Ga direct naar:
De Audi Q7 is een mijlpaal van de Duitse fabrikant van luxeauto’s. Het is namelijk de eerste SUV van Audi – en de Audi Q7 e-tron 3.0 TDI is helemaal een primeur. Dat ook de Q7 een luxe model is, betekent overigens niet dat de voorruit vervangen van uw Audi Q7 direct veel moet kosten. Door te kiezen voor after market autoglas kunt u flink op de kosten besparen. Maar voordat we hiernaar kijken, zetten we eerste de twee generaties van de Q7 tegenover elkaar. Hoe heeft de Audi Q7 gepresteerd, en hoe succesvol is die eerste SUV van Audi eigenlijk?
In 2005 toonde Audi een nieuw model in Frankfurt en het kreeg direct de aandacht van de media. Audi had namelijk besloten om ook een SUV te maken en de nieuwe Q7 moest de markt over gaan nemen. De eerste generatie van dit model was ronduit opvallend. Een relatief brede auto met de mogelijkheid om een derde zitbank te monteren, verschillende assistentiesystemen en vooral heel veel comfort – zoals we uiteraard van Audi gewend zijn.
De Audi Q7 had namelijk de meest beroerde start mogelijk. Ten eerste omdat Audi erg ver achter was komen te liggen op de concurrentie, die al jaren SUV’s maakte. Ten tweede omdat dit monster op de markt gezet werd toen er veel kritiek kwam op onzuinige en grote auto’s. En dat is precies wat de eerste generatie van de Q7 is.
Daarom moest Audi snel ingrijpen. Niet alleen in Europa was veel kritiek, maar ook op de Amerikaanse markt kreeg Audi met de Q7 geen voeten aan de grond, terwijl dat juist één van de redenen was waarom Audi begon aan de SUV-lijn. De Audibouwers gingen aan tafel zitten en kwamen op de proppen met een tweede generatie.
Dit werd de weg die Audi in zou slaan met de tweede generatie. De auto was verrassend genoeg wel langer dan de eerste generatie, maar door het smallere formaat zag de SUV er veel sportiever uit. Ook werd er flink op het gewicht bespaard door gebruik te maken van het PL73-platform, waar ook de Lamborghini Urus en de Bentley Bentayga op gebouwd worden. De aandacht van Audi lag vooral op:
Dit resulteerde in een brandstofbesparing van maar liefst 28%. En dat niet alleen: de CO2-uitstoot van dit model is zo laag (46 gram per kilometer) dan het een A-label in Nederland heeft én daardoor ook meer voeten aan de grond krijgt in Amerika.
Audi besloot overigens ook zelf in de schappen te kijken en haalde de karakteristieke grill van de Audi Q3 naar de tweede generatie van de Q7. En uiteraard kan ook deze Audi volledig aangevuld worden met verschillende pakketten, zoals extra assistentiesystemen, velgen tot 22 inch en een plug-in-hybridemotor.
De Audi Q7 e-tron 3.0 TDI-uitvoering is een primeur geweest in de autobranche. Audi heeft hiermee de allereerste plug-in hybride met dieselmotor en vierwielaandrijving ontwikkeld. Deze had op het moment van lancering een van de langste reikwijdtes vergeleken met andere hybriden. Maar een enorm succes was het niet. Het totaalgewicht van deze auto tikt nét de 2.500 kilo niet aan, waardoor het een log monster geworden is. Vooral omdat de aandacht ligt op brandstofbesparing, wat niet echt bij het imago van Audi hoort. Ook is het niet mogelijk om de auto snel op te laden, wat op dit moment een grote misser is. Desalniettemin blijft de Audi Q7 e-tron 3.0 TDI-uitvoering de eerste in zijn klasse.
Audi is op het verkeerde moment de SUV-markt ingedoken met het verkeerde model. En dat is maar goed ook. De Duitse autofabrikant is direct weer naar de tekentafel gegaan om aanpassingen te doen, waarbij vooral gelet is op de zuinigheid en een milieuvriendelijk karakter. De Q7 schittert vooral vanaf 2015, het moment waarop de tweede generatie aangeboden werd – en deze wordt op het moment van schrijven (2019) nog steeds gebouwd.
Qua verkoopcijfers scoort de Q7 met 5000 exemplaren in Nederland onder de verwachtingen. Maar de e-tron-modellen van de Q7 zijn wel de voorloper geweest van de e-tron-modellen waarmee Audi de markt vanaf 2020 over wil nemen. Al met al is de Q7 dus zeker een model dat de geschiedenisboeken in mag straks.
Het voordeel aan Audi is dat er altijd genoeg reserve-onderdelen te vinden zijn. Er is een grote after market namelijk. En daar kunt u ook gebruik van maken wanneer de autoruit vervangen moet worden. Maar wanneer moet een autoruit vervangen worden?
Een barst in de voorruit is geen fraai gezicht wanneer u trots bent op uw Audi Q7. Wanneer de barst in het zichtveld van de bestuurder zit, dan is het bijzonder gevaarlijk om hiermee door te rijden. Onvoorspelbare weerkaatsing van licht door de ruitschade kan zorgen voor verblinding en verkeerde inschattingen tijdens het rijden. De voorruit vervangen is dan de enige optie.
Alleen wanneer u veel ervaring heeft met het vervangen van voorruiten en wanneer u alle gereedschappen heeft, dan kunt u zelf de Audi Q7 voorruit vervangen. U kiest dan bij het bestellen voor een voorruit zonder montage.
In alle andere gevallen is het beter om het vervangen van de voorruit van uw Audi Q7 over te laten aan onze gecertificeerde montagepartners. U krijgt dan garantie op de werkzaamheden en heeft er verder geen omkijken naar.
Besparen op de kosten van een nieuwe voorruit voor uw Audi Q7 is makkelijk. U kiest voor after market autoglas. Dit autoglas voldoet aan exact dezelfde eisen als het merkglas van uw Audidealer. Alleen ontbreekt het logo, waarmee de kosten voor een nieuwe voorruit veel lager uitvallen. After market autoglas wordt vaak in dezelfde fabrieken gemaakt als het merkglas.
€ 449,00 | |
€ 469,00 | |
Eventuele montage: | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Moet de voorruit vervangen worden van uw Audi Q7? Op onze website vindt u aantrekkelijk geprijsde after market autoruiten voor uw Audi. Heeft u vragen of komt u er niet uit? Neem dan gewoon even contact met ons op, we helpen u graag verder.