Ga direct naar:
De Peugeot 406 kwam in 1995 op de markt, maar eigenlijk werd het model pas na de facelift van 1999 echt interessant voor autoliefhebbers. Moet de voorruit vervangen worden van uw Peugeot 406, dan maakt het niet uit welke van de versies u heeft. Bij ons vindt u een nieuwe voorruit voor € 269 die geschikt is voor de modellen die voor én na 1999 geproduceerd zijn.
Voordat we kijken naar de mogelijkheden rond het vervangen van uw Peugeot 406 voorruit, kijken we terug op de geschiedenis van dit speciale model. Waarom zijn er minder dan 60.000 exemplaren van de 406 verkocht in Nederland en waarom flopte het topmodel eigenlijk?
De Peugeotmodellen zijn populair in Nederland. Franse degelijkheid en een bepaalde mate van comfort zijn duidelijk in trek bij de Nederlandse automobilist. De modellen uit de 300-serie worden vaak (terecht) aangemerkt als concurrenten van de Volkswagen Golf. Maar met de 400-serie begaf Peugeot zich in het D-segment en daar zijn veel meer concurrenten dan de Golf.
In 1995 werd de Peugeot 406 op de markt gebracht door PSA. Er kwam direct veel kritiek op de verouderde stoelen (nauwelijks verstelbaar in hoogte of kiepen) en ook het uiterlijk van de 406 kwam wat saai over. Het motorgamma deed de autowereld ook niet versteld staan. De eerste uitvoeringen waren uitgerust met een 1.8 of 2.0 liter benzine of een 1.9 of 2.1 liter diesel. Alle modellen waren handgeschakeld in eerste instantie.
Omdat hier ook aanzienlijk wat kritiek op kwam, breidde Peugeot het motoraanbod al relatief snel uit en bracht het ook modellen met automatische transmissie op de markt. Maar echte successen bleven uit.
Pas wanneer we naar de facelift kijken, zien we waarom er ruim 1.7 miljoen exemplaren van de Peugeot 406 geproduceerd zijn en waarom dit model nog steeds gewild is op de tweedehands markt. De modellen kregen na 1999 een veel stijlvollere afwerking, waarbij de complete voorkant van de auto herzien werd. Maar dat was niet het belangrijkste.
Wat vooral in goede aarde viel, was dat de veiligheid van de auto veel beter was én dat de stoelen eindelijk konden kiepen en in hoogte verstelbaar waren. PSA zag eindelijk in dat comfort begint bij een prettige houding achter het stuur. Ook werd het motoraanbod aangepast. Zo zag onder andere de 2.2 16v-benzinemotor het levenslicht, die we later terug zouden zien in de Peugeot 607.
De Peugeot 406 2.2 Sport-uitvoering moest het topmodel uit de reeks worden, maar hier gingen de Fransen de mist in. De hele Peugeot 406-lijn staat bekend om de betaalbaarheid met een prima kwaliteit en comfort. Bij het maken van het sportieve model besloot PSA dezelfde strategie te gebruiken. Het topmodel moest rond de € 20.000 blijven zitten en daarom werden er compromissen gesloten.
Die compromissen zorgden voor softwarefouten in de eerste versies van de auto’s. De motor met 2.2 liter 160 pk en 217 Nm koppel wilde namelijk niet starten wanneer de motor warm was. Dit model werd standaard geleverd met geventileerde schijfremmen voor en achter, 16 inch banden en een ledig gewicht van slechts 1490 kilo. Maar een topsnelheid van 218 kilometer per uur is niet praktisch wanneer de wegligging van de auto beroerd is omdat het chassis sportief rijgedrag onmogelijk maakt.
Hoewel Peugeot in de reclame uit 2002 hieronder duidelijk het idee wilde geven dat het een sportieve auto was, zullen weinig mensen een sportauto zien in de Peugeot 2.2 Sport, die daarmee een flop werd.
Met de lage prijs en het geringe verbruik is dit model van Peugeot nog steeds erg populair, al zit er wel onderhoud aan de auto’s waarbij vaak goedkopere materialen gebruikt zijn. Daarvoor kunt u prima terecht op de after market. Ook wanneer u ruitschade in de voorruit heeft.
Maar wanneer is die ruitschade nou eigenlijk reden om direct de autoruit te vervangen? Volgens de richtlijnen van de RDW:
Deze autoruitschade zorgt ervoor dat de bestuurder geen goed overzicht heeft op de weg. De ruitschade leidt af en zorgt ervoor dat zonlicht of het licht van de koplampen van tegenliggers op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt. Hierdoor kunt u als bestuurder verblind worden.
Heeft u een occasion op het oog of moet de voorruit van uw huidige Peugeot 406 vervangen worden, dan kunt u ook terecht op de after market. U kunt gemakkelijk en goedkoop uw autoruiten online bestellen.
Er is geen wet die u verbiedt zelf de voorruit te vervangen van uw Peugeot 406, maar dat wil niet zeggen dat het een goed idee is. Wanneer een voorruit niet juist gemonteerd is, kan deze namelijk losschieten tijdens abrupt remmen. Ook kan een voorruit gaan lekken wanneer de montage niet juist verricht is.
Bent u automonteur of kent u iemand die veel ervaring heeft met het vervangen van voorruiten? Dan kunt u de nieuwe voorruiten ook zonder montage bestellen. In alle andere gevallen kunt u kiezen voor onze service: de autoruit vervangen aan huis of op een andere locatie is geen enkel probleem voor onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners. Dit is binnen drie werkdagen geregeld. Heeft u spoed, dan kan dit tegen een vergoeding ook binnen 24 uur geregeld worden.
van 1995 tot 2004 | Zonder opties | € 269,00 | |
van 1995 tot 2001 | Met regensensor | € 269,00 | |
van 1997 tot 2004 | Zonder opties | € 449,00 | |
van 1997 tot 2001 | Met regensensor | € 449,00 |
Bovenstaande prijzen zijn exclusief bezorging en montage. Een groen getinte voorruit voor alle bouwjaren van de Peugeot 406 stationwagon of sedan inclusief montage en bezorging komt op € 399 binnen Nederland.
Moet de voorruit van uw Peugeot 406 vervangen worden, dan vindt u de beste prijs-kwaliteitverhouding op de after market. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners monteren de voorruit binnen drie werkdagen op een locatie die u kiest.
Kunt u de juiste Peugeot 406 voorruit niet vinden of wilt u dat wij met u meekijken naar de juiste oplossing? Spreek ons dan aan via de live chat of bel ons even zodat we u direct kunnen assisteren.