ook voor zorgt dat er geen vocht in de auto komt.

Wat komt er kijken bij het vervangen van een voorruit van een moderne auto?

Moet de voorruit vervangen worden van een modernere auto na autoruitschade, dan komt er tegenwoordig iets meer bij kijken. Er zijn dan net even wat meer sensoren die opnieuw aangesloten moeten worden en vaak moet de camera (voor rij-assistentie) opnieuw gekalibreerd worden. Uiteraard regelen onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners dit graag voor u bij het vervangen van uw autoruit.

Kan ik toch niet door blijven rijden met een kapotte voorruit?

Technisch gezien kunt u gewoon doorrijden met een kapotte voorruit, zolang deze maar voldoet aan de eisen die de RDW stelt. U mag dus géén autoruitschade hebben die het zicht belemmerd van de bestuurder. Een ster of barst in de voorruit buiten het zichtveld van de bestuurder is niet onveilig. Uiteraard kan de ster doorscheuren waarna de volledige voorruit vervangen moet worden. De kans dat een sterretje in de voorruit doorscheurt is extra groot bij hoge temperatuurverschillen, zoals bij een airco die de hete voorruit afkoelt in de zomer of de verwarming die in de winter de koude voorruit opwarmt.

Wat zijn redenen om de ruit toch te laten vervangen?

Heeft u een voorruit die voorzien is van coating? Dan is het verstandig om direct te handelen bij ruitschade. De coating bevat namelijk aluminium en dit gaat oxideren wanneer het in aanraking komt met vocht, zoals het geval kan zijn bij ruitschade. U krijgt dan witte vlekken op de autoruit, die in omvang toe blijven nemen.

Heeft u een achterruit die voorzien is van gelaagd glas en heeft u hier autoruitschade? Dan geldt hetzelfde, want de gelaagde achterruiten zijn tegenwoordig bijna altijd voorzien van een warmtewerende coating.

Wat zijn de kosten voor het vervangen van mijn autoruit?

Is autoruit reparatie niet meer mogelijk? Dan moet de autoruit vervangen worden. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn afhankelijk van een aantal factoren. Weet u het merk van de auto en het bouwjaar, dan kunt u op de website direct uw prijs berekenen wanneer de voorruit vervangen moet worden, of de prijs van een nieuwe zij- of achterruit.

Betaalt mijn verzekering mee bij het repareren van autoruitschade?

Afhankelijk van de polis die u gekozen heeft, kan de autoverzekering dekking bieden voor ruitreparatie of het vervangen van de autoruit. Dit is alleen het geval bij een autoverzekering die uitgebreider is dan de verplichte WA-verzekering en wanneer er geen sprake is van ruitschade door vandalisme.

Voorruit vervangen en niet verzekerd? Wanneer u niet verzekerd bent óf een standaard WA-verzekering heeft, dan wordt er niets vergoed. In dat geval is het goed om te kijken naar de scherpste tarieven, aangezien het volledige bedrag voor uw eigen rekening komt. Het kiezen voor after market autoglas kan in dit opzicht een uitkomst zijn.

Hoe kan ik besparen op de kosten voor ruitreparatie of een nieuwe autoruit?

Besparen op de kosten voor een nieuwe autoruit is makkelijker dan u denkt. Kiest u voor after market autoglas, dan is de prijs van een nieuwe ruit namelijk veel lager. Ook kunt u ervoor kiezen om zijruiten zelf te vervangen. Een andere autoruit vervangen zelf doen, dat is net even wat meer werk. Daarom besteden de meeste klanten dit uit aan de experts.

U kunt overigens ook besparen op de kosten voor ruitreparatie. Dit doet u door zo snel mogelijk de ruit te laten repareren na het ontdekken van de ruitschade. Op die manier kan de schade aan de ruit beperkt blijven, waardoor het vaak nog mogelijk is om de ruit te repareren in plaats van te kiezen voor het vervangen van de complete autoruit. Dit geldt uiteraard alleen voor gelaagd autoglas.

Nieuwe autoruiten bestellen zonder montage

Wilt u bij de achterruit vervangen de kosten drukken, of moet een zijruit vervangen worden en weet u precies hoe dit moet? Heeft u wellicht zelf een garage of bent u automonteur en heeft u al talloze autoruiten vervangen? Ook dan kunt u bij ons terecht. Het is mogelijk om de nieuwe autoruiten te bestellen zonder montage. Dit geeft u aan tijdens het bestelproces, zodat u de autoruit voor uzelf of uw klanten kunt plaatsen.

Wat zijn de voordelen en nadelen van after market autoglas?

De voordelen van after market autoglas zijn duidelijk. De prijs van dit autoglas is namelijk vele malen lager, terwijl het aan exact dezelfde eisen voldoet als het autoglas van uw merkdealer. Het enige dat after market autoglas niet heeft, is een logootje. Dit logo wordt duurbetaald, want het zorgt er onder andere voor dat het merkglas uitsluitend bij de dealer verkocht mag worden.

After market autoglas heeft geen nadelen. Zeker niet nu alle verschillende autoruiten gewoon direct in onze online shop te vinden zijn, met een handige zoekfunctie.

Autoruitschade? Bestel vandaag nog een nieuwe voorruit

Heeft u autoruitschade en heeft u hier lang mee doorgereden? Dan bestaat het risico dat autoruit reparatie niet langer mogelijk is. Nieuw autoglas hoeft echter lang niet altijd de hoofdprijs te kosten, zeker niet wanneer u kijkt naar after market glas. Bekijk direct ons uitgebreide assortiment en laat onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners binnen drie werkdagen de nieuwe ruit plaatsen. Wilt u de montage liever zelf doen? Dat is ook mogelijk. Kies dan voor een nieuwe autoruit zonder montage.

Heeft u vragen of kunt u de ruit voor uw auto niet vinden? Neem dan vooral direct contact met ons op. We zitten er klaar voor!

 

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie