Voorruit vervangen Dacia Spring

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Dacia Spring

De elektrische Dacia Spring deed veel stof opwaaien bij de introductie. Het was geruime tijd de goedkoopste EV op de Europese markt en het maakte veel tongen los. Voor- en tegenstanders van het model hadden allemaal meer dan genoeg te zeggen over de goedkope elektrische auto wat ontegenzeggelijk bijgedragen heeft aan het succes van het model. Het is namelijk een van de grootste succes van de Roemeense autobouwer geworden.

Heeft u een Dacia Spring en moet de voorruit vervangen worden? Dan kunt u bij ons terecht voor scherp geprijsde voorruiten die op het gebied van de kwaliteit identiek zijn aan het autoglas bij uw merkdealer. Voordat we naar de voorruiten kijken, leggen we eerst de bijzondere Spring van Dacia onder de loep.

Een bijzonder goedkope elektrische auto, maar met duidelijke redenen voor het prijskaartje

Hoewel de Dacia Spring een nieuw model was op de Europese markt, is de geschiedenis van het type aanzienlijk ouder wanneer we naar Azië kijken. Daar zette Renault namelijk al in 2015 de Renault Kwid op de Indiase markt, om 2 jaar later een verbeterd model naar de Zuid-Amerikaanse markten te verschepen en vervolgens in 2019 de Renault City K-ZE (vaak afgekort tot Renault K-ZE) als volledig elektrische auto op de markten te plaatsen. Deze modellen zouden nooit naar Europa komen, mede omdat er geen markt voor was volgens de autobouwer en omdat de modellen niet voldeden aan de veiligheidseisen, die in Europa simpelweg aanzienlijk hoger liggen.

Om toch een Europees marktaandeel aan te boren met het model, werd Dacia ingeschakeld dat in 2021 de Dacia Spring neer zou zetten. Het model had getoond moeten worden tijdens de autoshow van 2020, maar deze viel in het water vanwege coronamaatregelen. De belangrijkste wapenfeiten van het ‘nieuwe’ model waren het versterkte chassis, zes airbags en ADAS-systemen, die er samen voor moesten zorgen dat de auto aan de eisen zou voldoen.

De Dacia Spring was bij introductie de goedkoopste elektrische auto op de Europese markt. En, eerlijk is eerlijk, het is duidelijk waar de lage prijs vandaan kwam. Niet alleen gebruikte Dacia alle kennis en onderdelen van de Kwid en K-ZE van Renault, er werd ook bezuinigd op de ruimte in de auto, de materialen die gebruikt werden en zelfs de motor werd slachtoffer van bekaaidheid. De 27,4 kWh elektromotor met een WLTP-actieradius van slechts 230 kilometer heeft namelijk 20 (!) seconden nodig om van stilstand naar 100 kilometer per uur te komen. Hoewel de auto slechts 970 kilogram ledig gewicht heeft, zijn de 44 paarden van de elektromotor simpelweg karig.

Hierbij komt een extra nadeel voor mensen die de EV dagelijks willen gebruiken. De Spring kan namelijk niet snelladen, tenzij u ervoor kiest om de 30 kW-CCS-snellader als optie erbij te kopen. Hoewel dit veruit de langzaamste snellader op de markt is, zorgt de beperkte omvang van het accupakket ervoor dat u alsnog binnen 15 minuten volledig geladen op weg kunt.

Dacia Spring: geen verrassende auto, maar dat moest het ook nooit worden

De Dacia Spring verrast niet, behalve wanneer u uitsluitend naar de prijs kijkt en niet probeert op de achterbank te gaan zitten of het interieur van de auto bekijkt. Dacia werd gevraagd om de Kwid/K-ZE aan de Europese richtlijnen te laten voldoen en op de markt te zetten en dat is precies wat de Roemenen gedaan hebben. Het model werd een groot succes en kon zich korte tijd zelfs meten met de Tesla Model 3.

Op het moment van schrijven zijn Dacia en Renault bezig met een modernere versie van de Spring voor 2024, waarmee het beter aan moet sluiten op de markt en de concurrentie aan moet gaan met de populaire modellen van dit moment. De vraag is echter in hoeverre betaalbare oplossingen de concurrentiestrijd met merken als Volvo, Volkswagen, Kia en Tesla in het voordeel van Renault/Dacia moeten trekken.

Wanneer moet de voorruit van uw Dacia Spring vervangen worden?

De regels met betrekking tot voorruitschade zijn voor alle auto’s gelijk op de Nederlandse wegen. Dat betekent dat de voorruit van uw Dacia Spring vervangen moet worden wanneer er een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter in het zichtveld van de bestuurder zit. In alle andere gevallen kunt u door blijven rijden met de schade in de voorruit en is dit geen reden voor afkeur bij de apk. Uiteraard is het wel verstandig om in de gaten te houden dat de ruitschade niet storend of hinderlijk is tijdens het rijden.

Wat kost een nieuwe voorruit voor uw Dacia Spring?

Wanneer u kiest voor een after market voorruit voor uw Dacia Spring, dan kost die € 329. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de prijzen die uw Dacia-dealer u voorlegt en daar is een goede reden voor. De autoruiten bij de dealer zijn voorzien van een merklogo, dat zorgt voor een exclusief karakter dat u als klant betaalt. Onze voorruiten worden gemaakt in dezelfde fabrieken en de kwaliteit van het autoglas is identiek. Omdat onze ruiten niet voorzien zijn van een onnodig merklogo dat niets voor het glas doet, kunnen wij onze Dacia Spring voorruiten aanzienlijk goedkoper prijzen.

Kunt u de voorruit van uw Dacia Spring zelf vervangen?

Wanneer u weinig of geen technische kennis heeft, is het geen aanrader om te sleutelen aan een elektrische auto. Gaat het hierbij ook nog eens om ruitvervanging zelf doen, dan is het verstandiger om dit over te laten aan een professional. Onze gecertificeerde montagepartners vervangen autoglas op locatie in heel Nederland en België, uiteraard ook bij elektrische auto’s zoals uw Dacia Spring.

Heeft u ervaring met autoruitvervanging of kent u iemand die de voorruit van uw Dacia Spring voor u kan vervangen? Dan kunt u de nieuwe voorruit ook gewoon zonder montage bij ons bestellen. U kunt er zelfs voor kiezen om het autoglas bij ons op te halen.

Vandaag al een nieuwe voorruit regelen voor uw Dacia Spring

Heeft u een Dacia Spring en moet de voorruit van uw auto vervangen worden? Dan kunt u altijd bij ons terecht voor goedkoop autoglas van de beste kwaliteit. Tegelijkertijd kunt u rekenen op de beste service. Niet alleen vervangen onze partners de voorruit graag voor u op locatie, u kunt ook altijd contact met ons opnemen wanneer u vragen heeft over ons autoglas of onze werkwijze. Wij helpen u graag persoonlijk verder.