Ga direct naar:
De Peugeot 107 is onderdeel van een groot project geweest om betaalbare, compacte auto’s te maken. Dat merkt u wanneer de voorruit vervangen moet worden van de Peugeot 107, want een nieuwe voorruit hoeft nog geen € 230 te kosten. Geen tweedehands ruit, maar gewoon een splinternieuwe voorruit voor de Peugeot 107 via de after market.
Voordat we hier verder naar kijken, leggen we de Peugeot 107 onder de loep. Met welke autofabrikanten werd samengewerkt om dit project mogelijk te maken, welke auto was de grote concurrent en is de 107 het succes geworden waar PSA op hoopte?
Wat ontstaat er uit zo’n samenwerking? Uiteindelijk een enorm verkoopsucces. De kleine auto’s bleken perfect voor het stadsverkeer en met het lage verbruik was de interesse van velen snel gewekt. Zeker omdat de fabrikanten snel schakelden en inspeelden op de markt. Zo werd de dieselmotor in Nederland al snel uit het aanbod gehaald omdat de benzinevariant zo goedkoop was dat het niet loonde om te kiezen voor de diesel.
Jazeker. De Toyota Aygo voerde de ranglijsten aan, maar ook voor Peugeot is de 107 een sterke speler in het portfolio geworden. Er werden in Nederland maar liefst 92.000 exemplaren verkocht, meer dan de 89.000 exemplaren van het succesmodel de Peugeot 306.
De cijfers van Peugeot zijn overigens vertekend. In 2014 is de tweede generatie op de markt gekomen, waarbij de C1 en de Aygo hun naam hebben behouden. Omdat bij Peugeot het derde getal in het typenummer altijd de generatie aangeeft, is de tweede generatie van de 107 daarmee de 108 geworden. In plaats van een nieuwe auto is de 108 dus gewoon de tweede generatie van de Peugeot 107.
Voor wie de concurrentiestrijd tussen deze twee interessant vindt, hebben we hieronder een korte vergelijking van de ANWB geplaatst:
Zolang er geen volwassenen achterin de auto hoeven te zitten, is het een prima auto met genoeg ruimte. Op het moment dat er mensen op de achterbank plaats moeten nemen, bent u aangewezen op de kofferbak voor de bagage die mee moet. En daar hebben de samenwerkingspartners steken laten vallen. Dit is een echte stadsauto geworden (die gelukkig wél als 5-deurs beschikbaar gekomen is, in tegenstelling tot de UP!). Dat is duidelijk te zien aan de keuze voor de wat goedkopere materialen, de kleine kofferbak en beperkte ruimte op de achterbank. En wellicht ook wel aan het feit dat de airco ontbreekt in de standaarduitvoering van de 107.
Wanneer de voorruit niet meer voldoet aan de wettelijke eisen, dan moet de voorruit vervangen worden. In de meeste gevallen gaat het hier om grote sterren of vertakte scheuren in het zichtveld van de bestuurder, waarbij de autoruit laten maken geen optie meer is.
De reden waarom het rijden met een barst in de voorruit niet toegestaan is wanneer deze in het zichtveld van de bestuurder zit, is het volgende. Licht weerkaatst op onvoorspelbare wijze wanneer er ruitschade aanwezig is. Wordt u als bestuurder verblind tijdens het rijden, dan is het risico op een ongeluk direct vele malen groter dan wanneer u zonder ruitschade in uw directe zichtveld rijdt.
Heeft u sterren of scheuren buiten het zichtveld van de bestuurder, dan is direct het vervangen van de voorruit in de meeste gevallen niet wettelijk vereist.
Wanneer u automonteur bent of jarenlange ervaring heeft met het vervangen van autoruiten, dan kunt u dit inderdaad zelf doen. In alle andere gevallen raden we u sterk af om de voorruit te vervangen. U kunt wel zelf de autoruit vervangen wanneer het gaat om een zijruit, want die zijn veel eenvoudiger te demonteren en monteren.
De voorruit moet daarentegen professioneel gemonteerd worden en daar is ervaring voor nodig. Het is van groot belang dat deze goed vastzit en op de juiste wijze gemonteerd is. Is dit niet het geval, dan kan de voorruit losschieten bij krachtig remmen. Ook kan een verkeerd gemonteerde voorruit zorgen voor lekkage.
Kiest u voor after market autoglas, dan betaalt u nog geen € 250 voor een nieuwe voorruit voor uw Peugeot 107. Of uw Citroën C1 of Toyota Aygo, want al deze voorruiten zijn namelijk identiek. After market voorruiten voor de Peugeot 107 zijn niet voorzien van het merklogo en mogen dus ook buiten de dealers om verkocht worden. Hiermee bespaart u direct honderden euro’s. De prijzen van deze after market autoruiten zijn zo scherp dat menig tweedehands autoruit alsnog duurder is dan onze nieuwe voorruiten.
Een overzicht van de mogelijkheden:
Voorruit Peugeot 107, groen getint, zonder montage | € 249,00 |
Voorruit Peugeot 107, groen getint, met montage | € 349,00 |
Voorruit Peugeot 107, groen getint en met blauwe zonneband, zonder montage | € 249,00 |
Voorruit Peugeot 107, groen getint en met blauwe zonneband, met montage | € 349,00 |
Kiest u voor een nieuwe Peugeot 107 voorruit met montage, dan zorgen onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners ervoor dat de nieuwe voorruit binnen drie werkdagen gemonteerd wordt. Dit kan bij u thuis, op uw werk of op een andere locatie. Hier hoeft u niet eens zelf bij aanwezig te zijn, onze professionals maken het u graag makkelijk.
Moet de voorruit vervangen worden van uw Peugeot 107, dan bent u op de after market op de juiste plek. Voor nog geen honderd euro heeft u een nieuwe voorruit die aan exact dezelfde eisen voldoet als de voorruiten die door uw merkdealer verkocht worden. Alleen ontbreekt het merklogo op onze ruiten en dat betekent een flink prijsverschil.
Heeft u de juiste voorruit niet kunnen vinden of heeft u vragen over onze producten of diensten? Spreek ons dan vooral aan via de live chat of bel ons, zodat we u direct met advies op maat verder kunnen helpen.