Ga direct naar:
Hoewel de voorruiten van de moderne auto’s aan hoge eisen moeten voldoen, hebben zij niet het eeuwige leven. Tijdens het rijden kan het autoglas beschadigen, waardoor een ster of barst in de voorruit kan komen. Dit hoeft niet direct een groot probleem te zijn, maar doorrijden met een barst in de voorruit is niet altijd een verstandige optie. En een oplossing is het zeker niet. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van barsten in autoglas, gebeurt dit alleen in de voorruit en wat is de beste oplossing bij autoruitschade?
Uiteraard is dit geen standaardoorzaak van een barst in de voorruit. Oorzaken die veel vaker voorkomen, zijn onder andere:
Er zijn verschillende auto’s die tegenwoordig gelaagde achterruiten hebben. Gelaagde zijruiten komen nauwelijks voor, deze zijn standaard gemaakt van gehard autoglas. Toch komen barsten in gelaagde achterruiten veel minder vaak voor dan barsten in voorruiten. De reden is eenvoudig: wanneer u vooruitrijdt, is de kans op opspattende steentjes en dieren tegen de voorruit veel groter dan tegen de achterruit.
Het is uiteraard wél mogelijk om een barst in de achterruit te krijgen. De risico’s van doorrijden met een barst in de achterruit zijn echter aanzienlijk kleiner dan de risico’s van het doorrijden met een barst in de voorruit omdat het gezichtsveld voor u ligt tijdens het rijden. Daarmee willen we overigens niet zeggen dat het rijden met een kapotte achterruit verstandig is. U vergroot op die manier namelijk het risico op lekkage in de auto op een plek waar u dit niet snel opmerkt.
Uw autoglas spat niet spontaan uit elkaar wanneer u doorrijdt met een ster of barst. De werking van het PVB-folie is immers niet ineens nihil bij een barst. Het is echter wel zo dat de barst groter kan worden wanneer u besluit door te rijden met een barst in de voorruit.
Barsten in de voorruit worden vooral groter bij grote temperatuurverschillen. Is het bijzonder warm buiten en zet u de airco vol aan, dan zorgt het temperatuurverschil voor spanning op het autoglas dat reeds verzwakt is. Het gevolg: de barst scheurt verder.
De barst in de voorruit scheurt ook verder wanneer u nog meer voorwerpen of dieren tegen de voorruit krijgt tijdens het rijden. Een voorruit die verzwakt is door een barst kan simpelweg minder verdragen dan een voorruit die volledig intact is.
Er zijn veel onjuistheden te vinden op het internet over barsten en scheuren in de voorruit. We hebben de top drie voor u op een rijtje gezet.
Een gebarsten autoruit is lang niet altijd een reden voor afkeur bij de apk. Allereerst wordt er gekeken naar de locatie van de barst of scheur. Bevindt deze zich niet in het directe zichtveld van de bestuurder, dan wordt er gekeken naar de aard van de barst. Is dit een enkele scheur zonder vertakkingen, dan wordt uw auto doorgaans niet afgekeurd op dit punt.
Wanneer een gebarsten autoruit niet altijd apk-afkeur oplevert, levert het natuurlijk ook geen boete op. Ook hier geldt dat er gekeken wordt naar de plek van de barst of de scheur. Een barst in de voorruit levert alleen een boete op wanneer deze in het zichtveld van de bestuurder is en duidelijk belemmerend is.
Dat is overigens in nagenoeg alle gevallen de situatie. Een barst in de voorruit vervormt de lichtinval tijdens het rijden. Een enkele zonnestraal kan de bestuurder volledig verblinden en dat is direct waarom er geen barsten of scheuren in het zichtveld van de bestuurder aanwezig mogen zijn.
Er zijn veel websites die u vertellen dat u direct naar de garage moet wanneer u een ster of scheur in de voorruit heeft, omdat doorrijden ontzettend gevaarlijk is. Dat is lang niet altijd het geval. Een barst die niet vertakt is en die zich niet in het zichtveld van de bestuurder bevindt, brengt wel een verhoogd risico met zich mee. Een gelijmde voorruit is namelijk van groot belang voor de stijfheid van het chassis en dat is medebepalend voor de veiligheid.
Het is echter niet zo dat uw voorruit spontaan aan stukken scheurt wanneer u een scheurtje of ster heeft. Ter illustratie: zo lastig is het om een intacte voorruit te verbrijzelen:
Een gebarsten voorruit is niet altijd reden voor paniek, maar goed is het natuurlijk niet. Een barst in de voorruit zorgt ervoor dat de stijfheid van het chassis afneemt. Is de voorruit gecoat, dan komt er gegarandeerd vocht bij het aluminiumpoeder dat oxideert en zorgt voor een witte waas op de voorruit.
De prijs van gelaagd glas is de reden waarom veel mensen door blijven rijden met een barst in de voorruit. Toch is dat niet nodig. Kiest u voor after market autoglas, dan vallen de kosten voor een nieuwe voorruit veel lager uit. De kwaliteitseisen aan het autoglas zijn gelijk aan de eisen de gesteld worden aan de voorruiten van de merkdealers. Maar zonder merklogo is de nieuwprijs van het glas veel voordeliger.
Wilt u de voorruit vervangen om problemen te voorkomen? Kijk dan eens in onze uitgebreide database met voorruiten voor alle merken en modellen. Staat uw model er niet tussen? Neem dan vandaag nog contact met ons op, zodat we uw gewenste autoruit kunnen toevoegen.