Ga direct naar:
Wanneer het gaat om de grootste successen van Fiat, dan staat de Panda bijzonder hoog in de lijst. Dit model is sinds 1980 in productie en de verkoopteller kruipt op het moment van schrijven naar de 8 miljoen, maar het is de eerste generatie geweest waarmee de Italianen het grootste succes mee binnen wisten te halen. Heeft u een Fiat Panda en denkt u dat de voorruit vervangen moet worden? Dan leest u hier wanneer u een nieuwe voorruit nodig heeft en waar u autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding kunt bestellen online. Voordat we kijken naar autoruiten, nemen we eerst het model onder de loep dat onsterfelijk zou worden voor Fiat en dat het merk meerdere malen uit de problemen zou weten te redden.
De Fiat Panda begon als een goedkope, simpele stadsauto met een bijzonder hoekig design. De doelstelling was vooral een betaalbaar model op de markt te zetten met een lage prijs en lage onderhoudskosten, maar tegelijkertijd een robuust model dat jarenlang mee zou gaan. De eerste modellen kwamen in 1979 op de markt in Italië, rechts-rijdend Europa zou volgen in 1980 en Groot-Brittannië een jaar later.
Het model kwam overigens niet zomaar uit de lucht vallen. Ontwerpers begonnen al in 1976 en gedurende drie jaar werd er constant ontworpen, ontwikkeld en aangepast om zo alle doelstellingen van het model te kunnen bereiken. En dat loonde, want na het tonen van het model op een autoshow, kreeg Fiat direct al 70.000 (!) bestellingen binnen.
Maar hoe kunnen we het ontwerp nou het beste noemen? Eigenlijk een praktische combinatie tussen de Renault 4 en de Citroën 2CV, waarbij alles draaide om het ontwikkelen van een auto die precies moest doen wat een auto moet doen, zonder dat hier hoge kosten aan verbonden moesten worden.
In 1986 besloot Fiat het roer om te gooien. Het nieuwe model werd ietwat minder hoekig na de facelift, werd voorzien van een ander chassis en ook mechanisch veranderde het één en ander. Zo kwam er een 1301cc-dieselmotor in het aanbod bij, werd de vering aangepast en kwam er zelfs een Fiat Panda Van op de markt, een uitvoering die nog specialer genoemd kan worden dan de Fiat Multipla.
De facelift van 1991 was minder ingrijpend. Fiat koos voor een nieuwe grille en ging aan de slag met de verschillende uitrustingsniveaus om zo een breder en beter aanbod aan modellen op te zetten. Ook kwamen er aanzienlijk sterkere motoren in de modellen, beide keuzes zouden sterk bijdragen aan het succes van de Panda.
Toch zou dit het begin van het einde zijn. In 1995 werd de productie van de Fiat Panda gestopt in Groot-Brittannië en na 23 jaar productie werd ook in Italië de stekker uit de Panda getrokken in 2003.
De tweede generatie die in 2003 het levenslicht zag, had namelijk vrij weinig gemeen met de eerste generatie. Het was een compleet nieuw model dat eigenlijk Fiat Gingo zou gaan heten (maar dat mocht niet van Renault, dat vond dat dit te veel leek op de Renault Twingo). Daarom besloot Fiat om het nieuwe model dan maar de tweede generatie van de Fiat Panda te noemen. Dit is overigens ook direct de reden waarom de eerste generatie dé succesgeneratie van het model is.
De tweede generatie is geen kleine stadsauto meer, maar een mini MPV/SUV en werd mede daarom ook een groot succes, tot grote opluchting van Fiat dat financieel grote problemen had. Al in 2011 rolde exemplaar 2 miljoen uit de fabrieken, waarmee ook de tweede generatie van de Fiat Panda een succes werd.
Er zouden nog een aantal faceliften komen voor de tweede generatie, maar hierbij ging het vooral om kleine aanpassingen en uitbreiding van het modelaanbod. Pas in 2011 kwamen de grote veranderingen in de vorm van de derde generatie van de Fiat Panda. Deze generatie werd gebouwd op het Fiat Mini-platform, maar de tweede generatie bleef ook gewoon in productie (met de aangepaste naam Fiat Panda Classic), omdat het model nog altijd zeer in trek was.
De Fiat Panda is ongelooflijk populair geworden en dit heeft geleid tot een lange lijst aan speciale uitvoeringen en modellen die onder deze naam op de markt gezet zijn. Het zijn er te veel om allemaal te benoemen, daarom hebben we een aantal hoogtepunten uit de lijst naar voren gehaald.
Op het moment van schrijven gaat de verkoopteller van de Fiat Panda richting de 8 miljoen, waarmee het succes van het model meer dan duidelijk is. Wel is de eerste generatie van de Panda nog altijd veruit het meest succesvol geweest. Kijken we naar Nederland, dan zien we hier exact hetzelfde beeld. De Panda staat namelijk bovenaan de lijst met meest verkochte modellen van Fiat in Nederland, met voorsprong boven de Fiat Punto en Fiat Uno.
Hier nemen we u graag even mee terug in de tijd. Kijkt u vooral zelf.
Vrij zicht op de weg is belangrijk wanneer het gaat om de veiligheid tijdens deelname aan het verkeer. Dat is waarom veel mensen zich direct zorgen maken wanneer de voorruit beschadigd raakt, maar in de meeste gevallen is er geen reden voor paniek. Sterker nog, er zijn maar twee gevallen waarbij de auto niet meer door de apk komt en u op zoek moet naar een nieuwe voorruit. Wanneer de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit en dit een ster met een diameter van minstens 2 centimeter is of een vertakte scheur, dan moet de Fiat Panda voorruit vervangen worden.
In alle andere gevallen is de keuze aan u. Hoewel u ervoor kunt kiezen om door te rijden met deze ruitschade, kan het verstandig zijn om toch eerst eens te kijken wat de kosten van een kwalitatieve, goedkope voorruit voor uw Panda zijn. Zeker wanneer u zich stoort aan de ruitschade of deze toch hinderlijk is en afleidt tijdens het rijden.
Zoekt u goedkope autoruiten voor uw Fiat Panda, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij hebben namelijk voorruiten voor dit model vanaf € 199 en daarmee zijn we aanzienlijk goedkoper dan de Fiat-dealers. De reden voor het prijsverschil is overigens wel opvallend. De kwaliteit van het autoglas is namelijk identiek (het autoglas wordt vaak in dezelfde fabrieken gemaakt), maar originele voorruiten zijn voorzien van een merklogo dat zorgt voor een exclusief karakter en daarmee is de prijs veel hoger. Omdat het logootje niets voor de voorruit doet, doen wij hier niet aan mee en vindt u bij ons after market voorruiten voor de Fiat Panda waarmee u veel geld kunt besparen zonder in te leveren op de kwaliteit.
Weet u niet zeker of u zelf de voorruit van uw auto kunt vervangen? Dan betekent dit in nagenoeg alle gevallen dat zelf de autoruit vervangen geen strak plan is. Om u volledig te ontzorgen, werken wij samen met professionele montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. U hoeft dus nooit naar een specifieke locatie te rijden, deze monteurs komen namelijk altijd gewoon naar uw auto toe.
Bent u garagehouder, autoglasspecialist of kent u iemand die de voorruit van uw Fiat Panda kan vervangen? Dan kunt u bij ons ook terecht voor autoruiten exclusief montage. Het is zelfs mogelijk om uw bestelling bij ons af te halen (uitsluitend mogelijk op afspraak).
Heeft u een Fiat Panda met voorruitschade of heeft u een Panda op het oog waarvan eigenlijk direct de voorruit vervangen moet worden? Dan vindt u bij ons goedkope, kwalitatieve voorruiten met de mogelijkheid om direct ruitvervanging op locatie mee te bestellen. Aangezien de pagina direct de prijs aanpast bij elke keuze, weet u altijd precies waar u aan toe bent wanneer u bij ons bestelt.
Kunt u de juiste voorruit niet vinden of wilt u meer weten over een bepaald product of onze werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, zodat één van onze experts u zo snel mogelijk persoonlijk verder kan helpen.