Ga direct naar:
Toen de Renault Magnum in 1990 gepresenteerd werd (onder de naam ‘AE’), waren de meningen verdeeld over het ontwerp en het uiterlijk. De vrachtwagen zou echter al snel een succes worden; ruim 23 jaar bleef deze opvallende verschijning in productie. De Renault AE Magnum zou al snel een vaste speler worden in het wagenpark van verschillende transportbedrijven en kreeg daarnaast twee bijzondere bijnamen: de vissenkom en het aquarium. Deze bijnamen hebben uitsluitend betrekking op de voorruit, die veel groter is dan de gebruikelijke vrachtwagen voorruit.
Bij ruitschade moet de voorruit vervangen worden. Wanneer is dit het geval en wat kost een autoruit nou eigenlijk voor de Renault AE Magnum? Voordat we hier verder op ingaan, kijken we eerst even naar dit bijzonder model, dat direct een bron van inspiratie zou betekenen voor andere vrachtwagenfabrikanten.
De Renault Magnum was de eerste frontstuurtruck in 1990 met een vlakke cabinevloer. Met een ver naar voren geplaatste vooras en een hoge instap vanwege de vlakke vloer, was het zelfs voor de ervaren trucker even oefenen om de cabine sierlijk in en uit te komen. Er zijn nog steeds truckers die hier de nodige problemen mee hebben, omdat het sterk afwijkt van de gebruikelijke instap. De Magnum bleef overigens niet lang de enige vrachtwagen met een vlakke cabinevloer; Mercedes-Benz was er als de kippen bij om het idee over te nemen en zelf te implementeren in de eigen vrachtwagens.
Het model van Renault bleef zelf ook niet onveranderd, ondanks het feit dat de Renault AE in 1991, een jaar na introductie, direct tot Truck of the Year uitgeroepen werd. In 1997 werd het interieur van de vrachtwagen aangepast, waarna in 2006 ook het chassis aangepast werd om aan de nieuwe EURO-5-norm te voldoen. Twee jaar later werd de cabine verhoogd en kwam er wat meer opbergruimte, wat al langere tijd een punt van kritiek was van chauffeurs.
Uiteraard was het ook tijd voor een nieuwe advertentie, om duidelijk te laten zien dat de aanpassingen verricht waren. En daarbij bewees Renault dat ook reclames voor vrachtwagens best goed in elkaar kunnen steken met een beetje moeite:
In 2013 werd de Magnum uit productie genomen, na meer dan 20 succesvolle jaren waarin de vrachtwagen over heel de wereld verkocht werd. Een echt einde van een tijdperk werd het niet, want Renault had direct al een waardige opvolger klaarstaan met de Renault T-serie. Wellicht net iets minder revolutionair dan de AE Magnum in 1990 was, maar wel met spannende cabinelijnen zodat de nieuwe trucks direct door de media opgepikt werden.
Schade aan de voorruit van uw Renault AE Magnum kan op veel manieren ontstaan. Uiteraard door vandalisme bijvoorbeeld, maar ook door opspattende steentjes, inschattingsfouten tijdens het rijden of een vogel die net verkeerd tegen de voorruit komt. Ondanks de hoge kwaliteit van de vrachtwagenvoorruiten blijft het namelijk glas – en glas kan kapot.
Een onschuldig sterretje in de voorruit, buiten het zichtveld van de bestuurder, kan in de meeste gevallen weinig kwaad. In de meeste gevallen kunt u met beperkte ruitschade buiten het zichtveld van de bestuurder gewoon doorrijden. Zit de ruitschade wél in het zicht van de bestuurder of is de ruitschade omvangrijk? Dan wordt het een ander verhaal. Het gaat hier immers wel om een vrachtwagen die op de weg gehouden moet worden en vrij zicht op de weg is daarbij van groot belang.
Kleinere sterretjes kunnen vaak gemakkelijk en snel gerepareerd worden. Omvangrijke voorruitschade uiteraard niet. In deze gevallen moet de voorruit van de vrachtwagen compleet vervangen worden, zodat de chauffeur(s) weer vrij zicht op de weg hebben.
Dat de voorruit vervangen moet worden van uw Renault AE Magnum betekent niet direct dat u ook direct zit te wachten op een flinke rekening. Daarom is het goed om te weten hoe u de kosten zo laag mogelijk kunt houden. Want wat kost een autoruit voor de Magnum wanneer deze niet bij de merkdealer vandaan komt?
De autoruit vervangen van een vrachtwagen met zo’n grote voorruit loopt al snel in de kosten wanneer u kiest voor nieuw autoglas bij de merkdealer. Het alternatief is de voorruit vervangen met after market autoglas. Deze ruiten voldoen aan dezelfde eisen en worden vaak in exact dezelfde fabrieken gemaakt als de merkruiten. Toch is er een verschil. Merkruiten zijn voorzien van een merklogo, waar de after market ruiten geen merklogo hebben.
Dat lijkt een bijzonder klein verschil. En eigenlijk is dat het ook, ware het niet dat dit voor een flink verschil in de prijzen zorgt. After market voorruiten zijn veel goedkoper en daarmee heeft u op deze manier altijd de beste prijs-kwaliteitverhouding te pakken. Een prettig idee wanneer de autoruit vervangen moet worden van uw vrachtwagen.
€ 699,00 | |
€ 699,00 | |
€ 40,00 |
Wanneer de voorruit van uw Renault AE Magnum vervangen moet worden, hoeft u nergens heen. De autoruit vervangen op locatie is waarschijnlijk de makkelijkste optie voor u. U geeft aan op welke parkeerplaats of in welke hal de vrachtwagen staat waarvan de voorruit vervangen moet worden. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners zorgen er vervolgens voor dat zij de voorruit op locatie voor u vervangen. En we zorgen er graag voor dat dit altijd binnen drie werkdagen geregeld wordt.
Heeft u haast omdat de vrachtwagen eigenlijk zo snel mogelijk de weg op moet? Kiest u dan voor een spoedbestelling. Voor een kleine meerprijs zorgen we ervoor dat de voorruit van uw Renault AE Magnum binnen 48 uur vervangen wordt op locatie in Nederland of België, zodat de vrachtwagen direct weer inzetbaar is voor uw transport.
Kunt u de juiste voorruit voor uw Magnum niet vinden, heeft u vragen over onze producten of wilt u dat we met u meekijken naar de beste oplossing? Neem dan vooral contact met ons op, zodat we u direct persoonlijk verder kunnen helpen.