Ga direct naar:
De Ford Explorer is voor Ford een belangrijk model geweest, dat constant de concurrentie op heeft gezocht en uitgedaagd. De inmiddels zes generaties van dit model zijn een groot verkoopsucces geworden in Amerika en ook in Europa is de Ford Explorer een succes geworden, zij het op aanzienlijk kleinere schaal. Bent u eigenaar van een van de modellen en moet de voorruit vervangen worden van uw Ford Explorer? Dan vindt u bij ons goedkoop autoglas met de beste kwaliteit. Voordat we u verrassen met de prijs van een after market voorruit voor uw Ford Explorer, kijken we eerst naar dit bijzondere model dat een flinke ontwikkeling meegemaakt heeft.
In maart 1990 kwam de Ford Explorer op de markt (als modeljaar 1991) en deze verving de Bronco II. Het model leek veel op de Ford Ranger, maar was een échte familie-SUV die ook offroad prima presteerde. Het was de eerste SUV van Ford die ook als 4-deurs op de markt gezet werd en moest de concurrentie aangaan met de Jeep Cherokee en de Chevrolet S-10 Blazer, die beide veel aandacht kregen op de automarkt in de Verenigde Staten.
Ford had vooral veel aandacht voor ruimte in de auto om zo goede aansluiting te vinden bij gezinnen die op zoek waren naar een riante SUV. Daarom werd meer ruimte gemaakt voor de achterbank en werd het reservewiel verwijderd om meer ruimte te hebben in de kofferbak. Ook werd de Explorer voorzien van een opklapbare achterruit, net als de station-uitvoering van de Ford Taurus. Om tegelijkertijd de interesse van de gemiddelde Amerikaan te trekken, zette Ford een 4.0 liter motorblok in de Explorer met 155 pk. In 1993 werd dit zelfs 160 pk.
Bij de tweede generatie in 1995 werd het design sterk aangepast, waarmee het model zich makkelijker kon onderscheiden van de Ford Ranger. Ook koos Ford voor een nóg grotere (4.9 liter) optionele motor onder de kap, om zo marktaandeel van de Jeep Grand Cherokee af te snoepen. Ook kreeg de Explorer twee airbags voorin, iets dat uniek was aangezien dit de eerste Amerikaanse SUV is met dubbele airbags.
Toen de derde generatie van de Explorer in 2001 (modeljaar 2002) op de markt kwam, liet Ford de 3-deurs volledig vallen en werden er uitsluitend 5-deurs modellen gemaakt. Bij deze generatie wilde Ford ervoor zorgen dat de Explorer beter op de markt zou komen op de eigen markt én buiten de VS. Het idee was om het vooral lastiger te maken voor de Lexus RX300 en de Volkswagen Touareg die op dat moment nog niet uitgebracht maar wel aangekondigd was.
Vreemd genoeg behield Ford de brandstof-verslindende 4.0 liter V6 als standaard, met een 4.6 liter Modular V8 met maar liefst 239 pk als optie. Ook bleek dat er veel werk was op het gebied van veiligheid, omdat het model te makkelijk omrolde. Daarom besloot Ford om de assen breder te maken, andere banden onder de modellen te plaatsen en AdvanceTrac (en later AdvanceTrac Roll Stability Control) als optie aan te bieden voor de modellen.
In 2006 kwam er een nieuwe versie van de Ford Explorer (en het broertje de Mercury Mountaineer) waarbij gekozen werd voor een sterker chassis en veel meer features om het model te moderniseren, waaronder bandenspanningssensoren en een verwarmde voorruit, maar behield de originele 4.0 liter als standaardmotor voor het model. Heel vreemd was dit overigens niet, want ondanks het hoge brandstofverbruik was de Explorer nog altijd ongekend populair in de Verenigde Staten en vond de derde generatie met deze motor ook gretig aftrek. De vierde generatie van het model zou in productie blijven tot eind 2010, waarna een grote ommezwaai zou komen voor de Explorer.
In 2011 verliet de Explorer het U1-platform en werd het gebouwd op het D4-platform, waarmee het een cross-over zou worden en Ford geen SUV meer op de markt zou hebben tot medio 2020 (zesde generatie van de Ford Bronco). Het ‘nieuwe’ ontwerp van de Explorer had veel gemeen met de Ford Flex, Ford Edge, Ford Escape en de Ford F-150, die een nieuwe ontwerpstijl zouden betekenen voor de Amerikaanse autobouwer.
De vijfde generatie kreeg een flinke facelift in 2016 waarbij de voor- en achterzijde aangepast werden, waarbij vooral de lampen een groot verschil lieten zien. Ook werd de 2.3 liter EcoBoost 4-cilinder (uit de Ford Mustang) toegevoegd aan het motoraanbod. In 2018 en 2019 kwamen nogmaals updates, waarna de zesde generatie van de Ford Explorer in 2020 zou komen. Deze werd op het CD6-platform gezet en kreeg de 2.3 liter EcoBoost turbo als standaardmotor (300 pk en 420 Nm koppel). Ford had aandacht voor het brandstofverbruik en koos ervoor om ook een Explorer Hybrid op de markt te zetten in de VS en een plug-in hybride voor de Europese markt (13.6 kWh accu). Hiermee moest de grote Explorer beter aansluiten bij de vraag op de Europese markt (wat inderdaad het geval was en zorgde voor stijgende verkoopaantallen, ook in Nederland).
De voorruit van uw Ford Explorer moet vervangen worden wanneer er sprake is van ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en dit een vertakte scheur is, of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter. In deze gevallen is reparatie niet mogelijk en is de ruitschade reden voor afkeur bij de apk.
Bij alle ander gevallen van ruitschade kunt u gewoon door blijven rijden met uw Explorer en is de autoruitschade in de voorruit ook geen afkeur bij de keuring. Wel is het verstandig om de ruitschade in de gaten te houden, aangezien grote temperatuurverschillen tussen beide kanten van het autoglas ervoor kan zorgen dat de ruit verder scheurt. Kies ook altijd voor ruitvervanging wanneer de ruitschade uw zicht belemmert.
U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Ford Explorer voor € 399. Deze prijs is exclusief montage en bezorging en inclusief btw. Deze prijs is veel lager dan de prijs die uw Ford-dealer u voorlegt, terwijl de kwaliteit van het autoglas identiek is. Het grote verschil zit in het merklogo van de originele Ford-voorruiten. Dat logo maakt het autoglas exclusief, maar doet verder niets voor de voorruit zelf. Dat is waarom u autoruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding vindt op de after market. Het prijsverschil is zo groot dat onze nieuwe voorruiten zelfs goedkoper zijn dan de meeste tweedehands voorruiten voor de Explorer van Ford.
Wanneer u niet zeker weet of u de voorruit van uw Ford Explorer kunt vervangen, dan raden we u ten zeerste af om zelf aan de slag te gaan. Zelf een autoruit vervangen lukt prima wanneer u technisch aangelegd bent en het gaat om een zijruit, maar een voorruit vervangen is een klus voor de professionals. Wij werken samen met gecertificeerde montagepartners om u volledig te ontzorgen. Zo is ruitvervanging aan huis gewoon mogelijk, zodat u de weg niet eens meer op hoeft met uw ruitschade. Ook kan de voorruit gewoon vervangen worden terwijl u aan het werk bent. Zolang de ruitvervangers toegang hebben tot uw auto, is ruitvervanging op locatie altijd mogelijk.
Tijdens het bestellen kunt u zelf aangeven binnen welk tijdsbestek de voorruit vervangen moet worden. U kunt hierbij zelfs kiezen voor ruitvervanging met spoed.
Zoekt u een nieuwe voorruit voor uw Ford Explorer en wilt u niet te veel betalen, maar wilt u tegelijkertijd wél kunnen rekenen op uitstekende service? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Bij ons vindt u altijd de voorruit die u nodig heeft met de beste kwaliteit tegen bijzonder scherpe prijzen. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen, dan kunt u ons altijd een bericht sturen zodat wij u zo snel mogelijk persoonlijk verder kunnen helpen.