Voorruit vervangen Pontiac Grand Am

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Voorruit vervangen van een Pontiac Grand Am

De Pontiac Grand Am is een iconisch model van General Motors. Moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Grand Am, dan is de kans groot dat u hier niet te lang mee wilt wachten. Deze modellen, zeker van de oudere generaties, worden door liefhebbers in topconditie gehouden vanwege de waarde en de uitstraling. Gelukkig is het goed mogelijk om de voorruit te vervangen van een Pontiac Grand Am zonder in te leveren op de kwaliteit van het autoglas of de montage. Voordat we verder kijken naar de kosten voor het vervangen van de voorruit van uw Pontiac Grand Am, kijken we eerst waarom dit model eigenlijk aan de Duitsers te danken is, en waarom het in eerste instantie flopte.

De Pontiac Grand Am hebben we aan de Duitsers te danken

De Pontiac Grand Am had waarschijnlijk nooit bestaan zonder de Duitsers. Niet dat zij meegeholpen hebben bij de vormgeving of het bouwen. Nee, de Pontiac Grand Am is het antwoord van General Motors op BMW en Mercedes die de Amerikaanse markt betraden in de jaren ’80. De Amerikaanse automarkt had namelijk grofweg twee opties. Luxe uitgevoerde auto’s zonder sportieve elementen of sportieve auto’s zonder enige vorm van luxe. Een middenweg was er niet voor de Amerikaanse autofabrikanten. En dát was precies wat Mercedes en BMW kwamen introduceren.

In de hoop het marktaandeel te kunnen beschermen, kwam Pontiac met de Grand Am. Een kruising tussen de Pontiac Trans Am en de Pontiac Grand Prix, een model dat ‘er precies tussenin’ zou komen te zitten. Deze auto wordt daarom ook wel de ‘net-niet’ luxere auto genoemd. Maar het ging al erg snel mis. De Grand Am werd namelijk op de markt gezet in 1973. En tijdens de oliecrisis in hetzelfde jaar, besloot de gemiddelde Amerikaan te kiezen voor volledig economische of volledig luxe uitgevoerde auto’s. De Pontiac Grand Am was eigenlijk geen van beide. Er werden overigens wel meer dan 43.000 exemplaren gemaakt, alleen al in het eerste jaar.

In 1974 hing Pontiac ook in de slogan de strijd aan met de Duitsers: ‘The mid-sized Pontiac with Foreign Intrigue’ kopte de brochure van de nieuwe Grand Am. Dit model had een andere achterkant, omdat het type uit 1973 niet meer aan de nieuwe veiligheidseisen voldeed. Dit model flopte echter volledig, mede vanwege de oliecrisis en de recessie in Amerika. Er werden iets meer dan 17.000 exemplaren gebouwd.

Pontiac blijkt koppiger dan de recessie zelf

Pontiac besluit in 1975 het toch nog eens te proberen. Ditmaal met een model dat ongelode brandstof gebruikt en met een uiteenlopender motoraanbod om de klanten over de streep te trekken. Aangezien er nog altijd crisis was en de recessie het hoogtepunt pas net bereikt had, bleven de klanten uiteraard uit. Er werden iets meer dan 10.000 exemplaren gebouwd, wat alleen maar bijgedragen heeft aan de iconische status van dit type.

De weg naar het huidige type

Vanaf dit punt besluit Pontiac om het iconische model af te zwakken en er meer een personenauto van te maken. Het type van 1978 is al duidelijk uitgekleed en in de jaren hierop zou vrij weinig aangepast worden tot 1985. In dat jaar pakt Pontiac de Grand Am op om de onpopulaire Phoenix te vervangen. De nieuwe Grand Am wordt op een vierwielplatform geplaatst (waarop ook de Buick Somerset gebouwd is). Een jaar later voegt Pontiac een sportieve SE-trim-versie aan het assortiment toe en een sedanuitvoering van de Grand Am.

Met kleine aanpassingen blijft de Amerikaan bestaan en doorkabbelen tot 1992. In dat jaar wordt het design herzien en is het moderne model beter te herkennen. Deze lijkt overigens weer meer op de eerste generatie dan alle types die in de tussentijd gemaakt zijn. Het blijft echter zoeken voor Pontiac. Een facelift, verschillende aanpassingen waaronder meer motoren, het heeft het model niet kunnen redden. In 1999 zou Pontiac het nóg eens proberen met een nieuw type. Deze zou opgevolgd worden door de G6 coupé, waarmee Pontiac uiteindelijk de laatste auto’s zou maken in de lange geschiedenis van dit merk.

Wilt u de lange geschiedenis nog eens zien, maar dan in 5 minuten aan de hand prachtige foto’s? Alstublieft:

Wanneer moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Grand Am?

U hoeft niet in allerijl de voorruit te vervangen bij autoruitschade. Wanneer u een ster in het zichtveld van de bestuurder heeft met een diameter van maximaal 20 millimeter, mag u hier volgens de RDW mee doorrijden. Grote sterren of vertakte scheuren in het zichtveld van de bestuurder zijn echter wel altijd afkeur. De autoruit moet dan zo snel mogelijk vervangen worden omdat de veiligheid in het geding komt. De bestuurder kan immers verblind raken tijdens het rijden wanneer lichtinval op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt.

Heeft u echter een iconische Pontiac Grand Am en wilt u deze zo goed mogelijk voor de dag laten komen, of heeft u veiligheid hoog in het vaandel staan bij uw nieuwere Grand Am, dan is de autoruit vervangen per definitie een goede keuze bij ruitschade. Dit hoeft overigens lang niet altijd zo prijzig te zijn als u denkt.

Hoe kan ik goedkoop de voorruit vervangen van een Pontiac Grand Am?

Goedkope autoruiten lijken een mindere optie, maar dat is niet het geval wanneer u kiest voor after market autoglas. Het grote verschil met de autoruiten bij uw merkdealer bestaat uit twee delen. Allereerst heeft merkglas een merklogo en after market glas niet. Het tweede verschil is uiteraard de prijs. Omdat after market glas geen merklogo heeft en dit glas ook verkocht mag worden door partijen die geen merkdealer zijn, valt de prijs van het autoglas vele malen lager uit.

U levert dus niet in op de kwaliteit, u kiest alleen voor een lagere prijs. Aangezien dit autoglas binnen drie werkdagen geplaatst kan worden door onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners, weet u zeker dat u ook gewoon garantie krijgt op de montage van de nieuwe voorruit voor uw Pontiac.

Moet de autoruit vervangen worden en bent u niet verzekerd? Dan is after market autoglas helemaal een aantrekkelijke optie. Met dit autoglas wordt het vervangen van de autoruit namelijk wél betaalbaar.

Kan ik zelf de voorruit vervangen van mijn Pontiac?

Wanneer u niet zeker weet of u dit kunt, is het antwoord gegarandeerd nee. De voorruit vervangen van een Pontiac of een andere auto is werk dat door de experts gedaan moet worden. Zo weet u zeker dat de voorruit juist gemonteerd is.

Bent u automonteur en wilt u graag een voorruit bestellen voor een Grand Am? Dan bent u op de juiste plek. Bij ons kunt u namelijk ook losse ruiten bestellen zonder montage, zodat u zelf de ruit kunt monteren voor uw klant of uw eigen collectorsitem.

Voorruit Pontiac Grand Am

€ 699,00

Eventuele montage op locatie

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Pontiac Grand Am

Moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Grand Am, dan heeft u met after market autoglas de beste prijskwaliteitverhouding te pakken. Onze montagepartners kunnen de nieuwe voorruit meestal binnen drie werkdagen plaatsen, bij u thuis of op locatie.

Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over onze producten of diensten, spreek ons dan aan via de live chat of bel ons, zodat we direct met u mee kunnen kijken naar de beste oplossing voor uw Pontiac-autoruiten.