Ga direct naar:
De Citroën 2CV is een model uit Frankrijk waar veel mensen warme herinneringen aan hebben. De 2CV is bijna 4 miljoen keer verkocht en is nog altijd bijzonder populair op de tweedehandsmarkt, waar de prijzen voor de iconische Citroën aardig op kunnen lopen. Heeft u een 2CV van Citroën en moet de voorruit vervangen worden, dan kunt u bij ons terecht voor kwalitatieve, betaalbare voorruiten inclusief ruitvervanging op locatie. Voordat we daar verder op ingaan, zetten we eerst één van de populairste modellen van Citroën in de schijnwerpers.
De 2CV is een legende geworden, ondanks dat het model eigenlijk uitsluitend bedoeld was als een zuinige, gemakkelijk te onderhouden en goedkopere auto die tijdens het Interbellum ontworpen werd in Frankrijk, gedurende één van de grootste financiële crises van de 20ste eeuw. Het model werd een groot succes en Citroën zou dit model tot 1990 (veel langer dan aanvankelijk de bedoeling was) in productie houden, met een verkoopteller die bijna de 4 miljoen aantikte aan het einde van de lange productielijn van dit model en meer dan 5 miljoen wanneer aangepaste uitvoeringen meegerekend worden.
Wellicht denkt u dat het jaartal hierboven niet klopt en ergens heeft u gelijk: de Citroën 2CV kwam immers pas in 1949 op de markt. De plannen voor het model stammen echter uit 1934, het moment waarop Michelin het noodlijdende Citroën overnam en direct op zoek ging naar de mogelijkheden om een goedkope auto op de markt te zetten, aangezien hier veel vraag naar was. Al snel bleek dat alles tegen zou zitten voor het Franse bedrijf. De Tweede Wereldoorlog brak uit, de prijzen van aluminium schoten omhoog (waarna het model opnieuw naar de tekentafel moest) en ook de Plan Pons, de wederopbouwplannen in Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog, zaten het bedrijf knap tegen. De financiële steun vanuit de VS (Marshall Plan) ging namelijk naar Renault (een staatsbedrijf) dat hiermee de Renault 4CV kon ontwikkelen.
Dit zorgde ervoor dat de Citroën 2CV pas in 1948 aan het publiek getoond kon worden en een jaar later daadwerkelijk bij de dealers kwam te staan. Het model kreeg een 375 cc motor met 9 pk, radiaalbanden (de eerste auto wereldwijd) en het kreeg enorm veel kritiek te verdragen. Een Amerikaanse autojournalist vroeg zich af of er een blikopener meegeleverd werd met de modellen.
De consumenten reageerden echter compleet anders en het liep storm bij de dealers, die de goedkope, zuinige modellen al snel niet meer aan konden slepen, wat zorgde voor een wachtlijst van 3 (!) jaar. Toen de 2CV wereldwijd een succes werd, liep de wachttijd zelfs op tot 5 jaar. Dit resulteerde in een belachelijk feitje: een tweedehands 2CV was in de pioniersjaren van het model duurder dan een nieuwe 2CV…
Vanaf 1960 zijn er veel meer uitvoeringen van de Citroën 2CV op de markt gekomen, waaronder het Dyane model, de H-Van en zelfs de 4x4 Sahara. De nadruk bleef echter hetzelfde: betaalbare, zuinige auto’s voor mensen die de auto dagelijks nodig hebben voor hun werk en die geen grote bedragen willen of kunnen betalen voor luxere auto’s.
1960 is ook het jaar waarin de 325 cc verdween. De standaarduitvoeringen kregen een 425 cc (later 435) en er zou een 602 cc beschikbaar komen tegen een meerprijs.
In 1970 kwam er een einde aan de wildgroei en zette Citroën twee modellen op de markt, de AZKB (435 cc) en de AZKA (602 cc). In 1971 werd de voorbank vervangen door twee losse voorstoelen (een beslissing waar eindeloos kritiek op geweest is) en in 1974 schoten de verkoopcijfers door het dak. De oliecrisis zorgde ervoor dat zuinige auto’s ineens immens populair werd en dát was exact wat de Citroën 2CV was. Citroën speelde hier ook zeer bewust op in, bijvoorbeeld door het vermogen in 1975 te reduceren (van 28 naar 25 pk) om het model goedkoper te houden in de belastingen.
Het succes van de deux chevaux (twee paarden) of, ietwat spottend, het ‘doosje-vol’, is niet uit de lucht komen vallen. Citroën zette een goedkoop en zuinig model op de markt op het moment dat de consument dit hard nodig had. Dat het grote succes tussen 1974 en 1979 in de schoot van de Franse automaker geworpen werd, is een prettige bijkomstigheid. In Nederland lijkt het immense succes overigens niet goed te zien met slechts 17.000 verkochte exemplaren (een lachertje naast de 125.000 van de Citroën BX, de 100.000 van de Citroën C1 en de 90.000 van de Citroën C3). Het probleem is echter dat Autoweek, de website waarop wij de verkoopcijfers bekijken, de verkoopaantallen vanaf 1983 bijhoudt. Aangezien de 2CV echter in de periode voor 1980 in Nederland ook geen succes was, is dit model qua populariteit in ons land ver achtergebleven.
Wereldwijd is dat compleet anders. Van de 2CV en alle aanverwante uitvoeringen zijn namelijk meer dan 5 miljoen exemplaren verkocht en dat is zeer respectabel.
Er zijn veel filmpjes te vinden van de Citroën 2CV, zoals één van de oudere reclames voor de Nederlandse markt:
Maar wellicht dat u liever kijkt naar één van de beste auto-achtervolgingen in James Bond ooit, uiteraard met Roger Moore in de rol van 007. De 2CV doet zijn intrede op 4 minuten en 45 seconden.
De regels rond voorruitvervanging zijn hetzelfde voor alle auto’s op de Nederlandse weg, dus ook voor de 2CV van Citroën. Dat betekent dat de voorruit vervangen moet worden wanneer er sprake is van ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en dit een ster is met een diameter van minstens 2 centimeter, of wanneer het een vertakte scheur is. Uw Citroën 2CV komt met deze ruitschade niet door de apk heen. In alle andere gevallen kunt u wel door blijven rijden met de ruitschade, al kiezen veel mensen voor ruitvervanging omdat de 2CV er aanzienlijk beter uitziet zonder ruitschade.
U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Citroën 2CV voor € 199. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de voorruiten die de Citroën-dealer voor u heeft én zelfs goedkoper dan tweedehands autoglas voor dit model. Daarnaast kunt u de voorruiten direct gemakkelijk online bestellen, waarbij u altijd direct kunt zien wat de totale prijs is wanneer u uw voorkeuren aangeeft op de pagina.
Ons autoglas is zo goedkoop omdat onze voorruiten geen merklogo hebben, wat betekent dat het exclusieve karakter ontbreekt. De kwaliteit van de voorruiten is echter identiek aan die van de originele ruiten, wat betekent dat u hetzelfde krijgt wanneer u voor ons kiest, maar dan tegen een aanzienlijk lagere prijs.
Het vervangen van de voorruit van een auto is een nauwkeurige klus, zelfs voor een oudere auto als de 2CV van Citroën. Daarom raden we u sterk af om zelf aan de slag te gaan met het vervangen van uw voorruit, tenzij u zelf veel ervaring heeft met het vervangen van autoruiten. Om het u makkelijker te maken, werken we samen met montagepartners die uw voorruit op een professionele en nauwkeurige manier kunnen vervangen voor u. Zij vervangen uw voorruit op locatie, zodat u nergens omkijken naar heeft.
Bent u zelf een professional of kent u iemand die de Citroën 2CV voorruit kan vervangen? Dan kunt u bij ons ook terecht voor nieuwe autoruiten exclusief montage op locatie.
Moet de voorruit van uw Citroën 2CV vervangen worden of heeft u een model op het oog die een nieuwe voorruit nodig heeft? Dan vindt u bij ons Citroën 2CV voorruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding, inclusief de mogelijkheid om de voorruit direct op locatie te laten vervangen.
Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over één van onze producten? Neemt u dan vooral contact met ons op, we helpen u graag persoonlijk verder.