Ga direct naar:
De Fiat Croma is een bijzonder model uit Italië. Niet alleen vanwege de vorm of het model zelf, maar vooral om het feit dat er een gat van negen jaar tussen de verschillende modellen met deze naam zat, terwijl de ‘tweede generatie’ wél een voortzetting van het model zelf was. Heeft u een Fiat Croma uit de eerste of tweede productieperiode en moet de voorruit vervangen worden, dan kunt u bij ons profiteren van kwalitatief autoglas tegen de laagste prijs, met optimaal bestelgemak en zelfs de mogelijkheid om direct ruitvervanging op locatie te regelen.
Voordat we verder ingaan op ons aanbod met goedkope autoruiten, kijken we eerst naar de bijzondere Croma en de pauze van bijna een decennium.
De eerste Fiat Croma werd geproduceerd van 1985 tot en met 1996 en was een 5-deurs hatchback (technisch gezien een liftback, aangezien de daklijn afloopt). Het model werd op het Type 4-platform gebouwd, net als de Alfa Romeo 164, de Lancia Thema en de Saab 9000. De Croma moest de Fiat Argenta vervangen als grotere gezinsauto. De eerste facelift kwam al in 1988, maar de grootste aanpassing was dat het glas van de richtingaanwijzers van oranje naar doorzichtig ging.
In 1991 volgde een veel grotere facelift, met een compleet nieuwe voorkant, om vervolgens na twee jaar alweer opgevolgd te worden door een facelift. In 1996 trok Fiat de stekker uit het model, vooral omdat de aandacht zou komen te liggen op de Fiat Bravo, Fiat Brava en vooral de Fiat Marea, dat zelf een grotere gezinsauto zou worden.
Het leek het einde te zijn van de Croma, zeker omdat de Bravo/Brava/Marea-familie het prima deed op de internationale markt en niets erop leek te wijzen dat Fiat nog bezig was met de Croma. Kenners van Fiat weten echter dat dit de periode is dat Fiat hard werkte aan modernisering en verbetering om zo de concurrentie aan te gaan met de grote namen op de Europese automarkt. En de Croma zou daar onderdeel van worden.
Het is maart 2005 en er komt een nieuw model bij de dealers te staan. Het is een langere, hogere cross-over met 6 zitplekken en met kennis van en onderdelen uit de Opel Vectra, Saab 9-3 en de Opel Signum. De naam? Fiat Croma, maar nu volledig gericht op het hogere marktsegment als grote, complete familie-MPV.
Van de eerste generatie van de Fiat Croma zijn ongeveer 440.000 exemplaren gemaakt, maar deze zijn bijna allemaal naar de eigen, Italiaanse markt gegaan, iets dat Fiat niet voor ogen had bij de ontwikkeling van de tweede generatie. Toen er van de tweede generatie echter nog geen 150.000 exemplaren verkocht werden en Italië weer de grootste afnemer bleek te zijn, bleek de Croma wel een succes te zijn geworden, maar absoluut niet waar Fiat op hoopte.
Hier hebben we uiteraard de perfecte mogelijkheid om twee filmpjes te laten zien, aangezien het twee unieke, zeer verschillende modellen zijn. Voor de eerste gaan we ver terug in de oude doos, waarbij de grap vooral in het verhaal van de verteller zit (iets dat tegenwoordig ondenkbaar is, aangezien tv-kijkers de grap gegarandeerd gaan missen).
De tweede is een filmpje waaraan u kunt zien dat Fiat openlijk de concurrentiestrijd aan wilde gaan en flink aan het werk was om het imago en de status van Fiat te verbeteren. Ietwat brutaal, maar juist daarom een bijzonder geslaagde reclame.
Schade aan de auto is altijd vervelend, zeker met de gemiddelde prijs van vervangende auto-onderdelen. Gelukkig zijn er altijd wel manieren om te besparen op de kosten. Dat geldt ook voor voorruitschade, maar eerst is het belangrijk om te weten wanneer de voorruit nou eigenlijk vervangen moet worden. Dit is het geval bij schade in het zichtveld van de bestuurder, maar alleen wanneer dit een vertakte scheur is of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter. Met deze ruitschade komt de auto ook niet meer door de apk.
In alle andere gevallen kunt u ervoor kiezen om door te rijden met ruitschade, maar kijk wel af en toe naar de omvang. Bij grote verschillen in temperatuur tussen weerszijden van de ruit kan de ruit namelijk verder scheuren, waardoor het ineens wel bijzonder hinderlijk of gevaarlijk door kan worden.
U heeft al een nieuwe Fiat Croma voorruit voor € 399 wanneer u kiest voor onze after market voorruiten. Deze zijn namelijk veel goedkoper dan de originele voorruiten voor dit model, terwijl de kwaliteit van de autoruiten identiek is. Sterker nog, ze worden zelfs vaak in dezelfde fabrieken gemaakt. Originele voorruiten voor Fiat zijn echter voorzien van een merklogo en hoewel dit niets doet voor het glas zelf, zorgt dit wel voor een exclusief karakter dat uiteindelijk door de klant betaald moet worden.
Wilt u zeker weten dat u voor autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding kiest, dan komt u dus bij onze vervangende Fiat Croma voorruiten uit. Zo zijn onze nieuwe autoruiten vaak nog steeds goedkoper dan tweedehands autoruiten.
Zoekt u een handleiding om de Fiat Croma voorruit zelf te vervangen of hoopt u met een YouTube-handleiding de klus te kunnen klaren? Dan moeten we u teleurstellen. Het vervangen van een voorruit is een klus die nauwkeurig uitgevoerd moet worden om de auto, de nieuwe ruit en uzelf niet te beschadigen. Om u volledig te ontzorgen, werken we samen met professionele montagepartners die autoruiten op locatie vervangen. Dat betekent dat u de auto gewoon op de oprit kunt laten staan, of op de parkeerplaats van uw werk of het plaatselijke winkelcentrum. Onze partners zorgen ervoor dat de voorruit op de juiste manier vervangen wordt, zodat u binnenkort weer met volledig vrij zicht de straat op kunt.
Vind u goed zicht op de weg belangrijk? Lees dan ook onze blog over autoruiten schoonmaken.
Heeft u een Fiat Croma waarvan de voorruit vervangen moet worden en wilt u wél besparen op de prijs, maar niet op de kwaliteit aangezien het hier wel om uw auto en veiligheid gaat? Dan komt u bij onze after market voorruiten voor de Croma terecht, die gemakkelijk en goedkoop online te bestellen zijn. Kunt u de juiste voorruit niet vinden voor uw auto of heeft u vragen over een van de producten of onze werkwijze? Laat ons dit dan vooral weten, want onze experts helpen u graag persoonlijk verder.