Ga direct naar:
Ruim 8 miljoen exemplaren werden gemaakt van de Renault 4, een auto die een iconische status gekregen heeft. In essentie is de auto echter vooral ontwikkeld om de concurrentiestrijd in Frankrijk te kunnen winnen, alleen heeft Renault daarvoor simpelweg te veel fouten gemaakt, waardoor Citroën de nummer één positie vasthield zonder veel moeite. De Renault 4 is desalniettemin nog steeds bijzonder populair. Moet de voorruit vervangen worden van uw Renault 4, dan kunt u goed terecht op de after market, waar u al een nieuwe voorruit kunt vinden voor € 239.
Voordat we hierop verder gaan, kijken we eerst naar dit bijzondere model dat wel een heel bijzondere reclamemethode meekreeg.
In 1948 bracht Citroën de 2CV op de markt, een model dat de Franse markt met storm over zou nemen. Renault zag het met lede ogen aan, besloot het model te bestuderen en er een eigen antwoord op te vormen om zo de Franse automobilist weer naar zich toe te trekken. Het idee was een grotere auto te ontwikkelen én deze moest inzetbaar zijn in de stad. Een nobel streven, maar aangezien Renault hier 13 (!) jaar voor nodig had, kwam de Renault 4, oftewel de R4, pas in 1961 op de markt. De 2CV was op dat moment al synoniem geworden voor ‘auto’ in Frankrijk.
En een echt verbeterde versie was het overigens ook al niet. De Renault 4 had slechts drie versnellingen, waar de 2CV al dertien jaar met vier versnellingen rondreed. Een grotere auto was het wel, we kunnen dit model als een van de eerste hatchbacks zien. Toch zou de Renault 4 op zijn beurt synoniem worden voor simpliciteit.
De Renault 4 is iconisch te noemen. Maar de manier waarop de reclame voor het model gemaakt werd, is tegenwoordig lesstof voor marketeers. De R4 werd namelijk als complete antiauto in de reclames geplaatst. Renault plaatste bijvoorbeeld: ‘Koopt u een auto aan de hand van het uiterlijk, dan kunt u stoppen met lezen’, en ‘De Renault 4: kopen, afrijden, wegdoen.’ Het zorgde voor een enorm succes. Enerzijds omdat Renault duidelijk realistisch bleef in een tijd waarin producenten de kopers gouden bergen voorschotelde, anderzijds omdat er een eerlijk beeld gegeven werd over de auto zelf. Het was geen innovatief hoogstandje, het zou de wereld niet veranderen en de buren gingen niet direct kwijlen. De Renault 4 was gewoon… een auto.
Het lijkt erop dat Renault al vroeg inzag dat een irritante reclame de beste manier is om onthouden te worden door de consument.
De Renault 4 had drie versnellingen, maar kreeg in 1968 een vierde versnelling. De versnellingspook van alle modellen zit in het dashboard. De Renault 4 was een bijzonder uitgekleed en relatief goedkoop model, waardoor het succes groot werd omdat de auto overal in Europa gretig aftrek vond. Er zit echter een flink nadeel aan het lage prijskaartje. De Renault 4 heeft een iconische naam gekregen door de jaren heen, maar is nu nauwelijks nog in goede én originele staat te vinden. Renault besloot tijdens de productie om de materialen minimaal te behandelen om zo op de kosten te besparen. Heeft u een Renault 4 in goed onderhouden staat of kunt u een occasion vinden waar de tand des tijds nog niet de strijd gewonnen heeft? Dan heeft u een echte parel.
De voorruit van een Renault 4 moet vervangen worden wanneer de ruitschade in de voorruit buiten de wettelijke beperkingen valt. Dat is het geval wanneer de schade in het zichtveld van de bestuurder zit en dit:
Doorrijden met deze voorruitschade is gevaarlijk, omdat lichtinval op onvoorspelbare wijze weerkaatst wordt. De bestuurder kan verblind worden tijdens het rijden. Ook leidt deze ruitschade in de voorruit af tijdens het rijden en vermindert dit het zicht op de weg, vandaar dat de wetgever besloten heeft dat hiermee niet doorgereden mag worden.
Jazeker, op de after market kost een nieuwe Renault 4-voorruit slechts € 239. Voor vervangende onderdelen is de after market overigens per definitie een prima plek voor Renault 4-eigenaren. Omdat Renault bij de productie weinig aandacht besteed heeft aan de duurzaamheid (een auto om te kopen, af te rijden en weg te doen), zijn tweedehands onderdelen geen sterke keuze.
Wanneer het gaat om Renaultvoorruiten, is er een andere reden om te kiezen voor de after market voorruiten. Merkvoorruiten van Renault zijn namelijk voorzien van een logo. Dit logo doet niets voor de voorruit, maar zorgt er wel voor dat deze ruiten alleen bij de merkdealer verkocht mogen worden. Het gevolg is een hogere prijs dan de after market voorruiten die geen logo hebben, maar verder compleet identiek zijn. Een after market autoruit kopen is dus kiezen voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Autoruit vervangen en niet verzekerd? Met de lage prijzen op de after market valt die nieuwe voorruit waarschijnlijk wél binnen uw budget.
Een nieuwe voorruit voor de Renault 4 (R4) kost € 239 zonder montage of bezorging, en € 339 inclusief montage op locatie ergens in Nederland. Voor levering en montage in België komt hier € 30 bij. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners plaatsen elke nieuwe autoruit binnen drie werkdagen thuis, op de parkeerplaats van het werk, in de plaatselijke parkeergarage of op een andere plek. Zelf de autoruit vervangen raden we af wanneer het gaat om voorruiten. Hiervoor is meer kennis en ervaring nodig dan bij het vervangen van een zijruit, wat u in de meeste gevallen wel zelf kunt.
Voorruit voor een Renault 4 zonder bezorgen en montage, bij afhalen | € 239,00 |
Voorruit voor een Renault 4 met bezorgen en montage op locatie in Nederland | € 339,00 |
Voorruit voor een Renault 4 met bezorgen in Nederland, zonder montage | € 289,00 |
Voorruit voor een Renault 4 met bezorgen in België, zonder montage | € 309,00 |
Moet de voorruit van uw Renault 4 vervangen worden? Dan is de kans groot dat u de beste prijs-kwaliteitverhouding wilt hebben, omdat u zuinig bent op dit iconische Franse model. Met onze after market voorruiten voor uw R4 weet u zeker dat u niet te veel betaalt én dat de montage volledig voor u geregeld wordt, waar en wanneer u dit wilt.