Voorruit vervangen Ford Econoline

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Ford Econoline (Ford E-Serie)

Weinig automodellen uit Amerika kunnen de iconische status van de Ford E-Serie evenaren, die in ongelooflijk veel uitvoeringen op de markt is gekomen over een periode van meer dan 60 jaar. De Ford Econoline, Ford Ecovan en Ford Club Wagon (allemaal Ford E-Serie) hebben een grote rol gespeeld voor Ford en worden nog altijd dagelijks wereldwijd ingezet.

Heeft u een Ford Econoline en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons uiteraard nieuwe autoruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Voordat we kijken naar ons goedkope autoglas, krijgt eerst de E-Serie van Ford de ruimte die het ruimschoots verdient.

Meer dan 60 jaar productie over vier generaties voor de E-Serie van Ford

Het eerste model van de Ford E-Serie kwam al in 1961 op de markt en op het moment van schrijven is de serie nog altijd in productie. De Ford Econoline moest grote schoenen vullen, want het was de opvolger van de Ford F-Serie. Daarom brachten de Amerikanen direct tal van varianten op de markt, inclusief modellen voor commerciële doeleinden en busjes. Het model werd zelfs op de markt gezet als een chassis zonder extra toevoegingen, zodat een model op maat samengesteld kon worden.

Tal van uiteenlopende modellen en varianten op de markt

De Amerikaanse markt voor modellen als de Econoline was goed bezet dankzij de Chevrolet Corvair Van en de Volkswagen Transporter. Al in 1957 begon Ford met het ontwikkelen van het model dat de concurrentiestrijd in het voordeel van Ford moest trekken en haalde veel inspiratie uit de Chevrolet Van en de Dodge A100. In tegenstelling tot de concurrenten (die de motor achter in de modellen plaatsten), besloot Ford om de motor tussen de voorstoelen te plaatsen, mede om het gewicht optimaal te verdelen.

De eerste Ford Econoline-modellen waren gebaseerd op het aanbod van de Ford Falcon en kregen een 85 pk-motor (de standaardmotor van de Falcon), al was er ook een 101 pk versie mogelijk. Op het gebied van het plaatwerk en overig design werd zwaar geleend van de Volkswagen Type 2. De Ford Econoline kwam direct in verschillende versies op de markt, inclusief een versie met 8 deuren, een standaard 6-deurs busje, een Super Van die aanzienlijk langer was en een model in 1964 dat helemaal geen achterdeuren kreeg.

De eerste generatie liep door tot 1968, al werd de introductie van de tweede generatie verlaat door een staking van vier maanden. Bij de tweede generatie werden de banden met de Falcon eindelijk echt doorgesneden en werd de Ford Econoline een model dat klaar was voor het zwaardere werk. Ook werd de motor verder naar voren verplaatst: deze kwam nu onder de voorruit te zitten.

In 1975 kwam de derde generatie, die door zou lopen tot 1991. Dit was het moment waarop de Ford Econoline compleet opnieuw ontworpen zou worden, inclusief een nieuw chassis. Deze derde generatie zou niet alleen zeer populair worden als compleet model, maar ook als chassisbasis voor tal van andere voertuigen. Zo werden tal van ambulances, trucks en bussen gemaakt met het chassis van de derde generatie van de Ford Econoline. Het platform was uiteraard het Ford VN-Platform.

In 1992 kwam vervolgens de vierde generatie, die op het moment van schrijven nog altijd de actuele generatie is. Het chassis bleef grotendeels behouden, maar de rest werd aangepast (voornamelijk gemoderniseerd, aangezien het model uit de tijd was geraakt). In 1999 zou de naam ‘Ford Econoline’ vervallen en vervangen worden door ‘Ford E-Serie’, wat beter aansloot bij het modelaanbod van de Amerikaanse autofabrikant.

In 2015 zijn veel van de modellen binnen de E-Serie uit het aanbod gehaald en vervangen door de Ford Transit, dat op moment ook al in zijn vierde generatie zat.

Een ongekend verkoopsucces voor Ford met meer dan 8 miljoen verkopen

Binnen het marktsegment heeft de Ford Econoline ongelooflijk goed gescoord en staat het op de derde plek, met op dit moment maar liefst 8,2 miljoen verkochte exemplaren. Rouwig zal Ford daar niet om zijn, want de Econoline moet onder andere de Ford Transit voor zich dulden. De andere grote naam is de Volkswagen Transporter. Daarnaast is de E-Serie van Ford bijzonder populair op de tweedehandsmarkt en zijn er wereldwijd altijd wel mensen die aan het sleutelen zijn om van de Econoline nóg een uniek project te maken.

Het succes is mede te danken aan het slimme ontwerp en het kijken naar de gebreken van de concurrerende modellen die op dat moment in de Verenigde Staten en Europa reden. Dat wordt vooral duidelijk wanneer u een van de originele reclamefilmpjes ziet die in 1964 uitgezonden werd en die vooral bedoeld is om aan te geven wat de Econoline wél heeft (en de concurrenten niet).

Wanneer moet de voorruit vervangen worden van uw Ford Econoline?

Heeft u een Ford Econoline met ruitschade of heeft u een occasion op het oog maar is de voorruit niet meer intact? Dan is het goed om te weten dat de voorruit lang niet in alle gevallen vervangen moet worden. De Econoline wordt alleen afgekeurd wanneer de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit én het gaat om een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter. In alle andere gevallen komt de Ford gewoon door de keuring heen, al is het wel verstandig om zelf kritisch te kijken naar de mate waarin de ruitschade hinderlijk is tijdens het rijden. Niet alleen kan ruitschade afleiden, het zorgt er ook voor dat binnenvallend licht op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt.

Wat kost een nieuwe voorruit voor de Ford Econoline?

Zoekt u een nieuwe voorruit voor de vierde generatie Ford Econoline, dan vindt u deze bij ons al vanaf € 629. Deze prijs is exclusief bezorging en/of montage, maar inclusief btw. Uiteraard kunt u er bij ons ook voor kiezen om de nieuwe voorruit exclusief montage te bestellen, bijvoorbeeld wanneer u zelf de voorruit wilt vervangen of een garage heeft. Wanneer u uw voorkeuren ingeeft op de productpagina, laat de pagina direct zien wat de totaalprijs is.

Kunt u de voorruit van de Ford E-Serie zelf vervangen?

Voorruitvervanging is een klus voor specialisten, zeker bij grotere voorruiten zoals bij de Ford Econoline. Fouten tijdens het demonteren van de oude ruit en plaatsen van de nieuwe ruit kunnen de ruit en uw auto beschadigen. Daarom raden we u sterk af om zelf aan de slag te gaan met het vervangen van de voorruit van uw Ford Econoline, tenzij u zelf expert bent op het gebied van autoglas of iemand kent die de ruit voor u kan vervangen.

Ruitvervanging op locatie, ook voor busjes zoals de Ford Econoline

Om u volledig te ontzorgen, werken we samen met gecertificeerde montagepartners die autoglas op locatie vervangen. Het maakt niet uit of uw Econoline op de oprit staat, op de parkeerplaats van uw werk of bij het winkelcentrum waar de ruitschade ontstaan is. U hoeft nooit uw planning aan te passen wanneer u kiest voor onze service én u hoeft de straat niet op met de beschadigde voorruit om naar een garage te rijden.

Onze partners vervangen Ford Econoline-voorruiten in heel Nederland en België. Tijdens het bestelproces kunt zelf aangeven binnen welk tijdsbestek uw voorruit vervangen moet worden, waarbij u ook aan kunt geven of er haast bij is.

Altijd een nieuwe voorruit met de beste prijs-kwaliteitverhouding

Zoekt u een nieuwe voorruit voor uw Ford Econoline of heeft u een gebruikte E-Serie op het oog waarvan de voorruit vervangen moet worden? Dan vindt u bij ons altijd de beste voorruiten tegen de laagste prijs, inclusief uitstekende service. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over een van onze producten of werkwijze? Neemt u dan vooral contact met ons op zodat we u persoonlijk verder kunnen helpen.