Ga direct naar:
Met de Audi A5 grijpt de autofabrikant terug op het succes van de Audi 80. Met de vele varianten die op de A5 gemaakt zijn, is het even opletten wanneer de voorruit vervangen moet worden van uw Audi A5. Laat u dit door de Audidealer doen, dan betaalt u de hoofdprijs voor de nieuwe voorruit. Kiest u voor de voorruit vervangen door after market autoglas, dan bespaart u direct op de kosten voor de nieuwe voorruit. Maar laten we eerst eens kijken naar de A5 en hoe groot het succes van dit model was in Nederland.
In 2007 werd de auto op de markt gebracht en het was meteen duidelijk dat dit model het lastig zou krijgen. De directe concurrenten, de BMW 4-serie en de Mercedes Benz C-klasse Coupé waren namelijk direct al bijzonder sterke concurrenten. Dit is de stand op in 2019:
Model | Aantal verkopen in Nederland |
16.000+ | |
8000+ | |
4000+ |
De concurrentiestrijd werd met gemak gewonnen, maar wanneer we kijken naar het succes van het model binnen de lijn van Audi, dan vallen de resultaten tegen. Van de Audi 80 werden 85.000 exemplaren verkocht en de Audi A4 werd maar liefst 120.000 keer verkocht. En alle drie de auto’s zitten in de middenklasse, dus echt tevreden zal Audi niet geweest zijn.
De eerste generatie van de Audi A5 werd gestart in 2007 en liep door tot 2016. Er werd gekozen voor het nieuwe B8 MLB-platform, wat direct betekende dat de A5 veel op de Audi A4 B (vierde generatie) zou gaan lijken. In de A5 is de motor echter verder naar achteren geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. Dit komt het verbruik en het comfort ten goede.
De eerste generatie van de A5 werd geleverd met voorwielaandrijving voor de lichtere motoren en vierwielaandrijving (de beroemde quattro van Audi uiteraard) voor de zwaardere modellen.
Er zijn verschillende andere types uitgebracht van de eerste generatie A5:
De Audi A5 werd direct al geleverd met verschillende motoren, waaronder de speciale 2,7 liter V6-TDI met een krukas die een kleinere slag maakt, net als de dieselmotor in de Audi A6.
De nieuwe generatie van de A5 is in feite niets spectaculairs. Audi heeft (net als bij de A4) gekozen voor het vernieuwde MLB-platform en (ook net als bij de A4) gekozen voor een selectie aan nieuwe motoren.
Vooral op het gebied van verschillende uitvoeringen wordt het interessant voor de liefhebbers van Audi.
Audi heeft het bijzonder lastig de laatste jaren. De trend neigt steeds meer naar zuinige en kleine modellen en dát is precies waar Audi niet voor staat. Daarom probeert het de grote, onzuinige beesten milieuvriendelijker te maken. Bijvoorbeeld door de Audi A5 G-Tron, een variant op de A5 die op benzine en aardgas rijdt… En met alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn, is dat niet genoeg wanneer Audi echt aan het imago wil werken.
Audi zou Audi niet zijn wanneer het geen flinke tegenhanger zou maken als topmodel. De tweede generatie Audi RS5 is voorzien van een 2.9 liter bi-turbo V6 (van Porsche) met maar liefst 450 pk en een koppel van 600 Nm. Ondanks de grootte van deze auto zorgt de motor ervoor dat van 0 naar 100 kilometer per uur minder dan vier seconden duurt.
Audi heeft ook een tweede generatie A5 cabriolet op de markt gebracht, weer met een stoffen dak en tegelijkertijd een hoger gewicht dan de coupé zelf. Daarom wordt de benzinevariant alleen geleverd met een 2.0 TFSI of een groter volume.
De introductie van de A5 met ‘het mooiste ontwerp van De’Silva ooit’ en een model waarbij ‘designers van Audi emotierijke vormen met atletische gespannen vlakken verenigden’ (de woorden van Audi zelf) is over-the-top geweest. De Audi A5 is een zeer sterk model, maar leunt duidelijk op de trucjes die Audi al kende van de Audi 80 en de Audi A4. En daar is niets mis mee.
Schade aan uw Audi A5 is vervelend, zeker wanneer het om de voorruit gaat. Wanneer u een sterretje in de voorruit heeft, dan is een nieuwe autoruit kopen niet nodig. Ook is een enkelvoudige scheur buiten het zichtveld van de bestuurder geen reden om direct paniek te hebben.
Zit de autoruitschade echter wél in het zichtveld van de bestuurder of is het een vertakte scheur, dan is de autoruit vervangen de enige juiste optie. Enerzijds omdat dit verplicht is, anderzijds omdat het de veiligheid sterk bevordert. Licht kan heel vreemd weerkaatsen in ruitschade, met verblinding van de bestuurder tot gevolg. Dat is ook direct de reden waarom een auto met ruitschade in het zichtveld van de bestuurder niet door de apk komt.
U kunt alleen voorruiten van auto’s vervangen wanneer u hier alles over weet en er veel ervaring mee heeft. In alle andere gevallen is het bijzonder onverstandig om zelf een Audi A5 voorruit te vervangen. Laat dit vooral doen door onze gecertificeerde montagepartners. Zij zijn binnen no-time klaar, weten precies waar zij op moeten letten en geven ook nog eens garantie op de werkzaamheden. Zo kunt u echt veilig de weg op.
De kosten voor de voorruit vervangen van een Audi A5 lopen al snel op wanneer u kiest voor een merkruit. De kosten voor de ruit zelf zijn hierbij het hoogst vanwege het merklogo. Maar wat kost een autoruit nou zonder dat merklogo? Een stuk minder, zonder dat u hierbij inlevert op de kwaliteit. De voorruiten van after market glas voldoen namelijk aan precies dezelfde eisen. Sterker nog, vaak komen ze zelfs uit de fabrieken waar het merkglas ook gemaakt wordt.
De prijs van een nieuwe voorruit hangt af van onder andere opties zoals een camera, regensensor of zonneband. Om een indruk te krijgen van de autoruit prijzen met de kosten voor het vervangen van de voorruit, hebben we dit overzichtelijk samengevat:
Voorruit Audi A5 vanaf: | € 399,00 |
€ 399,00 | |
Eventuele montage: | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Moet uw Audi A5 voorruit vervangen worden? Dat kunt u volledig zelf regelen op onze website. Heeft u hulp nodig bij het kiezen van de juiste ruit? Neem dan vooral contact met ons op, wij helpen u graag verder.