Ga direct naar:
Hoewel Ford een rasecht Amerikaans automerk is, is de Escort verre van Amerikaans te noemen. Miljoenen exemplaren van dit inmiddels iconische model werden gebouwd in Groot-Brittannië en Duitsland en op de Europese markt werd de Escort van Ford een doorslaand verkoopsucces, wat er mede voor gezorgd heeft dat dit model maar liefst 36 jaar lang bij de dealers te vinden was. Bent u eigenaar van een van de vele generaties Ford Escort en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Voordat we kijken naar de nieuwprijs van een Ford Escort voorruit op de after market, gaan we eerst terug naar de jaren ’50 van de 20ste eeuw, waar de Escort het levenslicht zou zien.
Hoewel de eerste ‘echte’ Ford Escort pas in 1967 (modeljaar 1968) op de markt kwam, was de naam niet nieuw. De naam ‘Ford Escort’ werd namelijk al in 1955 gebruikt voor de goedkopere versie van de Ford Squire, een variant op de immens populaire Britse Ford Anglia 100E. Het eerste model van de nieuwe serie werd in Brussel aan het publiek getoond en hoewel het direct een succes werd in West-Europa, was het vooral in Groot-Brittannië waar het model direct alle verkooprecords zou breken. Sterker nog: in de eerste zes jaar van de productie werden meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht, een unicum dat nog geen enkel model van Ford buiten de Verenigde Staten heeft weten te bereiken.
Het succes had te maken met het gat op de markt aan de andere kant van het Kanaal. In Groot-Brittannië was de Austin Morris 1100 namelijk uit de tijd aan het raken en de Ford Cortina was door de jaren heen groter en duurder geworden, waardoor het zichzelf in een compleet ander marktsegment had geplaatst.
In de rest van Europa was het succes kleiner. Dit had vooral te maken met het feit dat de Opel Kadett ruimer en comfortabeler was en dat de Ford Escort al bij introductie op technisch vlak achterliep op de Fiat 128 en de Renault 12. Hoewel Ford met tal van aanpassingen de Escort door de jaren steeds verder verbeterde, bleven de verkoopcijfers ruim achter op zowel de Opel Kadett als de Opel Astra.
Een van de opvallendste feiten van de Ford Escort is dat de assemblage van het model over heel de wereld gebeurde. Zo waren er twee locaties in Engeland zelf (Dagenham en Halewood), werd er gebouwd in Saarlouis in Duitsland en ook in Portugal, Ierland, Israël, Australië, Nieuw-Zeeland. Taiwan en zelfs in België werden Escorts in elkaar gezet.
In 1975 zou daar een land bijkomen en wel Nederland, waar de tweede generatie van de Ford Escort ook geassembleerd zou worden. De generatie die van 1974 tot 1980 de fabrieken uit zou rollen, had veel gemeen met de eerste generatie, maar was nu een samenwerking tussen de Duitse en Engelse afdeling van Ford. Wat vooral opviel, was dat Ford ervoor koos om het modelaanbod uit te breiden met de Ford Escort Ghia en de Escort ook naar het premiumsegment van de automarkt te brengen.
In 1977 kreeg de tweede generatie een facelift, waarbij de grille aan de voorzijde compleet werd aangepast en het logo vervangen werd. In 1978 kwamen nog een aantal aanpassingen die uitsluitend van cosmetische aard waren.
Erika, de derde generatie van de Escort, was het eerste model dat ook in de Verenigde Staten aangeboden zou worden, maar weer trok de Britse markt de aandacht omdat het model hier acht jaar op rij het bestverkochte model zou worden en de Cortina van de troon stootte.
In de rest van Europa trok het model ook de aandacht, vooral omdat dit een compleet nieuwe Escort was die op technisch vlak wél de Volkswagen Golf en Honda Civic uit kon dagen. Een andere enorme verandering in 1980 was dat de Escort, die voorheen uitsluitend met achterwielaandrijving geleverd werd, nu ineens voorwielaandrijving kreeg en het tweede model van Ford met deze aandrijflijn zou zijn, na de Ford Fiesta in 1976.
In 1982 zorgde Ford er opnieuw voor dat de Escort modern zou blijven door de modellen te voorzien van een vijfde versnelling. Dit zou standaard worden op alle 1.6 liter modellen en werd optioneel voor de 1.3. Toch was het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want Ford moest al in 1983 de vering vervangen omdat de derde generatie veel kritiek kreeg vanwege de stugge vering die het model weinig comfortabel maakte. Om dit op te lossen, haalde Ford de vering uit de Sierra en Orion en plaatste deze in de Escort, waarmee de problemen opgelost waren.
Ford ging overigens ook op andere markten de concurrentie aan met de Escort. Modellen als de Ford Escort XR3, Ford Escort 1600i en Ford Escort RS Turbo moesten het de Volkswagen Golf GTI moeilijker gaan maken. Vooral de RS Turbo werd populair (ondanks leveringsproblemen), en één van deze modellen werd speciaal gebouwd voor Lady Diana.
We maken een klein sprongetje naar 1986, waar de vierde generatie van de Ford Escort eigenlijk geen verrassingen liet zien. Aanvankelijk noemde Ford dit model zelfs de Mark III-facelift onder de codenaam Erika-86, maar tegenwoordig staat het model te boek als de vierde generatie. Hoewel er technisch niet veel aanpassingen gedaan werden, kreeg het model wel een aanzienlijk moderner uiterlijk en kwamen er veel optionele features bij, zoals een verwarmde voorruit en tal van extra motoren in het aanbod. Een vrije keuze was dit overigens niet voor Ford. Volkswagen, Austin en General Motors hadden hun modellen allemaal voorzien van tal van uitbreidingen, de Peugeot 309 was op dezelfde markt gekomen en zowel Fiat als Renault hadden al modellen aangekondigd die nieuwe concurrenten zouden worden.
De vierde generatie kwam in 1990 uit en was vooral op het gebied van aerodynamica aanzienlijk verbeterd. In 1992 kwam vervolgens ook een 16-kleps Zetec motor voor de modelgeneratie. De Escort werd bij deze generatie ook voorzien van centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen, stuurbekrachtiging, ABS en airco. Opnieuw kwam Ford redelijk vroeg met een facelift, want in 1992 werden zowel de Orion als de Escort voorzien van aanpassingen na kritiek. Een jaar later zou de naam ‘Orion’ compleet vervallen voor het model en zouden deze types ook als ‘Escort’ uitgebracht worden.
In 1995 werd het model nog eens onder de loep genomen, waar de vijfde en daarmee laatste generatie van de Ford Escort uit voort zou komen. Er werd gekozen voor nieuwe voorlampen, bumpers voor en achter, spiegelkappen en vier verschillende soorten grilles voor de nieuwe Escort. Hoewel Ford koos voor tal van verbeteringen voor de vijfde generatie, was dit vooral een model dat voortborduurde op de vierde generatie die al moeite had met alle concurrentie op de markt. Toen de autobouwer in 1998 de Ford Focus aangekondigde en de Escort uit begon te faseren, werd dit het einde van een lang tijdperk en verdween de Escort langzaam maar zeker bij de dealers om plaats te maken voor een model dat bijna evenveel succes zou hebben.
Met vijf generaties, meer dan 30 jaar productie en tal van mensen wereldwijd die een Escort als opknapproject hebben, staat het internet vol met interessante filmpjes over dit model. Maar wanneer een model zo lang in productie is geweest dat de originele reclames in zwartwit zijn, dan kunnen we die kans niet laten liggen.
Het risico op autoruitschade is onvermijdelijk, maar lang niet altijd betekent ruitschade dat de voorruit vervangen moet worden. Integendeel, want er zijn maar twee gevallen waarbij de ruit niet meer gerepareerd kan worden en de auto niet meer door de apk komt. Is er sprake van ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en gaat het om een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter, dan is uw Ford Escort aan een nieuwe voorruit toe.
U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Ford Escort voor € 249 (inclusief btw, exclusief montage en bezorging). Let wel goed op, want er zijn verschillende voorruiten voor de modellen, waarbij het bouwjaar van uw auto doorslaggevend is voor de voorruit die u nodig heeft.
Het vervangen van voorruiten is werk voor de specialisten. Heeft u weinig of geen verstand van ruitvervanging, dan kunt u er bij ons voor kiezen om de voorruit te laten vervangen door een van onze gecertificeerde montagepartners. Deze vervangen autoglas op locatie in heel Nederland en België. Dat betekent dat u de straat niet meer op hoeft met uw beschadigde voorruit en dat u zelfs gewoon kunt blijven doen wat u wilt, zelfs wanneer u aan het werk moet.
Bent u specialist op het gebied van ruitvervanging of kent u iemand die de voorruit voor u kan vervangen? Dan kunt u bij ons ook terecht voor een nieuwe voorruit exclusief montage. U kunt er zelfs voor kiezen om de nieuwe voorruit bij ons af te halen om zo te besparen op de bezorgkosten.
Bent u op zoek naar een nieuwe voorruit voor uw Ford Escort en wilt u zeker weten dat u kiest voor de beste prijs-kwaliteitverhouding? Dan kiest u voor onze after market voorruiten waarbij we u volledig ontzorgen inclusief ruitvervanging op locatie door professionele ruitvervangers.
Kunt u de juiste voorruit niet vinden of wilt u meer weten over onze werkwijze? Neem dan vooral contact met ons op zodat we u direct persoonlijk verder kunnen helpen.