Ga direct naar:
De Audi A2 is een van de weinige modellen van de Duitse autobouwer die compleet geflopt is. Moet de voorruit vervangen worden van uw Audi A2, dan kunt u desalniettemin toch op de after market terecht. Ondanks het feit dat er minder dan 200.000 exemplaren gemaakt zijn, kunt u nieuwe voorruiten voor dit model op deze after market vinden. Zo kunt u flink op de kosten besparen. Voordat we hier verder op ingaan, kijken we naar dit bijzondere type van Audi. Alles leek perfect bij de lancering. Waarom is dit dan nooit het succes geworden dat voorspeld werd?
De Audi A2 werd in 1999 gepresenteerd als een vijfdeurs halfcombi. Het is een type dat voortgekomen is uit de conceptauto Audi AI2. De nadruk lag op een zo laag mogelijk verbruik tijdens het ontwikkelen. Daarom werd er gewerkt aan reduceren van de luchtweerstand. Ook besloot Audi zoveel mogelijk aluminium te gebruiken, waardoor het gewicht van de Audi A2 meer dan 100 kilo minder is dan het gewicht van een gemiddelde andere auto met dezelfde afmetingen. Er zijn types van de A2 die slechts 985 kilogram wegen!
Er werd geen nieuw platform ontwikkeld voor dit type. De A2 is gebouwd op hetzelfde platform als de Volkswagen Polo, de Skoda Fabia en de Seat Ibiza.
Vervolgens ontwikkelde Audi zuinige en vooral efficiënte motoren voor dit lichtgewicht model om de efficiency nog verder te verhogen. De CO2-uitstoot van slechts 81 gram per kilometer was bij de introductie bijzonder aantrekkelijk, maar het milieubewuste aspect woog in die tijd nog niet zo zwaar als nu het geval is. De Audi A2 had overigens nog een interessant voordeel: dit model is zoveel mogelijk met hergebruikte materialen gebouwd.
Audi maakte overigens een bijzonder verrassende keuze. De motorkap van de Audi A2 kan namelijk niet gewoon geopend worden. De hele motorkap moet verwijderd worden. Vloeistoffen bijvullen kunt u wel gewoon zelf bij dit type, maar daar hoeft u de motorkap niet voor te verwijderen. In onderstaand filmpje ziet u precies hoe dit nou exact werkt.
Eigenlijk kunnen we makkelijk zeggen dat de Audi A2 een geweldig model is dat aan alle huidige eisen voldoet. Een zo laag mogelijk verbruik, weinig CO2-uitstoot en gebouwd met hergebruikte materialen. Het probleem: de huidige eisen waren in 1999 geen garantie op een enorm verkoopsucces, omdat er naar andere elementen gekeken werd.
Dit type kon ook geen succes worden. De Audi A2 was namelijk aanzienlijk duurder dan de types die de concurrenten op de markt plaatsten in hetzelfde segment. Dit had voornamelijk te maken met het gebruik van aluminium, dit zorgde voor een hogere kostprijs. Audi maakte nog geen 200.000 exemplaren van de Audi A2. Concurrent Mercedez-Benz A-klasse werd meer dan 1 miljoen keer de fabriek uitgereden.
Een andere reden voor de tegenvallende resultaten was het design van de auto. Het spraakmakende model van Audi werd lang niet overal even positief ontvangen en veel consumenten zagen al direct problemen met een motorkap die volledig verwijderd moet worden zonder enige scharnierpunten. Mede daarom werden er slechts 3.500 modellen van de A2 in Nederland verkocht.
De motoren in de Audi A2 waren uiteraard ook gericht op een minimaal brandstofverbruik. Daarom leende Audi de 1.2 TDI uit de Volkswagen Lupo met 61 pk en zuinigheid alom: geen stuurbekrachtiging, geen klimaatregeling, banden met de laagste rolweerstand en een motor met start-stopfunctie. Het resultaat: een verbruik van 2.62 liter per 100 kilometer tijdens de Nordic Eco Run in 2003. Er werden slechts 6.500 exemplaren gemaakt van de Audi A2 met het 1.2 TDI-blok uit de Lupo.
Het overig motoraanbod bestond onder andere uit de 1.4 FSI-benzine en 1.4 TDI-diesel, beide met 75 pk. Audi bracht later nog een dieselmotor met 90 pk en een 1.6 FSI-benzine met 110 pk, waarschijnlijk om de auto weer meer op een Audi te laten lijken.
Op het moment dat er autoruitschade in het zichtveld van de bestuurder aanwezig is, moet de Audi A2-voorruit vervangen worden. Ook bij vertakte scheuren buiten het zichtveld van de bestuurder moet de autoruit vervangen worden. Is een andere autoruit ingeslagen van uw Audi A2, kijkt u dan naar de zij- of achterruiten voor een Audi A2. Aangezien de voorruit gemaakt is van gelaagd glas, wordt deze niet zo snel ingeslagen als de geharde zijruiten en achterruit van uw auto.
Wanneer u geen automonteur bent of geen ervaring heeft met het vervangen van voorruiten, dan kunt u dit niet zelf. Het vervangen van een zijruit is een heel ander verhaal, omdat deze bij de Audi A2 gewoon in een raammechaniek bevestigd wordt. De voorruit moet daarentegen op de juiste manier vastgezet worden om losschieten en lekkage te voorkomen. De voorruit vervangen is daarnaast aanzienlijk meer werk vanwege de omvang van de ruit zelf.
Bent u automonteur (of heeft u wellicht een eigen garage), dan kunt u bij ons de Audi A2-voorruiten ook zonder montage bestellen. U geeft dit zelf aan tijdens het bestelproces. Zo kunt u zelf de aantrekkelijk geprijsde voorruiten monteren voor uw klanten.
€ 399,00 | |
Eventuele montage: | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Simpelweg omdat er geen merklogo op zit. De voorruiten worden gemaakt in dezelfde fabrieken en de kwaliteitseisen zijn exact hetzelfde. Vanwege het ontbreken van het merklogo valt de prijs van een nieuwe Audi A2-voorruit echter veel lager uit. Dat is praktisch, want met de schaarse productie van de Audi A2 is het vinden van een tweedehands autoruit een lastige klus.
Met onze after market voorruiten voor uw Audi A2 weet u zeker dat u kiest voor kwaliteit, aantrekkelijk geprijsd en altijd geplaatst door een gecertificeerde monteur.
Wilt u deze week de voorruit nog laten vervangen van uw Audi A2? Wanneer u vandaag een bestelling plaatst, zorgen wij ervoor dat de nieuwe voorruit binnen drie werkdagen geplaatst wordt. Zo kunt u weer veilig de weg op met een van de meest bijzonder modellen die Audi ooit gemaakt heeft.
Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u een vraag? Neem dan contact met ons op via de chat, telefoon of mail.