Ga direct naar:
Het is geen geheim dat de Ford Fiesta een van de bestverkochte modellen van het Amerikaanse automerk is. Dit is mede te danken aan de lange productieperiode (1976 tot en met 2023), maar ook met de perfecte timing van de kleine Fiesta. In eerste instantie zou de Fiesta echter helemaal niet op de markt gebracht worden, omdat Ford niet nóg een klein type wilde maken.
In Nederland staat de Fiesta hoog in de top 3 met meest verkochte modellen van Ford. Heeft u een Ford Fiesta en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons after market autoglas, dus goedkoop autoglas van de beste kwaliteit. Voordat we hier naar kijken, maken we eerst ruimte voor het opmerkelijke, verrassende model van Ford dat het hart van menig autoliefhebber veroverde.
De Fiesta was het eerste model van Ford in het supermini-segment en moest goedkoper worden dan de Escort, waarmee het een nieuwe doelgroep aan moest spreken. Ford wilde direct in het eerste jaar al een half miljoen modellen op de markt pompen, om zo agressief marktaandeel te winnen met het nieuwe model.
De eerste generatie kwam in 1976 op de markt. Zoals we gewend zijn van Ford, werd het model gebouwd in meerdere landen op het B-platform van Ford en het werd een 3-deurs, wat gezien de geringe omvang van het model weinig verrassend was. In 1981 werd het model voorzien van een aantal updates om ervoor te zorgen dat de Fiesta aantrekkelijk zou blijven in de showrooms, tot de tweede generatie twee jaar later als plaatsvervanging zou komen.
De tweede generatie (officiële naam: Fiesta Mark II) kreeg een aantal kleine aanpassingen, waarbij voor de voorkant en het interieur aangepast werden. Ook werd het motoraanbod opgefrist, met onder andere de 1.4 liter voor de 1.3 liter OHV en later zelfs een 1600cc blok. Uiteraard kwamen er direct verschillende varianten op de markt, waaronder de Popular, Popular Plus, 1.4S (vanaf 1986) en de Ford Fiesta XR2. Het laatste model leunde overigens op de XR3 van de Ford Escort, waarbij dezelfde 1.6 liter CHV-motor met 96 pk onder de kap gelegd werd.
Verbluffende, spectaculaire varianten werden nooit gemaakt. Niet omdat Ford hier niet toe in staat was, maar omdat Ford het marktaandeel van de Escort wilde beschermen en de Fiesta bewust een model wilde laten zijn voor het laagste marktsegment. Toch kwam er een facelift om het model moderner te maken en dat heeft alles te maken met de enorme concurrentie die de Fiesta de afgelopen jaren zag komen, waaronder de:
In Groot-Brittannië, een van de landen waar Ford buiten Amerika altijd de meeste aandacht gehad heeft, deed het model het uitstekend. Het moest qua verkoopcijfers alleen de Ford Escort voor zich laten, iets waar de Amerikanen ongetwijfeld niet rouwig om geweest zijn.
De derde generatie was het model dat écht de concurrentie aan moest gaan en Ford besloot om de populaire Fiesta op een ander platform te zetten, zodat deze (ook) als 5-deurs aangeboden kon worden. Ook op technisch vlak werden grote stappen gezet, al is deze generatie vooral bekend geworden vanwege een opvallende keuze van Ford. Toen de vierde generatie in 1995 op de markt kwam, bleef de derde generatie (mede vanwege het enorme succes) gewoon in productie en werd de naam aangepast naar ‘Ford Fiesta Classic’ met een eigen trim zodat het model zich kon onderscheiden van de volgende generatie. In 1997 rolden de laatste modellen van de derde generatie pas uit de fabrieken.
De vierde generatie kreeg flinke aanpassingen, waaronder een ander interieur, uiterlijk en compleet nieuw ontworpen deuren. Deze generatie zou de automarkt in Groot-Brittannië van 1996 tot en met 1998 moeiteloos domineren (totdat de nieuwe Ford Focus er met deze titel vandoor ging).
Is het u ooit opgevallen dat de Mazda 121 bijzonder veel lijkt op de Ford Fiesta van de vierde generatie? Wanneer dat het geval is, heeft u volledig gelijk. Het is namelijk nagenoeg dezelfde auto (de meeste onderdelen zijn identiek), omdat de autobouwers met deze modellen wilden testen met ‘badge engineering’, wat in feite betekent dat gelijke(nde) modellen onder verschillende namen op de markt gezet worden. Hoewel de Mazda beter uit de testen kwam en volgens gebruikers aanzienlijk beter was, bleven de verkoopcijfers ruim achter op het succes van de Fiesta.
In 2002 kwam de vijfde generatie van de Ford Fiesta, wat eerder een verkapte facelift van de vierde generatie is dan een echt zelfstandig model. In eerste instantie zouden dezelfde motoren gebruikt worden, tot het aanbod uitgebreid werd omdat er samengewerkt werd met onder andere Peugeot (en de rest van de PSA-groep).
Voor de zesde generatie haalde Ford het Ford Global B-car-platform uit de kast, waarmee dit wel degelijk een fris, modern en verrassend model werd dat véél moderner aandeed dan de vijfde generatie. Deze lijn zette Ford door met de zevende generatie in 2016, die aanzienlijk groter werd en zelfs een cross-over-model kreeg om aan te sluiten bij de vraag op de markt. De zevende generatie kwam niet overal op de markt. In Amerika werd het model bijvoorbeeld uit productie gehaald omdat er volgens Ford geen vraag meer was naar zulke modellen.
Alleen al in Groot-Brittannië werden meer dan 4 miljoen exemplaren van de Ford Fiesta verkocht, maar dat is slechts een fractie van het totale verkoopsucces van dit model. Ford maakte namelijk meer dan 20 miljoen exemplaren (van 1976 tot en met 2023) en de Fiesta is op dit moment nog altijd bijzonder populair op de tweedehandsmarkt, wat niet alleen te maken heeft met de betrouwbaarheid en degelijkheid, maar ook met het feit dat after market onderdelen gemakkelijk te vinden zijn. Uiteraard speelt het relatief lage brandstofverbruik ook een grote rol.
Hier zouden we u een kleine uitleg kunnen geven over waarom dit model zo populair werd en decennia in productie kon blijven zonder te vervelen, maar dat werk is al gedaan voor ons door Ford zelf, dat in 2 minuten alles laat zien wat u moet weten om in te zien hoe groots dit model van Ford nou eigenlijk echt is.
Ruitschade in de voorruit is altijd vervelend, omdat dit in de meeste gevallen het zicht belemmert en omdat er veel onduidelijkheden zijn over wanneer een autoruit vervangen moet worden. Zit de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en gaat het om een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter, dan moet u op zoek naar een nieuwe voorruit. De Fiesta komt met deze ruitschade namelijk niet meer door de apk.
U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Ford Fiesta voor € 199 (3e generatie) inclusief btw en exclusief bezorging en montage. Let er vooral op dat u de juiste voorruit selecteert door te kijken naar de bouwjaren of de generatie van uw Ford Fiesta. Bij alle voorruiten op de pagina staat vermeld voor welke bouwjaar en welke generatie de voorruit geschikt is.
Ons autoglas is veel goedkoper dan de autoruiten die uw dealer u aanbiedt, terwijl de kwaliteit van de autoruiten identiek is. Het autoglas bij Ford is echter voorzien van een merklogo dat het glas exclusief (en dus duurder) maakt. Omdat dit merklogo niets voor de kwaliteit van de ruit doet, zijn onze Ford Fiesta voorruiten niet voorzien van een merklogo. Dat betekent dat u bij ons altijd terecht kunt voor autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Zelf een autoruit vervangen is prima mogelijk wanneer u technisch aangelegd bent en het gaat om het vervangen van een zijruit. Gaat het echter om het vervangen van een voorruit van de Ford Fiesta, dan raden we u af om hier zelf mee aan de slag te gaan. Een klein foutje tijdens het (de)monteren van de autoruit of een slordigheidje bij het plaatsen van de nieuwe autoruit, het kan allemaal zorgen voor schade aan de auto en de nieuwe ruit, en het kan uiteraard ook leiden tot gevaarlijke situaties in het verkeer.
Om het u zo makkelijk mogelijk te maken, werken we samen met gecertificeerde montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. Dat betekent dat u dus niet eens naar een garage hoeft te rijden om de ruit te laten vervangen. Sterker nog, onze partners kunnen uw Ford Fiesta voorruit zelfs vervangen op de parkeerplaats bij u thuis of op het werk.
Heeft u ervaring met ruitvervanging of kent u iemand die de voorruit voor u kan vervangen? Of heeft u zelfs een garage waar u voorruiten voor uw klanten of uzelf wilt (laten) vervangen? Ook dan kunt u gewoon bij ons terecht. U kunt al ons autoglas namelijk ook exclusief montage bij ons bestellen. U kunt er zelfs voor kiezen om het autoglas bij ons af te halen, zodat u nog meer kunt besparen op uw nieuwe Ford Fiesta voorruit.
Zoekt u een nieuwe voorruit voor uw Ford Fiesta en wilt u zeker weten dat u kiest voor de beste kwaliteit tegen de laagste prijs? Dan is ons after market autoglas wat u nodig heeft. Uiteraard kunt u daarnaast altijd rekenen op de beste service. Van ruitvervanging met spoed tot optimale klantenservice. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of wilt u zeker weten dat u de juiste voorruit kiest voor uw Ford Fiesta? Neemt u dan vooral contact met ons op, zodat we u persoonlijk verder kunnen helpen.