Voorruit vervangen Audi A1

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Kosten voorruit vervangen van uw Audi A1

Van de Audi A1 zijn op dit moment al meer dan 20.000 exemplaren verkocht in Nederland. Dat betekent dat het een succesmodel geworden is én dat er een actieve after market aanwezig is. Ook wanneer de voorruit vervangen moet worden van uw Audi A1 kunt u terecht op de after market, waar de prijzen van een nieuwe voorruit veel lager uitvallen. Voordat we hier verder naar kijken, blikken we terug op de eerste generatie van de Audi A1 en het succes, om vervolgens te kijken hoe de tweede generatie van dit model afwijkt.

Een instapmodel onder de Audi A3

De Audi A1 werd in 2010 gepresenteerd aan het publiek en was bedoeld als een instapmodel onder de Audi A3. Een comfortabele auto, gericht op prestaties, maar met een lager prijskaartje dan de Audi A3 die al sinds 1996 in het portfolio van Audi prijkt. De Audi A1 is niet zomaar uit de lucht komen vallen: het is het resultaat van meerdere conceptauto’s die uiteindelijk uit zouden monden in de A1.

De Audi A1 van de eerste generatie is gebouwd op het PQ25-platform, hetzelfde platform als onder andere de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza, ook beide van de Volkswagengroep. De eerste modellen waren standaard voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak en konden geleverd worden als 3- of 5-deurs.

De Audi A1 S-lijn, geschrapt aan de tekentafel

Al in 2010 werd het rommelig voor Audi rond de productie van de A1. Audiliefhebbers weten dat Audi sterke of succesvolle modellen uitvoert in de S-variant, een topversie van een bepaald type. In Parijs werd een type getoond met 185 pk, een 1.4 TFSI-motor met turbo én een mechanische compressor. Maar omdat de auto achteraf gezien toch niet aan de hoge eisen voldeed, kreeg het nooit de S-classificatie van Audi. Sterker nog, dit ‘topmodel’ werd opgenomen in het standaardaanbod van de Audi A1.

 
Audi besloot wel om een aantal extra motoren in te voeren (bij de eerste modellen had u de keuze uit twee benzinemotoren en een dieselmotor) en testte Audi een nieuwe toepassing. De Audi A1 1.4 TFSI COD werd voorzien van een Cilinder on Demand technologie.
Deze schakelt cilinders uit wanneer deze niet nodig zijn om het gevraagde vermogen te leveren.

De Audi A1 Quattro en de facelift

Eind 2011 bracht Audi alsnog een speciale uitvoering van de A1 op de markt. Deze quattro-uitvoering beschikt over een 2.0 TFSI-motor met aanzienlijk meer vermogen, speciale velgen, meer designelementen, aangepaste bumpers en een zes versnellingsbak, uiteraard handgeschakeld. Van dit model zijn slechtst 333 exemplaren gemaakt.

 
De facelift van 2015 stelde voor Audi niet veel voor. Geen grote veranderingen (dus onder andere nog altijd dezelfde voorruit over heel de eerste generatie), maar wel elektrisch geregelde stuurbekrachtiging en een aanpassing in het motoraanbod. Onder andere om aan de EURO-6-norm
te kunnen voldoen, want dat deed de Audi A1 1.2 TFSI namelijk niet.

De tweede generatie: gemengde gevoelens

Tijdens de facelift in 2015 gebeurde er niet veel. Uiteraard maakte Audi dat goed met de tweede generatie van de Audi A1. Er werd (geheel in de stijl van de fabrikant) gekozen voor een compleet nieuw platform. Het MQB-AO-platform is de basis voor de opvolger van de Audi A1 8X. Opvallend is dat Audi de C-stijlen vanaf de tweede generatie in de kleur van de auto zelf spuit. De afwijkende en karakteristieke C-stijlen van de Audi A1 zijn daarmee sinds de tweede generatie verdwenen.

 
Het interieur is aanzienlijk verbeterd. Er is een touchscreen aangebracht en heel het dashboard is gericht op de bestuurder zelf. Daarnaast maakt de tweede generatie gebruik van de Audi Virtual Cockpit
en is een speciaal geluidssysteem optioneel dat de volledige voorruit gebruikt als klankbord.

De COD-motoren bleven beschikbaar voor de Audi A1, maar de tweede generatie is wel uitsluitend geleverd met benzinemotoren en is daarnaast alleen handgeschakeld uitgevoerd met zes versnellingen.

Wanneer moet de autoruit vervangen worden van uw Audi A1?

Wanneer er ruitschade in het zichtveld van de bestuurder aanwezig is en deze niet verholpen kan worden met ruitreparatie, dan moet de voorruit vervangen worden van uw Audi A1. Ook zijn vertakte scheuren buiten het zichtveld van de bestuurder reden om te kiezen voor de voorruit vervangen.

Is de Audi A1 een succes geworden in Nederland?

De Audi A1 moest het instapmodel onder de Audi A3 worden, waarvan bijna 90.000 exemplaren verkocht werden. De Audi A1 kwam echter in hetzelfde marktsegment te zitten als de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza, waarbij het vooral de luxere optie wilde zijn. Van de Audi A1 zijn sinds 2010 meer dan 20.000 exemplaren verkocht.

De cijfers vergelijken met de Polo die al sinds 1983 in productie is, is niet zinvol (meer dan 363.000 exemplaren kunnen weinig modellen aan tippen). Het is beter om te kijken naar de strijd met de Citroën DS3, waar Audi de pijlen op gericht heeft door de tweede generatie volledig aanpasbaar te maken. Van de DS3 zijn op dit moment iets meer dan 14.000 modellen verkocht in Nederland. Daarmee kunnen we gerust stellen dat de Audi A1 een succes is.

Kan ik de voorruit van mijn Audi zelf vervangen?

Wanneer u dit niet zeker weet, dan mag u erop rekenen dat u dit niet zelf kunt. Het vervangen van een voorruit van een Audi A1 (en alle andere auto’s) is een nauwkeurige en belangrijke klus waarbij kleine fouten kunnen leiden tot grote problemen:

  • Bij onjuiste montage kan de voorruit losschieten bij abrupt remmen of een aanrijding
  • Bij onjuiste montage heeft vocht vrij spel op plekken waar u dit niet ziet
  • Onjuiste montage brengt grote risico’s met zich mee voor alle inzittenden in de auto

Daarnaast is het niet nodig om zelf de autoruit te vervangen. Onze gecertificeerde montagepartners kunnen een after market voorruit in uw Audi A1 plaatsen tegen zeer aantrekkelijke tarieven.

Voorruit Audi A1:

€ 299,00

Voorruit Audi A1 met regensensor:

€ 299,00

Eventuele montage:

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Heeft u zelf een garage of bent u monteur? Dan kunt u bij ons ook gewoon nieuwe Audi-voorruiten bestellen zonder montage, zodat u deze zelf kunt plaatsen.

Wat is het verschil tussen Audi-voorruiten en after market voorruiten?

Er zijn twee verschillen tussen de Audi-voorruiten en de after market voorruiten voor de Audi A1. Het eerste verschil: op de after market autoruiten zit geen merklogo. En dat is de basis voor het tweede verschil. De Audi-voorruiten met merklogo zijn namelijk aanzienlijk duurder en mogen in eerste instantie uitsluitend door de merkdealer verkocht worden.

Verder zijn er geen verschillen. De autoruiten zijn van gelijke kwaliteit en worden in de meeste gevallen zelfs in de dezelfde fabrieken gemaakt.

Vandaag nog een afspraak maken

Bent u helemaal klaar met uw kapotte voorruit of heeft u een apk in het verschiet? Maak dan vandaag nog een afspraak zodat de voorruit vervangen wordt van uw Audi A1 door gecertificeerde experts die ook nog eens garantie geven op de verrichte arbeid.

Kunt u de juiste voorruit niet vinden op de website of twijfelt u over de mogelijke autoruiten voor uw Audi A1? Neem dan gewoon even contact met ons op. We zitten klaar om u verder te helpen.