Voorruit vervangen Ford Focus

Loading...
Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Ford Focus

De Ford Focus is vaak een van de saaiste, meest degelijke en ongeïnspireerde automodellen ooit genoemd. Ironisch genoeg ligt daarin een enorm groot deel van het succes van het model dat binnen enkele decennia een enorm marktaandeel wist te veroveren en bewees dat Ford wel degelijk in staat was om een plan te trekken en zich hier vervolgens succesvol (met een onderbreking weliswaar) aan te houden.

De Ford Focus is een groot succes, mede in Nederland. Heeft u een Ford Focus en moet de voorruit vervangen worden van uw Focus? Dan vindt u bij ons goedkoop autoglas dat qua kwaliteit identiek is aan de voorruiten bij uw Ford-dealer. Voordat we naar de prijzen van ons autoglas kijken, nemen we eerst de bijzonder Ford Focus onder de loep om te zien hoe dit zo’n groot succes kon worden.

Ford Focus: het model dat met een specifieke reden ontwikkeld werd

De Ford Focus werd voornamelijk ontworpen door het Duitse en Engelse team van Ford en zou de opvolger worden van de Ford Escort, dat op dat moment één van de bestverkochte modellen van Ford allertijden was. Het idee was om één model te maken voor de wereldwijde markt en niet tal van uitvoeringen naast elkaar te hebben die voor specifieke markten bedoeld waren.

 
Direct na de introductie in 1998 won de Ford Focus de prijs Europese Auto van het Jaar (1999),
maar Ford week af van de initiële plannen door aangepaste modellen naar de Noord-Amerikaanse markt te brengen. Ford had niet het idee dat de Focus een spektakelstukje zou laten zien op de eigen markt, omdat in Amerika alleen jonge kopers instapmodellen zoeken en vooral verslindende, grote auto’s populair zijn bij het gros van de markt. Ironisch genoeg sloeg de Focus direct aan en bleek dat zelfs veel bedrijven zaten te springen om een zuiniger, economischer model en hierbij massaal kozen voor nieuwe Focus van Ford.

Tweede generatie van 2004 tot en met 2010: groter en zwaarder

In 2004 bracht Ford de tweede generatie op de markt, die dezelfde vering zou krijgen. Het interieur werd volledig aangepast (in lijn met de Ford Mondeo en de Ford Fiesta), wat mogelijk was vanwege de langere wielbasis. Dit maakte de auto niet alleen aanzienlijk groter, maar ook zwaarder, wat volgens gebruikers een nadelig gevolg had voor de wegligging en zorgde voor een stuggere auto.

Opnieuw besloot Ford om een andere weg in te slaan voor Noord-Amerika. Alleen de 2-deurs coupe en de 4-deurs sedan kwamen hier op de markt en het interieur week af van de modellen elders ter wereld. Daarnaast werd dit model in Noord-Amerika nooit op de markt gezet als ‘tweede generatie’, omdat het model vanaf 2007 nog altijd op hetzelfde platform stond.

2010: de derde generatie en opnieuw wereldwijd één model

In 2010 las Ford de originele plannen nog eens terug en besloot de Amerikaanse autobouwer om toch alle modellen wereldwijd weer gelijk te trekken. De Noord-Amerikaanse modellen werden volledig uit productie gehaald en vervangen door de derde generatie die gelijktijdig in Europa bij de dealers gezet werd.

De derde generatie kreeg een nieuwe motor bij introductie (2.0 liter) en het topmodel, de Ford Focus RS, werd voorzien van vierwielaandrijving dat ook volledig naar achterwielaandrijving kon schakelen wanneer dit nodig was.

2018: de vierde generatie op de verjaardag van de Ford Focus

In 2018 vierde de Focus zijn 20ste verjaardag en deed dit met de vierde generatie, dat aanzienlijk sportiever en moderner was dan de voorgangers. De nieuwste generatie werd vooral voorzien van meer techniek, zoals de FordPass Connect, CoPilot360 assistentie
en het Sync 3 infotainment system. Ook werd er een speciale cross-over (Ford Focus Active) op de markt gezet, waarmee de Focus beter in moest spelen op de ontwikkelingen op de markt. Dit model zou de enige Focus zijn die na april 2018 nog als personenauto op de Noord-Amerikaanse markt aangeboden zou worden, maar hier kwam een streep door te staan vanwege importheffingen (de Active werd gemaakt in China). Ironisch genoeg betekende dit dat Ford het model niet eens op de eigen Amerikaanse markt kon plaatsen, tenzij het de assemblage zou verplaatsen naar de VS (wat Ford niet deed).

In april 2020 viel definitief het doek voor de Ford Focus RS, omdat de uitstootheffingen en regelgeving in Europa het model onwenselijk maakten. In oktober 2021 kreeg de Ford Focus nog een facelift (uitsluitend voor de Europese markt, mede omdat de Focus in Amerika al uit het aanbod gehaald was). Een jaar later gaf Ford aan dat de productie van de Focus in 2025 wereldwijd stopgezet zou worden. Ford wilde zich vanaf de aankondiging vooral gaan richten op elektrische auto’s en cross-overs, waar veel meer vraag naar bleek te zijn op de huidige automarkt.

Hoe groot is het succes van de Ford Focus nou eigenlijk?

Het succes van de Ford Focus is immens geweest, zeker omdat het model op het moment van schrijven nog bij de dealers staat. Alleen in Groot-Brittannië zijn op dit moment al bijna een miljoen exemplaren die geregistreerd zijn
voor weggebruik. Ook in de Verenigde Staten werd het model, ondanks de negatieve voorspelling van Ford zelf, een doorslaand succes waar miljoenen exemplaren verkocht werden voordat het type uit productie gehaald werd.

In Nederland staat de Focus met zo’n 270.000 verkochte exemplaren met voorsprong in de top 3 en laat het de Ford Mondeo moeiteloos achter zich. Het gat met de Ford Fiesta en Ford Escort is echter te groot om in te lopen, zeker met de matige verkoopcijfers de laatste periode. Daarmee zal de Ford Escort ook in 2025 (wanneer het model uit productie gehaald wordt) naar alle waarschijnlijkheid nog steeds hekkensluiter zijn voor de top 3 van meest verkochte Ford-modellen in Nederland. En dat is knap, zeker wanneer u terug in de tijd duikt en naar de eerste reclames gaat die de Ford Focus interessant moesten maken, waarin Colin McRae (Britse rallyracer) én de Focus schitterden.

Wanneer is de voorruit van uw Ford Focus aan vervanging toe?

Hoewel ruitschade in de voorruit bijzonder vervelend kan zijn tijdens het rijden, is niet elke vorm van voorruitschade reden voor afkeur bij de apk. De voorruit van uw Ford Focus moet vervangen worden wanneer de schade in het zichtveld van de bestuurder zit en er sprake is van een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter. Is de ruitschade beperkter of zit deze niet in het zichtveld van de bestuurder, dan wordt de auto hier niet op afgekeurd tijdens de keuring.

Wel is het verstandig om zelf eerlijk te blijven bij het inschatten hoe hinderlijk de ruitschade precies is tijdens het rijden. Niet alleen leidt een ster of barst in de voorruit af tijdens het rijden, het zorgt er ook voor dat binnenkomend licht op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt. In veel gevallen is de ruitschade geen reden tot afkeur, maar is het desalniettemin verstandig om de voorruit te laten vervangen. Zeker wanneer u weet wat een nieuwe after market voorruit voor uw Ford Focus kost bij ons.

Wat kost een nieuwe Ford Focus voorruit?

U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Ford Focus voor € 299. Uiteraard is de totaalprijs afhankelijk van het modeljaar dat u heeft, de voorruit die u kiest en de vraag of u de nieuwe ruit inclusief montage en/of bezorging bij ons bestelt. De pagina past direct het bedrag aan wanneer u uw voorkeuren aangeeft, waarmee u altijd direct weet wat uw prijs is zonder dat u hiervoor de pagina moet verversen of verlaten.

Kunt u de voorruit van uw Ford Focus zelf vervangen?

Voorruitvervanging is werk voor specialisten; zelf een voorruit vervangen is niet iets dat u ‘even tussendoor’ zelf kunt doen. Wanneer u tijdens het demonteren of monteren een foutje maakt, kunt u zowel uw auto als de nieuwe voorruit beschadigen. Monteert u de nieuwe voorruit niet op de juiste wijze, dan kan dit leiden tot onveilige situaties in het verkeer, waarbij de voorruit zelfs los kan schieten. Om het u makkelijk te maken, werken wij samen met gecertificeerde montagepartners die autoglas vervangen op locatie in heel Nederland en België. De exacte kosten daarvoor ziet u al bij het plaatsen van uw bestelling bij ons.

Heeft u veel ervaring met autoruitvervanging of kent u iemand die de voorruit voor u kan vervangen? Dan kunt u bij ons ook uw nieuwe autoruit(en) exclusief montage bestellen. Wilt u meerdere autoruiten ineens afnemen (wij werken samen met tal van garagehouders die dit doen) of bevindt u zich in de buurt? Dan kunt u de ruiten zelfs op afspraak bij ons afhalen om zo nog verder op de kosten te besparen.

Ford Focus ruitvervanging op locatie in heel Nederland en België

Kiest u voor ruitvervanging door onze montagepartners, dan heeft u hier geen omkijken naar. Wij verrekenen uw betaling met onze partners en deze vervangen de voorruit van uw Ford Focus gewoon op de (openbare, bereikbare) plek waar uw auto staat. Autoruitvervanging aan huis is dus gewoon mogelijk, net als vervanging van de voorruit terwijl u aan het werk bent.

Ford Focus voorruiten online bestellen met de beste prijs-kwaliteitverhouding

Zoekt u een nieuwe voorruit voor uw Ford Focus en wilt u de beste kwaliteit tegen de laagste prijs? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Uiteraard kunt u ook rekenen op uitstekende klantenservice. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of twijfelt u over de geschiktheid van de ruit die u gevonden heeft? Neem dan vooral contact met ons op: zo kunnen wij u namelijk persoonlijk verder helpen en kunt ook u binnenkort weer veilig de weg op met uw Focus.