Ga direct naar:
De Land Rover Defender heeft een iconische status gekregen. Het scheelt weinig of dit type is een eeuw in productie, iets waar andere autofabrikanten niet of nauwelijks aan kunnen tippen. Er zijn meer dan een miljoen exemplaren gemaakt en verkocht. De Defender is een werkpaard, een trouwe arbeidskracht en is geschikt voor bijzonder ruig terrein. Bent u iets te ruig geweest of heeft u gewoon ruitschade opgelopen op de snelweg dankzij een steentje? Dan kan het zo zijn dat de voorruit vervangen moet worden van uw Land Rover Defender.
Voordat we kijken naar de mogelijkheden, duiken we eerst de geschiedenis van het model in, waarbij we in de jaren ’40 van de vorige eeuw belanden!
De ‘Land Rover Defender’ bestaat overigens technisch gezien pas sinds 1983, omdat de auto in dat jaar de naam Defender kreeg. Maar zo ontzettend veel verschil is er niet met de types die in 1948 gemaakt werden (de ‘Serie 1’) en die direct internationaal veel aftrek vonden. Binnen Groot-Brittannië zelf was het initiële succes echter het grootst, want Land Rover zou al snel hofleverancier worden van het Britse leger, die de ‘naoorlogse jeep’ direct in wilde zetten op extreme missies. In 1966 had Land Rover al ruim 500.000 exemplaren -geproduceerd en tien jaar later stond de teller op een miljoen Land Rovers.
De constante upgrades en aanpassingen resulteerden uiteindelijk in twee verschillende lijnen in 1983. De namen: de One-Ten en de Ninety (een jaar later uitgebracht), waarbij de getallen uitsluitend de afmeting van de wielbases in inches aangeven. In 1990 krijgen beide modellen een nieuwe naam en worden zij de Land Rover Defender. Het model wordt voorzien van een 2495cc turbodiesel.
Vijf jaar later moet de motor nog eens vervangen worden vanwege de milieueisen. Land Rover kiest in 2012 voor een 2.2 liter in plaats van de 2.4 liter.
De Land Rover Defender is 67 jaar in productie geweest toen de stekker uit het project getrokken werd. Maar daarna besloot Jaguar Land Rover om tóch een nieuw type in productie te nemen. En eerlijk is eerlijk, er is vrij weinig over van de originele Defender. Zo is het nieuwste type gebouwd op het platform van de Land Rover Discovery, is gekozen voor een veel moderner interieur en zijn de features aanzienlijk uitgebreid, onder andere met Pivo Pro infotainmentsysteem. Maar kiest u voor de nieuwe Defender, dan kiest u ook voor een hoge wegenbelasting. De CO2-uitstoot ligt namelijk boven de 200 gram per kilometer. Toch is dit dé concurrent van de Mercedes-Benz G-klasse, waar men ongetwijfeld niet blij is met het heropenen van de productie van de Defender.
De voorruit van de Land Rover Defender moet vervangen worden wanneer de ruitschade de wettelijke grenzen overschrijdt. Concreet betekent dit een ster met een diameter van meer dan 20 millimeter of een vertakte scheur, maar dan moeten deze wel in het zichtveld van de bestuurder zitten.
Ruitvervanging is in deze gevallen onvermijdelijk. Niet alleen omdat de Land Rover Defender niet meer door de apk komt, maar ook omdat het niet toegestaan is om verder te rijden met deze autoruitschade.
Normaal gesproken wordt afgeraden om de voorruit zelf te vervangen, omdat het kitten van een voorruit een klus is voor de specialisten. Voor de Land Rover Defender geldt dit niet, want de voorruit is een ruit die in rubbers geplaatst wordt. Wanneer u een beetje technisch bent en de ruimte heeft om droog te werken, kunt u zelf de autoruit vervangen. Het is wel verstandig om een extra persoon in de buurt te hebben voor de demontage van de oude ruit en de montage van de nieuwe voorruit. Enerzijds vanwege het gewicht en de precisie, anderzijds vanwege de omvang van de voorruit.
Een nieuwe voorruit voor de Land Rover Defender (90 én 110) kost nog geen € 370 exclusief bezorging en montage. Een nieuwe voorruit voor de Defender inclusief montage door gecertificeerde montagepartners en bezorging binnen Nederland brengt de prijs op slechts € 549. Houd er rekening mee dat er soms ook een nieuw ruitrubber nodig is. Deze kan direct meegeleverd worden.
€ 369,00 | |
€ 369,00 | |
€ 80,00 | |
Eventuele montage aan huis of op het werk | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
De prijs van deze nieuwe autoruiten is zo scherp omdat het hier gaat om after market autoglas. Dus geen merkglas van uw Britse dealer, maar autoruiten zonder een merklogo. Omdat het logo ontbreekt, valt de prijs vele malen lager uit en dat is prettig, want het logo doet niets voor de voorruit van uw Land Rover. De kwaliteit van de ruiten is overigens identiek; ze worden in dezelfde fabrieken gemaakt met dezelfde machines als de Land Rover-voorruiten met merklogo.
Heeft uw Land Rover Defender autoruitschade en moet de voorruit vervangen worden? Dan kunt u de nieuwe voorruit exclusief montage bestellen bij ons om zo op de kosten te besparen. U kunt er echter ook voor kiezen om tegen een kleine meerprijs te kiezen voor montage door FOCWA-gecertificeerde montagepartners die u graag voorzien van garanties op de voorruit en het geleverde werk. Dit gebeurt standaard binnen drie werkdagen, waarna u direct weer veilig de weg op kunt met uw Land Rover Defender. Of op safari kunt gaan natuurlijk, ergens in de afgelegen wildernis, want daar is dit model immers voor gemaakt.
Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over een van onze producten? Neem dan contact met ons op zodat we u direct persoonlijk verder kunnen helpen met het vinden van de autoruit die u nodig heeft.