Voorruit vervangen Fiat Uno

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Fiat Uno

Wanneer het gaat om automodellen die legendarisch geworden zijn dankzij enorme verkoopaantallen, dan staat de Fiat Uno hoog in de lijst. Niet alleen omdat dit een betaalbaar, compact model is, maar ook omdat de Italianen een slimme zet deden en het model opnieuw uitbrachten voor de Zuid-Amerikaanse markt, waardoor de verkoopcijfers richting de 9 miljoen gekropen zijn.

Heeft u een Uno en moet de voorruit vervangen worden? Dan is de kans groot dat u een kwalitatieve voorruit wilt, zonder hier onnodig veel voor te betalen. Onze goedkope vervangende autoruiten zijn dan de beste optie. We vertellen u hier alles over, zodra we samen naar dit bijzondere model gekeken hebben.

1983: het begin van de legendarische Fiat Uno

De Fiat Uno was een supermini die direct als 3- en 5-deurs op de markt gezet werd in Europa in 1983. Het model verving de Fiat 127
en zou vooral bekend komen te staan om de zuinigheid, sportieve rijstijl (laag gewicht met een sterke motor) en, ondanks de compacte omvang, de riante ruimte voor de inzittenden. De Fiat Uno kwam op een gespannen moment op de markt: het was juist in deze periode dat alle autofabrikanten compacte modellen op de markt zouden zetten. Zo kwam in dezelfde periode de Nissan Micra uit, de Ford Fiesta, Opel Corsa en ook de Peugeot 205.
 
De Uno wist echter goed stand te houden en wist in het eerste jaar zelfs 20.000 stuks te verkopen in Groot-Brittannië, een afzetmarkt die altijd lastig geweest was voor de Italianen. In dit jaar werd de Uno overigens ook nog eens Europese Auto van het Jaar
en wist de Peugeot 205 ternauwernood achter zich te laten.
 
Fiat besloot met de Uno vervolgens agressief op zoek te gaan naar meer marktaandeel, onder andere door de Turbo i.e. uit te brengen, speciale dieselvarianten uit te brengen en de Uno CS. Dit was een speciaal model voor de Braziliaanse markt, die eigenlijk afgeleid was van de Fiat 147
en deze modellen kregen compleet andere motoren dan de Europese modellen.

Een facelift in 1989

Fiat staat bekend om faceliften waarbij weinig gebeurt, maar voor de facelift in 1989 voor de Uno geldt dat niet. De hele voor- en achterzijde werden aangepast, de Uno kreeg een compleet nieuw dashboard en tal van nieuwe motoren. Dat er ditmaal wel voor een grootschalige facelift gekozen werd, had uiteraard te maken met de enorme concurrentiestrijd op de supermini-markt.

In 1995 werd de stekker uit het model getrokken, nadat er meer dan 6 miljoen (!) exemplaren uit de Italiaanse fabrieken gerold waren. De productie verhuisde vervolgens naar Polen en het model kreeg een nieuwe naam, de Innocenti Multi Clip. Maar dit zou niet het einde zijn van de Uno, want de legende zou nog één keer terugkomen.

 

Stopte de productie van de Fiat Uno volledig?

Nee, in Marokko, India, Zuid-Afrika, de Filipijnen, Pakistan en tal van andere landen zou de productie gewoon door blijven lopen, met honderdduizenden verkopen wereldwijd. De Uno verdween in deze periode wel uit Europa en zou hier overigens ook niet terugkomen.

2010: na 27 jaar een tweede generatie voor de Uno

De tweede generatie die in 2010 het levenslicht zag, was namelijk een model dat bedoeld was voor de Braziliaanse markt, waarbij het meer een kruising leek tussen een Fiat Panda en een Fiat Palio, dan een werkelijke Fiat Uno. Voor het succes maakte dit weinig uit, want opnieuw kwamen tienduizenden mensen naar de dealers om een auto mee te nemen.

Bijna 9 miljoen exemplaren uit de fabrieken gerold

In totaal zijn er meer dan 8,8 miljoen exemplaren van de Fiat Uno gemaakt, maar dat is onder andere te danken aan de lange productieperiode van 2010 tot en met 2021 met modellen die vooral in Brazilië op de markt gebracht zijn. Kijken we echter uitsluitend naar de eerste generatie, dan is de Uno alsnog een doorslaand succes geworden, dat direct duidelijk wordt wanneer we de verkoopcijfers in Nederland erbij pakken. De Fiat Uno werd hier namelijk bijna 100.000 keer verkocht
en moet alleen de Fiat Punto en de Fiat Panda voor zich dulden op de lijst met meest verkochte Fiat-modellen in Nederland.

Maar hoe maakt een autofabrikant nou eigenlijk promotiefilmpjes voor een model dat eigenlijk vooral klein en zuinig is, en daarmee niet echt ‘sexy’ aan de man gebracht kan worden? Redelijk simpel, door er bijna een speelfilm van te maken die in het jaar 1984 van hoogstaande kwaliteit was en die vooral inspeelt op alle andere facetten die dit model zo’n goede keuze maakten.

Wanneer moet de voorruit van de Fiat Uno vervangen worden?

Er zijn tal van manieren om voorruitschade te krijgen, maar in welke gevallen moet de voorruit van de Fiat Uno nou eigenlijk vervangen worden? Dat is in twee gevallen, waarbij het altijd gaat om schade in het zichtveld van de bestuurder. Zit hier een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter, dan wordt uw auto bij de volgende apk afgekeurd. In alle andere gevallen kunt u ervoor kiezen om door te rijden met de ruitschade.

Mocht de schade hinderlijk of lelijk zijn, of mocht u een occasion op het oog hebben waarvan de voorruit vervangen moet worden, dan kan het alsnog interessant zijn om hieronder eens te bekijken wat een nieuwe Fiat Uno voorruit u zou kosten bij ons.

Wat kost een nieuwe Fiat Uno voorruit?

U heeft namelijk al een nieuwe Fiat Uno voorruit voor slechts € 249 en dat is inclusief btw. Hiermee zijn onze voorruiten veel goedkoper dan het autoglas bij uw merkdealer en daar is een verklaring voor. Hoewel de kwaliteit van de ruiten identiek is, hebben de originele voorruiten een merklogootje in het glas, dat zorgt voor een exclusief karakter. Deze exclusiviteit komt uiteindelijk voor uw rekening, tenzij u kiest voor ons after market autoglas dat meestal in dezelfde fabrieken gemaakt wordt.

Zelf de voorruit vervangen van de Fiat Uno?

Ondanks dat de Fiat Uno een compact model is en de voorruit relatief klein is in vergelijking met andere modellen, raden we u af om zelf de voorruit te vervangen wanneer u hier geen ervaring mee heeft. Het risico bestaat dat u de auto, de nieuwe voorruit of uzelf schade toebrengt tijdens de ruitvervanging, of dat de voorruit niet op de juiste manier gemonteerd wordt, wat vervelende situaties op kan leveren.

Om het u zo makkelijk mogelijk te maken, werken wij samen met professionele montagepartners die voorruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. Bent u zelf een professional, dan kunt u bij ons ook gewoon terecht voor nieuwe autoruiten exclusief montage. Zo werken wij samen met tal van werkplaatsen en garages, die op die manier flink op de kosten weten te besparen.

Bestel gemakkelijk een nieuwe Fiat Uno voorruit online

Heeft u een Fiat Uno met voorruitschade of heeft u een tweedehands model op het oog waar u eigenlijk een nieuwe voorruit in wilt (laten) zetten, dan bent u bij ons aan het juiste adres voor nieuwe ruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over één van onze producten of onze werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op, want dan kunnen onze experts u persoonlijk verder helpen.