Ga direct naar:
De Dacia Sandero heeft veel gemeen met de Dacia Logan, al is de wielbasis wat korter en kwam deze pas in 2007 op de markt. Het is een van de vele samenwerkingen tussen Renault en Dacia en dit model zou het grootste succesnummer van Dacia in Nederland worden, waarbij het de Logan (ternauwernood) van de troon wist te stoten. Heeft u een Dacia Sandero met voorruitschade en moet deze vervangen worden? Dan kunt u bij ons terecht voor autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Voordat we ingaan op onze voorruiten voor de Sandero van Dacia, nemen we eerst dit model onder de loep. Hoe heeft deze compacte auto zo’n groot succes kunnen worden en in welke mate heeft de hype van Top Gear hieraan bijgedragen?
De Dacia Sandero (in sommige markten op de markt gezet als de Renault Dacia) zag in 2007 het levenslicht. Er werd veel inspiratie opgedaan bij de Dacia Logan, die op dat moment al een groot succes was, maar nooit ontwikkeld was met het oog op de West-Europese markt. In 2008 kwamen de eerste modellen van de Sandero bij de Europese dealers te staan, al hadden de Braziliaanse dealers de primeur al eind 2007.
Dat de Sandero wel gericht was op de West-Europese markt, is te zien aan het feit dat de eerste generatie al direct in lijn was met de Europese richtlijnen, inclusief de airbags en een Bosch 8.1 ABS met noodremsysteem.
Een van de factoren die sterk bijgedragen hebben aan het succes van de Sandero, is de relatief vroege ontwikkeling van de crossover, die de naam Dacia Sandero Stepway zou krijgen. Dit model werd overigens ook als eerste in Brazilië op de markt gezet. Het duurde tot september 2009 voordat dit model naar Europa zou komen.
In 2012 werd de tweede generatie van de Sandero getoond aan het publiek, inclusief de tweede generatie van de Sandero Stepway. Opvallend is dat opnieuw de Logan als bron van inspiratie gebruikt werd, maar dat het dashboard afgekeken werd van een ander succesmodel: de Dacia Lodgy. De doelgroep van Dacia werd overigens nog duidelijker met de tweede generatie: het zou samen met de Dacia Duster de goedkoopste auto’s in B-segment worden in het Verenigd Koninkrijk. Nog een reden voor het grote succes van dit frisse model. De tweede generatie kreeg een facelift in 2016 en nog eens in 2019. De laatste facelift zou alleen in Brazilië op de markt komen.
De derde generatie kwam in 2020 op de markt, tegelijkertijd met de derde generatie van de Dacia Logan. De derde generatie werd op het CMF-B-platform gebouwd en werd uitsluitend voorzien van 3-cilindermotoren. Hoewel ook dit model in het lagere segment geplaatst werd, kreeg deze generatie wel tal van features zoals automatische voorruitwissers, elektrisch zonnedak, achteruitrijcamera, automatische airconditioning en parkeerassistentie.
Voor de productie van de Dacia Sandero was de Dacia Logan het bestverkochte model van Dacia in Nederland. De Sandero heeft de titel overgenomen, al is het verschil in verkoopcijfers nipt (21.267 voor de Sandero tegen 20.585 voor de Logan op het moment van schrijven en beide auto’s zijn nu nog in productie). Beide modellen hoeven geen concurrentie te vrezen van de Dacia Duster die met iets meer dan 13.000 modellen de hekken sluit voor de top 3.
Kijken we naar het Europese succes van de Sandero, dan moeten we toch even Top Gear aanhalen, waarin James May de Dacia Sandero wel érg hoog had zitten en dit letterlijk een terugkerende grap werd in het programma. Door velen wordt dit nog altijd gezien als de beste reclame voor de Sandero ooit.
Er zijn tal van manieren waarop de voorruit beschadigd kan raken. Er zijn echter slechts twee gevallen waarbij de voorruit vervangen moet worden van de Dacia Sandero. Gaat het om voorruitschade in het zichtveld van de bestuurder en is het een vertakte scheur of een sterretje met een diameter van minstens twee centimeter? Dan moet de voorruit vervangen worden, omdat dit afkeur is bij de apk. Ook is dit gevaarlijk, omdat invallend licht (zoals zonneschijn of de lampen van uw tegenligger) op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt. Daarnaast is elke afleiding in het zichtveld een risico tijdens autorijden.
Een nieuwe voorruit voor de Dacia Sandero kost u € 299 bij ons. Voor de modeljaren 2008 tot 2013 is nagenoeg altijd ook een nieuwe voorruitlijst nodig (€ 20, direct mee te bestellen). De prijzen zijn exclusief montage en bezorging. Kies zelf of u bezorging en/of montage wilt en of de voorruit naar Nederland of België moet, en onze website berekent direct de correcte prijs voor uw bestelling.
Onze voorruiten voor de Dacia Sandero zijn veel goedkoper dan de voorruiten bij uw dealer. Dit heeft te maken met het ontbreken van een merklogo in de after market autoruiten, waardoor deze niet onnodig exclusief worden. Verder zijn de voorruiten overigens identiek. Zij worden op exact dezelfde manier gemaakt en vaak zelfs in dezelfde fabrieken als het autoglas van Dacia zelf.
Bij ons kunt u niet alleen terecht voor autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding. We denken ook aan de service. Daarom vervangen onze gecertificeerde montagepartners autoruiten door heel België en Nederland op locatie, zodat u gewoon kunt doen wat u moet of wilt doen.
Heeft u een Dacia Sandero en moet de voorruit vervangen worden? Bij ons vindt u het beste autoglas tegen de laagste prijs, inclusief montage door een expert. Heeft u een garage of bent u monteur? Dan kunt u bij ons ook het autoglas bestellen zonder montage. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem dan vooral contact met ons op, zodat we u persoonlijk verder kunnen helpen.