Ga direct naar:
De Audi 100 is tegenwoordig een legendarisch model, net als de Audi 200. Vooral verzamelaars en Audi-liefhebbers kunnen er geen genoeg van krijgen. Moet de voorruit vervangen worden van een Audi 100 of Audi 200 die u op het oog heeft (of die zelfs al in bezit is nu), dan is het goed om te weten dat de after market meer dan genoeg kansen biedt. Deze voorruiten zijn aantrekkelijk geprijsd en zijn van exact dezelfde kwaliteit als het merkglas van Audi zelf. Voordat we hier verder op ingaan, moeten we toch eerst eens naar dit speciale model kijken.
De eerste generatie van de Audi 100 rolde vanaf 1968 de fabriek uit. De versnellingsbak en de voorwielaandrijving zijn afkomstig uit de Audi Super 90 en dat was direct alles dat geleend was van bestaande uitvoeringen. De overige onderdelen zijn allemaal speciaal gemaakt voor deze nieuwe Audi. De Audi 100 is gebouwd op het Volkswagen C1-platform en is ontworpen door Ludwig Kraus. De remmen van de voorwielen waren gemonteerd in de versnellingsbak zelf. Het typerende uiterlijk van deze generatie zorgt ervoor dat dit een bijzondere verschijning is.
Audi ging echter wel de fout in bij de eerste versies. De aandrijfassen van de eerste types sleten bijzonder snel en er lekte olie vanuit de motor op de remschijven. In 1970 had Audi dit probleem opgelost en bood het reparatiesets aan voor de reeds verkochte modellen.
In 1976 kwam de tweede generatie van de Audi 100 op de markt. Deze werd onder andere aangeboden als 5-cilinder. Dit model werd in Amerika verkocht onder de naam Audi 5000. De Audi 100 en Audi 200 van de tweede generatie werden uitgevoerd als sedan en avant.
In 1988 kreeg het model een facelift (88B) waarbij de deurgrepen in de carrosserie opgenomen werden. Ook werd het dashboard aanzienlijk groter. Het jaar erop zette Audi met dit type weer een wereldrecord neer. Met de nieuwe 5-cilinder TDi-motor kon de derde generatie Audi 100 een afstand afleggen van 1250 kilometer op één tank diesel.
De derde generatie had ook volgens velen de beste Audi 200-uitvoering, een luxere uitvoering van de Audi 100. De 200-uitvoering had een 2.2 liter turbomotor met 220 pk en werd tevens uitgebracht met quattro-aandrijving. Dit model werd gemaakt van 1982 tot 1992, een jaar langer dan de derde generatie van de Audi 100 zelf.
De Audi V8 is overigens uit dezelfde carrosserie opgetrokken als deze derde generatie.
Motorisch heeft Audi met de vierde generatie laten zien dat het wél de concurrentie aankon met BMW en Mercedes, die de maximaal 220 pk van Audi al ver achter zich hadden gelaten. Verschillende 6-cilinders kwamen in het aanbod, met twaalfkleppers en een goede koppel voor optimaal vermogen. Alleen bij de 2.4D ging het compleet mis. De 82 pk en 164 Nm waren een bijzonder matige combinatie: 16.4 seconden over 0 naar 100 kilometer per uur…
De vierde generatie van de Audi 100 en 200 lijkt vooral de overstap te zijn geweest naar de Audi A6 en Audi S6. In 1994 nam Audi de Audi 100 voor zich, veranderde het motoraanbod en deed wat kleine aanpassingen. Het werd geen facelift genoemd, het werd geen nieuwe generatie: het werd een compleet andere auto en de Audi A6 was geboren uit de Audi 100 C4, die slechts vier jaar in productie geweest is.
Dit is overigens goed te zien aan de vele onderdelen die 1:1 overgenomen zijn. Zo is de voorruit van de Audi 100 C4 gewoon uitwisselbaar met een Audi A6-voorruit (1994-1997).
De voorruit van een Audi 100 of 200 moet vervangen worden wanneer er sprake is van ruitschade in het zichtveld van de bestuurder, of een vertakte scheur in de voorruit. De autoruit vervangen is dus niet altijd nodig bij ruitschade, aangezien deze in sommige gevallen ook gerepareerd kan worden. Is de autoruit gebarsten, dan is reparatie niet meer mogelijk.
Wanneer de voorruit vervangen moet worden van een tweedehands Audi 100 of 200, dan is dat geen reden om de auto te laten staan bij de verkoper. Vindt u een goed onderhouden Audi 100 of 200 en is de autoruit stuk? Kijk dan eens naar de prijzen van after market glas voordat u de deal laat lopen. Het kan namelijk aanzienlijk goedkoper dan bij de Audidealer, waardoor deze parel wél binnen uw budget valt.
De prijzen van Audi 100- en 200-voorruiten lopen aardig op wanneer u kijkt bij de Audidealer, zeker omdat deze types (al heel lang) niet meer gemaakt worden. Kiest u echter voor after market autoglas, dan vallen de prijzen veel lager uit. Dit after market autoglas wordt vaak in dezelfde fabriek gemaakt als het merkglas. De eisen zijn exact gelijk, maar het after market glas krijgt geen merklogo mee – en dat zorgt ervoor dat de kosten voor de voorruit vervangen lager uitvallen.
€ 299,00 | |
€ 30,00 | |
Eventuele montage: | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Weet u niet zeker of u zelf een voorruit kunt vervangen, dan kunt u er gerust op rekenen dat dit geen klus voor u is. Het vervangen van voorruiten is een nauwkeurig karwei, waarbij elke keuze gevolgen heeft voor de veiligheid en de levensduur van uw Audi 100, 200 of 5000.
Bent u automonteur of heeft u veel ervaring met het vervangen van voorruiten? Dan kunt u bij ons de nieuwe voorruiten bestellen zónder montage. In alle andere gevallen raden we sterk de diensten aan van onze gecertificeerde montagepartners die precies weten wat zij doen.
Moet de voorruit vervangen worden van uw Audi 100 of 200 – of heeft u een occasion op het oog met een kapotte voorruit? Het bestellen van een nieuwe Audi-voorruit met of zonder montage is binnen een aantal minuten geregeld op onze website.
Komt u er niet uit of heeft u vragen over bepaalde producten? Neem dan vooral contact met ons op, daar zijn we voor.