Ga direct naar:
De Dodge Ram Van is 33 jaar in productie geweest, zonder grote of opvallende aanpassingen aan het model. Dat is direct te zien wanneer de voorruit vervangen moet worden van uw Dodge Ram Van, want zoveel verschillende autoruiten zijn er simpelweg niet. Toch is deze truck een enorm succes geworden, en zijn er nog steeds veel mensen die in een van deze wagens rijden. Hoe is het mogelijk dat een model zo lang zonder veel aanpassingen geproduceerd kon worden, en waarom is dit model eigenlijk zo aantrekkelijk voor zoveel mensen en bedrijven?
De eerste lijn van de Dodge Ram Van staat al bekend om de verschillende namen die gegeven werden aan de types. De Tradesman-modellen waren allemaal identiek. De Sportsman-modellen hadden zijruiten voor de passagiers, die in de andere modellen ontbraken. Het was overigens het allereerste model in Amerika waarin 15 mensen konden zitten. De directe concurrenten lieten deze markt aanvankelijk liggen, totdat Ford in 1978 ook een 15-zitter introduceerde. General Motors wachtte hier zelfs mee tot 1990.
In de eerste acht jaar veranderde er weinig aan de Ram Van. De grille werd aangepast en in 1978 kreeg de Maxivan van de Dodge Ram Van andere afmetingen, met een voorruit die om de hoek krult voor beter zicht tijdens het rijden.
In 1979 werd de tweede generatie op de markt gezet. Geen nieuw platform, grote veranderingen en zeker geen spannende features. De modellen die goedkoper aangeboden werden, kregen ronde koplampen waar de meer exclusieve modellen rechthoekige koplampen kregen. Ook werd de grille opnieuw aangepast, maar de rest van de body bleef gelijk. Hoe opvallend dit is? Bijzonder, want vanaf 1971 tot 2003 zou het frame compleet identiek blijven, terwijl Ford en General Motors juist twee of drie complete platformupdates zouden doorvoeren in dezelfde periode.
En dáár ligt de aantrekkingskracht van dit model van Dodge. Bedrijven met grotere wagenparken in Amerika, installateurs en bouwbedrijven, zagen eindeloze mogelijkheden met deze modellen. Uitwisselbare onderdelen, een enorme after market om de auto’s aan te passen naar de eigen wens: het was mogelijk omdat alle modellen gelijke afmetingen en features hadden. In plaats van nieuwe auto’s aan te schaffen, werden de Ram Vans van Dodge gewoon aangepast.
Dit heeft ook gevolgen gehad voor de mensen die de Dodge recreatief wilden gebruiken. Gemakkelijk aan te passen en standaardafmetingen: dat nodigt uit om van de zes meter lange Dodge een camper te maken. En die modellen zien we – zij het steeds minder – nog steeds veel in de vakantieperiodes. Niet alleen in Amerika, maar ook in Europa. En ja, indien gewenst kunt u er zelfs een compleet huis van maken en door Amerika trekken:
Voordat dit model uit productie genomen werd, veranderde Chrysler als eigenaar van het merk Dodge nog wel het een en ander. In het model uit ’88 werd bijvoorbeeld het dashboard en het paneelwerk vervangen door de moderne opties die op dat moment al gebruikt werden in andere Chrysler-modellen. In 2003 werd dit legendarische type vervolgens toch uit de productielijnen gehaald. De Dodge Ram Van werd opgevolgd door de Dodge Sprinter.
En het ‘verkooppunt’ dat dit beest 3,5 ton kan trekken zonder probleem is ook achterhaald geraakt. De Volkswagen Amarok V6 kan dit namelijk ook – maar zonder dat dit een lijnrechte verhouding heeft met het verbruik. Desalniettemin voert de ‘Ram 1500 5.7 V6’ de verkooplijsten aan in Nederland wanneer het gaat om pick-ups, al is dit een relatief kleine markt intussen.
Heeft u een ouder type van de Dodge Ram Van op het oog maar heeft deze autoruitschade aan de voorruit? Of zoekt u nieuwe autoruiten omdat uw Ram ruitschade heeft? Dan is het goed om eerst te kijken waar de schade zich bevindt. Volgens de RDW mag u ruitschade in het zichtveld van de bestuurder hebben, maar alleen wanneer het gaat om een enkelvoudige scheur of een ster met een diameter van hoogstens 20 millimeter.
Heeft u een ster in de voorruit met een grotere diameter dan 50 millimeter, dan moet de voorruit altijd vervangen worden. Ook bij vertakte scheuren is het vervangen van de voorruit van de Dodge Ram Van verplicht.
Goedkoop de voorruit vervangen van uw Dodge is niet mogelijk wanneer u naar de dealer gaat. Deze verkoopt namelijk alleen merkglas. Overigens is het vinden van een merkdealer voor Dodge in Nederland of België per definitie al een uitdaging.
Een tweedehands autoruit kan een interessante optie zijn, vooral wanneer u naar de prijs kijkt. Toch is er een optie die nóg goedkoper is, en die een betere prijskwaliteitverhouding kent. Uiteraard hebben we het over after market glas.
Wat kost een autoruit dan op de after market? Een stuk minder dan bij de merkdealer. Een aantal voorbeelden van de opties:
Voorruit voor een: | Prijs excl. montage en bezorging: |
€ 899,00 | |
€ 529,00 | |
€ 699,00 |
U kunt de voorruiten zonder montage bestellen en u kunt er zelfs voor kiezen om deze autoruiten op te halen bij onze montagepartners. Heeft u weinig of geen ervaring met het monteren van voorruiten, dan raden we u sterk aan om gebruik te maken van onze montageservice. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners plaatsen de voorruit meestal al binnen drie werkdagen, op locatie of gewoon bij u thuis. U weet dan zeker dat de voorruit correct gemonteerd is en uiteraard wordt er garantie op de voorruit en de montage gegeven.
Moet de voorruit vervangen worden van uw Dodge Ram Van omdat u een roadtrip gaat maken, omdat het een zakelijke bestelbus is of omdat uw pick-up er weer zo goed als nieuw uit moet zien? Dan kan dit tegen aantrekkelijke prijzen met after market autoglas.
Staat de voorruit die u nodig heeft (nog) niet op de website of heeft u vragen over een van onze producten? Spreek ons dan aan via de live chat of bel naar 085 027 00 55 zodat we direct met u mee kunnen kijken.