Ga direct naar:
Het verhaal achter de Pontiac Fiero is ronduit bizar én reden voor de populariteit van dit model. Moet de voorruit vervangen worden van een Pontiac Fiero die u op het oog heeft? Dan is dit geen reden om de deal te laten schieten De voorruiten bij de merkdealer zijn heftig geprijsd en het vinden van een merkdealer is niet makkelijk. Kiest u echter voor after market autoglas, dan heeft u binnen drie werkdagen een nieuwe voorruit in uw Pontiac zitten. Voordat we hier verder naar kijken, is het hoog tijd om in te gaan op de bizarre ontstaansgeschiedenis van dit bijzondere model.
Het verhaal begint bij de weerzin van het bestuur om een tweezits-Pontiac te maken. Eerder werd het idee al afgewezen om een Banshee-conceptauto uit te werken, waarna Pontiac koos voor de Firebird. General Motors wilde geen tweezitter maken, omdat dit zou concurreren met de eigen Corvette en die had juist een sterk marktaandeel.
Een groep jonge ontwikkelaars ging tóch aan tafel zitten en tekende in 1978 de nieuwe auto uit. Het bestuur ging akkoord, maar alleen omdat de auto gepresenteerd werd als zuinige auto voor forenzen die gewoon toevallig twee stoelen had. Wellicht nu geen overtuigende pitch, maar vlak na de oliecrisis en de tegenvallende resultaten bij General Motors tijdens de recessie was het muziek in de oren van de directie.
Een muscle car zou het absoluut niet zijn. General Motors gaf ook direct aan wat het budget zou zijn voor het ontwikkelen van de auto. Een schamele 400 miljoen dollar. Een schijntje, dat normaal gesproken nooit genoeg zou zijn voor het opzetten van een compleet model. Tenzij u kiest voor Aldikacti, de naam die onsterfelijk geworden is dankzij de Fiero.
Het management van General Motors zag de ontwikkelingen met lede ogen aan en besloot driemaal de stekker uit het project te trekken. Aldikacti weigerde, gesteund door een aantal grote namen in het bestuur, waaronder Hoglund die Pontiac overnam in 1980. In 1983 zag de Fiero het licht.
Wanneer een autofabrikant de hand op de knip houdt en ontwikkelaars en makers dwingt om onderdelen te gebruiken die niet voor de auto gemaakt zijn, dan gaat het mis. De Iron Duke I4 motor zorgde voor een tragisch langzame start van de auto en de banden, remmen en vering werden overgenomen van de auto’s op de X- en T-platformen van General Motors, waarop uitsluitend matige middenklassers gemaakt werden.
Verrassend was het dus niet dat de pers al snel negatief was over de Fiero. Slechte wegligging, onveilig en vooral vreselijke prestaties van de motor die simpelweg niet gemaakt was voor een sportieve auto met een centraal geplaatste motor.
In de jaren na 1983 worden constant kleine aanpassingen gedaan. Pas in 1988 wordt er grondig gepland om de auto aan te pakken. Zo wordt er vering ontwikkeld voor het model zelf en komt er een speciale motor die wél geschikt is voor de Fiero.
Het model van 1988 is het meest gewild. De nieuwe onderdelen (die al beschikbaar waren in 1983, maar waar geen geld voor was), werden eindelijk geïmplementeerd. Deze Fiero is sneller, ligt beter op de weg en is vooral aanzienlijk sneller. Ook werkten de dealers vaak mee met de klanten en was het mogelijk om extra onderdelen te krijgen voor bepaalde modellen, zoals deze verzamelaar laat zien bij zijn tweede Fiero uit ’88:
Modellen van de Pontiac Fiero uit ’88 zijn ontzettend populair. Vindt u een exemplaar met autoruitschade, dan betekent dit niet dat u direct weg moet lopen. Integendeel, want ruitschade is niet altijd afkeur. Is de ster minder dan 20 millimeter in diameter in het zicht van de bestuurder of gaat het om een enkelvoudige scheur, dan keurt de RDW dit goed.
Alle andere varianten van ruitschade aan de voorruit zijn afkeur. Maar ook kleine barsten of scheurtjes zorgen er direct voor dat de iconische uitstraling van de Fiero afgezwakt wordt. Heeft u echter flink moeten investeren in de Fiero, dan is goedkoop de autoruit vervangen de enige optie. En dat is mogelijk, ook zonder direct tweedehands opties te moeten overwegen!
Ja, die zijn er al vanaf € 769 en u kunt deze direct online bestellen. Aangezien de voorruit van de Fiero nooit aangepast is, is er één model voor alle exemplaren van 1984 tot 1988. Een autoruit kopen wordt een stuk leuker dankzij de mogelijkheden op de after market. Veel verschil is er overigens niet met de merkruiten van de dealers.
Een merkruit heeft een logo in het glas, maar dit logo doet verder helemaal niets voor de ruit zelf. Het zorgt er vooral voor dat de autoruiten veel duurder zijn. After market autoglas is de optie wanneer u zoekt naar goedkope autoruiten zonder in te leveren op de kwaliteit. De eisen aan het glas zijn namelijk gelijk. Vaak worden deze after market autoruiten zelfs gemaakt in dezelfde fabrieken als het glas met merklogo.
Als u op zoek bent naar een handleiding voor het vervangen van een voorruit, dan kunt u dit zeker niet. Het is verstandiger om dit over te laten aan de experts. Zij weten precies hoe de voorruit gemonteerd moet worden, zodat deze niet losschiet bij abrupt remmen. Wanneer de ruit goed gemonteerd wordt, heeft u tevens garantie en lekt er geen vocht de auto in.
U kunt de voorruiten voor de Fiero gewoon bestellen zonder montage wanneer u een ervaren vakman bent. In alle andere gevallen staan onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners klaar om de nieuwe voorruit binnen drie werkdagen voor u te monteren. Bij u thuis of gewoon elders op locatie.
€ 799,00 | |
€ 60,00 | |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Fiero, dan kunt u dat vandaag al regelen binnen enkele makkelijke stappen. Kunt u de voorruit voor uw Pontiac niet vinden of heeft u vragen over de werkwijze of een bepaald product? Neem dan vooral contact met ons op, zodat we u direct verder kunnen helpen door het juiste autoglas te vinden voor uw auto.