Ga direct naar:
Weinig automodellen hebben de iconische status van de Pontiac Firebird behaald. Moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Firebird, dan wilt u dit zo snel mogelijk regelen en staat kwaliteit hoog in het vaandel. Maar dat betekent niet dat u ook de hoofdprijs wilt betalen. Met after market autoglas heeft u de beste prijskwaliteitverhouding en is de voorruit vervangen binnen drie werkdagen. Voordat we hier verder op ingaan, krijgt eerst de Firebird zelf de ruimte. Want wie zowel in Knight Rider als Smokey and the Bandit de hoofdrol pakt, die heeft zijn schijnwerpers verdient.
Geen enkele introductie doet recht aan de eerste drie generaties van de Pontiac Firebird. Deze ‘pony-car’ is een van de krachtpatsers die wel de oceaan overgekomen is, samen met de Ford Mustang en de Chevrolet Camaro (het directe broertje van de Firebird). Gulzig, zwaar en een wegligging die perfect is, totdat u een bocht wilt maken. Maar vooral een auto die gemaakt is voordat de strenge milieuwetgeving kwam, waardoor de V8 met 7500 cc inhoud gewoon kan brullen zoals een Amerikaanse krachtpatser moet doen.
Pontiac wilde in de jaren ´70 groots uitpakken. Het idee was een auto te ontwerpen vanuit het Banshee-concept (de XP-833) maar dat stond General Motors niet toe. Het concern was bang dat dit zou concurreren met de Corvette en het eigen brood uit de mond stelen, dat vonden de Amerikanen geen strak plan.
Pontiac mocht, als troost, het F-platform gebruiken dat General Motors had ontwikkeld voor de Camaro. In 1967 zou het eerste model van de Pontiac Firebird uit de fabriek rollen. Hetzelfde jaar waarin Ford besloot de Mustang te voorzien van een flinke upgrade, zodat de concurrentiestrijd echt los kon barsten. De naam ‘Firebird’ komt overigens niet uit de lucht vallen. General Motors gebruikte de naam voor de conceptauto’s die ontwikkeld werden in de jaren ’50 en ’60.
De meest opvallende verschijning in heel de lijn, was de Pontiac Firebird Trans Am Performance. De Trans Am-modellen zijn de snellere en beter uitgeruste uitvoeringen van de Firebird en hier is veel aandacht aan besteed. Zo werd deze lijn altijd voorzien van een V8-motor, waar een normale Firebird vier of zes cilinders meekreeg. Alleen in 1989 werd een Trans Am gebouwd met een V6-motor. Deze werd geleend uit de Buick-modellen van dat moment.
In 1970 startte Pontiac de tweede generatie van de Firebird. Deze uitvoering had zwaardere motoren en werd met een enorm aantal extra pakketten uitgevoerd. Desalniettemin waren er ‘maar’ vier basisuitvoeringen:
De derde generatie werd echter vooral gekenmerkt door de oliecrisis. De Amerikaanse krachtpatser moest aan nieuwe eisen voldoen. Minder gewicht en graag ook een lager verbruik. Na veel overleg koos General Motors voor een betere aerodynamica en een lichter gewicht met betere motortechnologie om op die manier zo weinig mogelijk vermogen verloren te laten gaan. Een succes, want de derde generatie van de Pontiac Firebird was de eerste pony-car die goed wist te presteren binnen de nieuwe standaard.
Opvallend wapenfeit: de voorruit is in deze auto gemonteerd met een hoek van 62 graden. Dit is de eerste keer dat GM een kiest voor zo’n platte voorruit. Daarnaast is het de eerste keer dat een hatchback met voornamelijk glas geen extra metalen constructie nodig heeft om de voorruit omhoog te houden.
De vierde generatie van de Firebird leunde zwaarder op het verbruik en het reduceren van het gewicht. Hierdoor heeft Pontiac modellen neergezet die zich prima houden op de weg, maar die de harten van de verzamelaars net even iets minder hard laten slaan. Desalniettemin zijn er veel uitvoeringen en features uitgebracht en wordt er ook hevig aan deze auto’s gesleuteld door de liefhebbers van Amerikaanse sportauto’s.
Hoe wordt een auto nog legendarischer wanneer deze al een iconische status heeft? General Motors heeft het antwoord. U brengt een iconisch model terug nadat de fabrikant niet meer bestaat (Pontiac werd opgeheven immers), en u maakt een nieuwe Trans Am uit het basisframe van de Chevrolet Camaro, om vervolgens slechts 77 modellen van de ‘Bandit Edition Trans Am’ op de markt te brengen, allemaal met de handtekening van de bandiet (Burt Reynolds) zelf. En dat ziet er dan ongeveer zo uit:
Autoruitschade aan de voorruit is bijzonder vervelend, zeker wanneer u een verzamelaarsmodel heeft, of uw Firebird in bijzonder goede conditie wilt houden. De autoruit vervangen is niet altijd verplicht bij schade. Sterretjes in het zichtveld van de bestuurder met een maximale diameter van 20 millimeter zijn bijvoorbeeld wettelijk toegestaan. Net als enkelvoudige scheuren. Een barst in de voorruit buiten het zichtveld van de bestuurder mag zelfs een diameter van 50 millimeter hebben.
Maar dat is niet wat u wilt wanneer u in een Pontiac Firebird rijdt. En tegelijkertijd wilt u liever niet de prijs betalen die uw dealer u voorrekent. Gelukkig is er een alternatief. Ook wanneer de autoruit laten maken geen optie meer is.
Nieuwe voorruiten bij de dealer zijn prijzig. Zeker nu Pontiac zelf niet meer bestaat. De hoge prijs heeft voornamelijk te maken met het merklogo, dat zorgt voor exclusiviteit en voorbehouden verkooprechten. Kiest u voor after market autoglas, dan ziet u goedkope autoruiten die geen merklogo hebben. De eisen aan het autoglas zijn echter gelijk en deze ruiten worden vaak in dezelfde fabrieken gemaakt als waar ook het merkglas vervaardigd wordt.
Ja, u kunt een Pontiac Firebird-voorruit bestellen zonder montage. Dit is echter alleen aan te raden wanneer u zelf de voorruit kunt plaatsen. Bent u geen automonteur of iemand met jarenlange ervaring met het vervangen van voorruiten, dan kunt u beter een voorruit met montage bestellen.
Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners komen in dat geval binnen drie werkdagen bij u thuis of op locatie om de voorruit te vervangen van uw Pontiac Firebird. Tegen aantrekkelijke prijzen en uiteraard met garantie, zodat u weer optimaal kunt genieten van uw Amerikaanse droomauto.
€ 699,00 | |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Heeft u een Pontiac Firebird met ruitschade en moet de voorruit vervangen worden? Zoek dan direct de juiste voorruit voor uw auto op de website. Kunt u de geschikte voorruit niet vinden of heeft u meer informatie nodig voordat u ons in kunt schakelen? Neem dan contact met ons op via de live chat of telefoon. We staan klaar om te vinden wat u zoekt!