Ga direct naar:
De eerste in zijn soort. Een revolutionaire auto. Een type waar de wereld op wachtte. En tegelijkertijd werd de iOn internationaal met de grond gelijk gemaakt en werd dit de grootste fout van PSA genoemd. Wat is nou de waarheid? De Peugeot iOn is geen verkoopsucces geworden, maar is wél een van de eerste massa geproduceerde elektrische auto’s. Maar over het prijskaartje kon niemand het eens worden.
Moet de voorruit vervangen worden van uw Peugeot iOn, dan kunt u nieuwe voorruiten via de after market bestellen tegen aantrekkelijke prijzen. Maar voordat we verder ingaan op het vervangen van de voorruit, duiken we de spannende geschiedenis in van de auto die het precies niet was.
Vervolgens bedacht PSA dat dit wel heel erg makkelijk was. En deden de Fransen het nog eens met de Citroën C-Zero. Ook hier een paar kleine aanpassingen en het vervangen van alle logo’s, maar inmiddels wist PSA toch al precies waar die zaten.
Alleen kon Jan Modaal de Peugeot iOn nooit betalen. En kon hij dit wel, dan koos hij waarschijnlijk voor een Volvo XC60 of een BMW 5-serie die exact dezelfde prijs hadden. Dan nog maar even geen elektrische auto wanneer de prijs zó hoog ligt.
De prijs wordt vaak aangehaald als het grote probleem, maar dat is slechts de halve waarheid. De auto had namelijk nog veel meer problemen. Binnen het stadsverkeer deed de iOn precies wat die moest doen. Snel optrekken, goed reageren en met een draaicirkel van 9 meter is straatje keren bijna onnodig. Parkeren? Geen enkel issue met de beperkte omvang van de auto.
Maar komt u met de iOn op de snelweg of een rotonde, dan merkt u dat de centraal geplaatste motor en achterwielaandrijving zorgen voor onbalans en een laag comfort, vooral omdat deze EV smalle banden heeft (met het oog op de rolweerstand uiteraard). Ook klaagden recensenten wereldwijd over het overmatige geluid bij hogere snelheden, iets wat niet verwacht werd bij een elektrische auto.
Ook het bereik van de auto (slechts 150 kilometer) maakt het geen favoriet bij het grote publiek. Net als de problemen in de bochten, omdat de grip verloren ging dankzij de hoogte van de iOn versus de smalle banden.
De iOn wordt een auto genoemd voor een gematigd klimaat waar geen airco of verwarming nodig is. Anders bent u door het bereik heen voordat u de stad uitkomt. Maar op het moment van lancering, waren de meeste modellen al verkocht voordat zij bij de dealer waren. Hoe dat mogelijk is? Het is een van de eerste elektrische auto’s die zo breed geproduceerd is en vond daarom direct gretig aftrek bij overheden, bedrijven en mensen die zeer milieubewust leven.
Of, zoals Danska Bilmagasinet (Deense Automagazine) direct schreef ten tijde van de lancering:
‘Bent u het type dat in een slaapzak voor de Apple-winkels gaat liggen voor de nieuwste telefoon of een milieuhippie die echt niet zonder auto kan, dan is de Peugeot iOn iets voor u.’
Dankzij de hoge nieuwprijs van de auto kon het nooit aanslaan bij het grote publiek en daarmee lijken deze drie modellen vooral bedoeld te zijn om de weg vrij te maken voor de volgende generaties EV’s.
De voorruit van de Peugeot iOn moet vervangen worden wanneer deze niet meer aan de eisen voldoet. Kijken we naar de regels van de RDW, dan betekent dit dat een vertakte scheur of ster met een diameter van meer dan 20 millimeter in het zichtveld van de bestuurder niet toegestaan zijn. Daarmee is lang niet alle autoruitschade reden om de voorruit direct te vervangen.
Heeft u ruitschade in de voorruit, maar is de omvang nu nog beperkt? Houd dit dan vooral in de gaten. Bij grote temperatuurverschillen of trillingen kan de ruit verder scheuren waarna de voorruit wel direct vervangen moet worden.
Voorruit vervangen, maar niet verzekerd? Dan is de kans groot dat u op de kosten wilt besparen. Dit doet u echter niet door zelf de voorruit te monteren. Het plaatsen van een nieuwe voorruit is werk voor de experts. Wanneer de voorruit niet goed gemonteerd wordt, kan deze gaan lekken of losschieten bij abrupt remmen.
Wilt u de autoruit vervangen zelf doen? Dat kan, maar dan alleen wanneer het gaat om zijruiten of ruiten in rubbers. Dat is niet het geval bij de Peugeot iOn, de Citroën C-Zero of de Mitsubishi i-MiEV. Kiest u voor onze voorruiten, dan plaatst een ervaren FOCWA-gecertificeerde montagepartner binnen drie werkdagen de nieuwe voorruit. Heeft u meer haast? Dan kunt u een spoedbestelling plaatsen, waarna de voorruit binnen 24 uur vervangen wordt.
Een goedkope voorruit vindt u op de after market. De voorruiten bij de PSA-dealer kosten de hoofdprijs omdat zij voorzien zijn van een merklogo. Ook de gemiddelde tweedehands autoruit heeft een merklogo, waardoor zij duurder uitvallen dan onze nieuwe autoruiten.
After market autoglas is niet voorzien van een merklogo, omdat dit logo niets doet voor uw voorruit. Onze voorruiten worden gemaakt in de fabrieken waar de merkruiten ook gefabriceerd worden en zij voldoen aan exact dezelfde eisen. Daarmee weet u zeker dat u met de after market voorruiten de beste prijs-kwaliteitverhouding kiest. Kijk maar eens wat een nieuwe autoruit voor de after market kost.
Geschikt voor: | Prijs: |
€ 279,00 | |
€ 40,00 | |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Moet de voorruit van uw Peugeot iOn vervangen worden? Of heeft u een occasion op het oog met ruitschade en wilt u dit direct laten verhelpen? Bij ons vindt u aantrekkelijk geprijsde voorruiten voor elke auto. Altijd binnen drie werkdagen geplaatst op locatie, maar ook te bestellen zonder montage wanneer u dit zelf wilt doen.
Kunt u de juiste voorruit niet zoeken of heeft u vragen over een specifiek product? Neem dan contact met ons op, zodat we u persoonlijk kunnen assisteren.