Ga direct naar:
De Cadillac Escalade is de eerste SUV van Cadillac en is vooral gemaakt omdat de concurrentie veel SUV’s op de markt zette. Moet de voorruit vervangen worden van uw Cadillac Escalade, dan kan dit al vanaf € 549, maar niet wanneer u kiest voor het merkglas van de Cadillac-dealer. Voordat we hier verder op ingaan, kijken we eerst naar dit bijzondere en luxe uitgevoerde model van Cadillac. Waarom is dit type nooit een groot succes geworden in Nederland, en presteerde het wel in Amerika?
Eind jaren ’90 verschoof de aandacht van de grote autofabrikanten richting de SUV. Mercedes-Benz ML-klasse kwam op de markt, Lexus bracht de LX uit en Ford zette een flinke stap met de Lincoln Navigator. En Cadillac had letterlijk niets in de pijplijn om hiermee de concurrentie aan te gaan.
Daarom werd er haast gemaakt, omdat General Motors absoluut niet wilde dat Ford dominant zou worden op de markt voordat de Cadillac-modellen naar de dealers gereden konden worden. Slechts tien maanden zat er tussen de goedkeuring van het type en de productie van de eerste exemplaren, waar dit normaal minstens een jaar of meer was. Dat er haast gemaakt was, was helaas wél te zien. Het modeljaar 1999 is bijna identiek aan de GMC Yukon Denali. Cadillac zou ruim drie jaar nodig hebben om de Escalade aan te passen naar de eigen karakteristieke eigenschappen.
De eerste generatie van de Escalade heeft te lijden gehad onder de haast die gemaakt werd. Volgens critici is het enige verschil met de Yukon Denali van GMC het logo en de naam van de auto. Geen best begin, maar in ieder geval was Cadillac nu ook actief op de nieuwe markt met een semi-eigen SUV.
In 2002 ging Cadillac over naar het GMT820-chassis en werd er werk gemaakt van de Escalade zodat dit meer zou zijn dan een kopie. Dit type werd direct jaar op jaar voorzien van updates, waaronder ook nieuwe motoren die standaard boven de 5.0 liter zouden zitten. Overigens zijn alle modellen van de Cadillac Escalade voorzien van een V8 met 5.3 tot 6.2 liter, wat bijzonder populair was in Amerika.
In 2007 was het al tijd voor de derde generatie, met opnieuw een nieuw platform: het GMT900-platform werd gebruikt, ook voor de ESV-uitvoering van de Escalade die langer is dan de standaarduitvoeringen. In de derde generatie wordt gebruik gemaakt van de 6.2 liter Vortec V8. Hierdoor is het brandstofverbruik teruggelopen naar 17 liter per 100 kilometer. En dat is nog steeds niet heel aantrekkelijk in Europa.
In 2008 presenteerde Cadillac al een hybridevariant van de Escalade, naar alle waarschijnlijkheid om de verkopen kracht bij te zetten aangezien dit model beter voldoet aan de milieueisen van tegenwoordig. Het model kwam in de verkoop in 2009, maar kreeg nog altijd een 6.0 liter V8 onder de motorkap. Dit model werd echter in 2013 uit de productie genomen, mede omdat de verkopen tegen bleken te vallen.
Hoewel de vierde generatie pas in oktober 2013 gepresenteerd werd, startte de marketing al drie maanden eerder, waarbij teasers getoond werden aan het publiek. Het model werd begin 2014 in productie genomen en kreeg slechts drie uitvoeringen: Base, Luxury en Premium. De enige motor die beschikbaar was bij het lanceren van het model, was de 6.2 liter EcoTec3 van GM.
Ondanks alle inspanningen en aanpassingen zou de Cadillac Escalade geen groot succes worden in Nederland of Europa. De gulzige en grote Escalade is dan ook niet gemaakt met het oog op de Europese markt. Het is een zet geweest van Cadillac om het marktaandeel veilig te stellen op het moment dat Ford aan de slag ging met een type dat Cadillac nog niet had.
Dat dit slechts 51 verkopen in Nederland als gevolg heeft, dat is natuurlijk wel een tegenvaller. Volgens Cadillac heeft de Escalade wel de strijd gewonnen van de Lincoln, met een marktaandeel van 37% tegen 24% (eerste kwartaal van 2019, recente cijfers). Of dat betrouwbaar is uit de pen van GM is nog maar de vraag, maar we moeten toegeven dat het 2019-model van de Escalade er erg goed uitziet:
De voorruit moet vervangen worden wanneer deze niet meer voldoet aan de RDW-richtlijnen. Zit er een vertakte scheur in de ruit of een sterretje in het zichtveld van de bestuurder dat een diameter heeft van meer dan 20 millimeter, dan moet de ruit vervangen worden. Ook bij sterretjes met een diameter van meer dan 50 millimeter buiten het zichtveld van de bestuurder moet de voorruit vervangen worden. Een barst in de voorruit is dus lang niet altijd reden voor paniek wanneer deze binnen de eisen van de RDW valt.
Het vinden van de juiste voorruit is echter niet erg lastig op de after market. Het constante lenen van de platformen tussen Chevrolet en Cadillac heeft ervoor gezorgd dat veel van de ruiten één op één uitwisselbaar zijn.
Voorruit voor de: | Ook geschikt voor: | Prijs vanaf: |
Chevrolet Tahoe, Suburban en Silverado | € 729,00 | |
Chevrolet Suburban, Tahoe en Avalanche | € 449,00 | |
Chevrolet Avalanche, Suburban en Tahoe | € 449,00 |
Bovengenoemde prijzen zijn exclusief montage en bezorging. U kunt de autoruiten tegen deze prijs bij ons ophalen.
Wanneer u automonteur bent of veel ervaring heeft met het vervangen van voorruiten, dan kunt u dit gewoon zelf doen. U kunt dan de nieuwe voorruit voor de Cadillac Escalade gemakkelijk bestellen zonder montage.
Heeft u hier geen ervaring mee, dan is deze autoruit vervangen een klus die u beter overlaat aan de experts. Onze gecertificeerde montagepartners regelen dit graag voor u, meestal al binnen drie werkdagen en zelfs bij u thuis of op locatie.
Het enige verschil is het merklogo, dat ervoor zorgt dat nieuwe autoruiten bij de merkdealer veel duurder zijn vanwege het exclusieve verkooprecht. After market autoglas voldoet aan exact dezelfde eisen en wordt vaak in de fabrieken gemaakt waar ook merkglas gemaakt wordt. Het grootste verschil is dus de prijs en daarmee ook de prijskwaliteitverhouding.
Moet de voorruit vervangen worden van uw Cadillac Escalade en vindt u de prijskwaliteitverhouding belangrijk, maar wilt u ook niet te lang wachten? Bestel dan vandaag nog de nieuwe voorruit voor uw Escalade met montage. Binnen drie werkdagen heeft u een nieuwe voorruit in uw Cadillac, inclusief garantie op de voorruit en werkzaamheden die verricht zijn.