Ga direct naar:
Wanneer het gaat om de Fiat Cinquecento, dan zijn er een aantal dingen die direct opvallen. De naam bijvoorbeeld, die knap lastig is voor mensen die de Italiaanse taal niet beheersen. En het feit dat dit bij lange na niet het fraaiste model is van deze autofabrikant, maar dat er desondanks toch meer dan een miljoen exemplaren gemaakt zouden worden. Heeft u een Fiat Cinquecento en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons goedkope voorruiten die qua kwaliteit identiek zijn aan de originele autoruiten voor dit model, maar dan tegen een aanzienlijk lagere prijs.
Voordat we u vertellen wat we u kunnen bieden, kijken we eerst naar de reden waarom dit model zo populair kon worden.
De ‘Cinquecento’ in de naam Fiat Cinquecento staat voor ‘500’, maar het model kon niet de Fiat 500 genoemd worden omdat dat de 500 in 1975 uit productie gegaan was. De basis van de Fiat Cinquecento ligt overigens al in de vroege jaren ’80, waar de Poolse autofabrikant FSM (dat later overgenomen zou worden door Fiat) werkt aan een zo zuinig mogelijke auto, wat niet onlogisch was aangezien dit de tijd vlak na de oliecrises was.
De basisuitvoering was niet van deze opties voorzien en was ronduit Spartaans. Maar, in alle eerlijkheid, dat was ook exact het idee achter het model dat voor zo goedkoop en zuinig mogelijk moest zijn. De productie van de Fiat Cinquecento werd in 1998 gestaakt. Het model werd opgevolgd door de Fiat Seicento, dat in 1997 in productie ging.
Er zijn een heel aantal speciale uitvoeringen geweest van het model en we willen er twee uithalen omdat die extra aandacht verdienen. Allereerst de Fiat Cinquecento 1.1 FIRE, een model met een 1100 cc motor met 53 pk die uit de Fiat Punto geleend was. De FIRE-uitvoering werd compleet als raceauto aangekleed, met racestoelen, rode gordels en een wiel en versnellingspookknop van leer. De FIRE zou het begin zijn van de Kit-Car versie voor de Group A autoraces.
De Elettra was een verrassing die al net zo groot was. Van 1992 tot 1996 maakte Fiat namelijk een volledig elektrische Fiat Cinquecento met de naam Fiat Cinquecento Elettra. Dit model had een actieradius van 100 kilometer en gebruikte twee accupakketten om dit mogelijk te maken. Het model was erg duur, maar werd toch redelijk populair in Italië, Zwitserland en zelfs Frankrijk.
Een lastige naam, een wat vierkant en saai uiterlijk en een Spartaanse aankleding, en tóch werden er meer dan 1 miljoen exemplaren van de Fiat Cinquecento gemaakt. Hoe was dit mogelijk? Eigenlijk is het redelijk simpel. Fiat besloot het onderzoek van FSM om te zetten in een model dat goedkoop én zuinig was, en tegelijkertijd compact maar wel met vier zitplaatsen. Daarmee maakten de Italianen een ideale instapauto (wat Renault met de Twingo nog eens dunnetjes over zou doen).
Fiat wist de voordelen van het model overigens prima te vertalen naar een simpele reclame met een heldere boodschap voor alle kijkers:
Hoewel ruitschade behoorlijk vervelend kan zijn, hoeft lang niet altijd de autoruit vervangen te worden. Een zijruit moet wel vervangen worden bij ruitschade, want deze valt uit elkaar bij ruitbreuk. Bij een voorruit is dat niet het geval, omdat dit twee lagen glas zijn die aan elkaar geplakt zijn met een laagje PVB-folie tussen de ruiten. Bij een barst of ster valt deze dan ook niet uit elkaar, maar wanneer moet de voorruit nou vervangen worden van uw Fiat Cinquecento?
Wanneer de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit en dit een vertakte scheur is of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter, dan heeft u een nieuwe voorruit nodig. Uw auto komt met deze ruitschade niet meer door de apk, omdat de schade te gevaarlijk is tijdens deelname aan het verkeer.
In alle andere gevallen mag u doorrijden met ruitschade, al is het wel verstandig om de schade in de gaten te houden. Zeker bij grote temperatuurverschillen tussen beide zijdes van de autoruit kan de schade namelijk toenemen.
Kiest u voor onze vervangende autoruiten, dan heeft u al een nieuwe Fiat Cinquecento voorruit voor € 299. Deze prijs is inclusief btw, maar zonder de kosten voor het nieuwe voorruitrubber (€ 40) dat u uiteraard ook direct bij ons kunt bestellen. Ondanks dat onze autoruiten veel goedkoper zijn dan de originele voorruiten voor dit model, is de kwaliteit identiek. Het prijsverschil zit in een merklogo dat de originele ruiten een exclusief karakter geeft. Vanwege het ontbreken van het merklogo zijn onze nieuwe ruiten vaak nog altijd goedkoper dan tweedehands autoruiten voor de modellen van Fiat.
Hoewel het vervangen van de voorruit van de Fiat Cinquecento er redelijk eenvoudig uit kan zien, raden we u sterk aan om onze professionele montagepartners in te schakelen voor het vervangen van de autoruit. Zo weet u zeker dat de auto, de nieuwe autoruit en uzelf niet beschadigd raken. Onze montagepartners vervangen autoruiten op locatie in heel Nederland en België, zodat u binnen korte tijd weer veilig de weg op kunt met uw Fiat Cinquecento.
Bent u professional of kent u iemand die de Fiat Cinquecento voorruit kan vervangen? Dan kunt u de nieuwe autoruiten uiteraard ook gewoon exclusief montage bij ons bestellen. Veel garagehouders en vakmensen halen hun bestellingen zelfs bij ons af. Dat is altijd mogelijk op afspraak.
Heeft u een Fiat Cinquecento met een beschadigde voorruit of heeft u een occasion op het oog waarvan de voorruit vervangen moet worden? Dan vindt u bij ons nieuw autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding en uiteraard optimaal bestelgemak. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Laat ons dit dan vooral weten, want onze experts helpen u graag persoonlijk verder zodat ook u bij ons slaagt voor uw nieuwe autoruit(en).