Ga direct naar:
General Motors heeft met de Pontiac Trans Sport wellicht een van de meest opvallende modellen ooit gemaakt. Moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Trans Sport, dan merkt u al snel dat dit design ook zijn nadelen heeft. De grote voorruiten van de Amerikaanse autofabrikant komen met een prijskaartje dat niet zuinig is. Maar door te kiezen voor after market autoglas kunt u toch de voorruit vervangen van uw Pontiac Trans Sport tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs. Maar laten we eerst eens naar dit bijzondere model kijken, voordat we op de voorruit terugkomen.
De Pontiac Trans Sport is het eerste model van Pontiac dat in de klasse ‘lichte bus’ ofwel minivan valt. Het was direct al een opvallende verschijning toen het model in 1986 aan het publiek getoond werd. De conceptauto liet namelijk al direct zien wat het idee was. Een type dat een eigenzinnige inslag had en dat vooral moest kunnen concurreren met de modellen van Chrysler, die het op de Amerikaanse markt veel beter deden dan de types van General Motors waar Pontiac onderdeel van is. En de naam werd een speelse knipoog naar ‘transport’.
Grote schuifdeuren, een ingebouwd entertainmentsysteem van Nintendo en een glazen dak. Het publiek was enthousiast over alle features en de conceptauto werd in productie genomen. Alleen niet naar het voorbeeld van de conceptauto. De deuren én het dak werden vervangen voor goedkopere opties, omdat het model anders veel te hoog geprijsd zou worden. GM besloot om ook direct twee andere modellen op hetzelfde frame te zetten als de Pontiac Trans Sport: de Chevrolet Lumina APV en de Oldsmobile Silhouette kwam op dezelfde U-body te staan.
De conceptauto werd goed ontvangen, maar het eerste model van de Pontiac Trans Sport werd helemaal niet bejubeld. Kent u de oude stofzuigertjes nog, de ‘dustbusters’ die kruimelzuigers genoemd werden in Nederland? Dat werd de potsierlijke bijnaam van de Pontiac Trans Sport. Echte kritiek kwam op de grote voorruit met een veel zwakkere helling dan standaard was op dat moment. Onervaren bestuurders hadden de grootste moeite met het oriënteren op de weg – en de kosten voor de voorruit vervangen van een Pontiac Trans Sport waren bijzonder hoog bij de dealers gezien de enorme omvang van de ruit.
De ‘marketingmachine’ van Pontiac kon het tij niet keren. Zelfs onderstaand reclamefilmpje haalde de Amerikanen niet over:
In de strijd tegen de kritiek, bracht General Motors in 1994 een facelift op de markt waarin veel van de elementen aangepast zijn. Deze facelift heeft Europa nooit gehaald, omdat de eerste generatie hier juist wel goed ontvangen werd. Hier moet wel bij vermeld worden dat de types voor de Europese markt niet gelijk waren aan de Amerikaanse modellen. De Europese Pontiac Trans Sport is voorzien van andere motoren (vanwege de uitstooteisen in Europa) en ook werd het interieur aangepast om aan de geldende standaard te voldoen. De voorruit, inclusief helling, was echter identiek.
De tweede generatie van de Pontiac Trans Sport laat zien dat GM achteraf gezien toch de veilige weg in wilde slaan. Ze maakte daarom weer een auto van de Pontiac Trans Sport, die veel meer ging lijken op de Dodge Caravan en de Plymouth Voyager, in plaats van de eigen voorganger die meer weg had van een kruimelzuiger of ruimteschip.
De tweede generatie van de Pontiac Trans Sport is wél naar Europa gekomen, maar niet onder deze naam. In Europa werd dit de Chevrolet Venture die naast de Opel Sintra verkocht werd. Ook hier ging het om een aangepast model en dat werd pijnlijk duidelijk. De Pontiac Trans Sport van de tweede generatie kreeg de stempel de minst veilige minibus op de markt te zijn in Amerika, waar de Venture in Europa gewoon prima scoorde in alle veiligheidstesten.
Opvallend feit: in Nederland werden iets meer dan 4000 modellen verkocht. De verkopen in de rest van Europa vielen ook tegen, behalve in Zweden. Daar was dit model lange tijd de meest verkochte minibus op de markt!
Bij autoruitschade bent u lang niet altijd verplicht om direct de voorruit te vervangen. Rijden met een barst in de voorruit kan namelijk gewoon, zolang de barst niet in het zichtveld van de bestuurder zit. Ook enkelvoudige scheuren buiten het zichtveld van de bestuurder zijn toegestaan volgens de richtlijnen van de RDW.
Bevindt de ruitschade zich echter wel in het zichtveld van de bestuurder of gaat het om een vertakte scheur, dan moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Trans Sport omdat hiermee de veiligheid in het geding komt. Zo wordt lichtinval op een onvoorspelbare manier weerkaatst door scheuren en barsten, waardoor de bestuurder verblind kan raken tijdens het rijden.
Het vervangen van een voorruit is een lastige en nauwkeurige klus. Zelf een voorruit vervangen raden we nooit aan, tenzij u zelf een monteur bent of jarenlange ervaring heeft met het vervangen van voorruiten. De autoruit vervangen zelf doen is overigens wel prima mogelijk wanneer een van de zijruiten van de Pontiac vervangen moet worden.
Wilt u de voorruit zo goedkoop mogelijk vervangen, dan kiest u voor after market autoglas. De grote voorruiten van de eerste generatie zijn namelijk prijzig wanneer u naar de merkdealer gaat. Merkglas is per definitie duurder vanwege de aanwezigheid van een merklogo. Het after market autoglas heeft geen merklogo, maar voldoet aan exact dezelfde eisen als het autoglas dat uitsluitend door uw merkdealer verkocht mag worden. Het grote verschil? Een after market voorruit voor uw Pontiac Trans Sport begint bij € 469. Goedkoop de autoruit vervangen doet u dus door te kiezen voor after market autoglas.
€ 469,00 | |
€ 799,00 | |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Moet de voorruit vervangen worden van uw Pontiac Trans Sport of Chevrolet Venture, dan bent u vele malen goedkoper uit wanneer u kiest voor after market autoglas. Wilt u een voorruit bestellen zonder montage, dan kunt u dit aangeven tijdens het bestelproces. Wij bezorgen met of zonder montage. Indien gewenst kunt u zelfs het autoglas bij ons ophalen.
Heeft u niet kunnen vinden wat u zoekt of heeft u vragen over onze producten of diensten? Neem dan contact op via de live chat of bel ons direct op 085 027 00 55.