Voorruit vervangen Renault Avantime

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Renault Avantime

De Renault Avantime kan gerust gezien worden als een blunder van Renault. Het model flopte, mede omdat de productie stopgezet werd voordat de auto überhaupt een succes kon worden. Dit had alles te maken met de samenwerking met Matra, de autofabrikant die vaker ingezet werd voor de MPV-versies voor de Renault. Maar Renault maakte zelf ook een bijzondere matige keuze, die een nekslag bleek voor de Avantime.

Heeft u een Renault Avantime, dan is de schaarse oplage een uitdaging met het oog op de after market. Tenzij u ruitschade heeft, want een after market voorruit is voordelig en gemakkelijk te vinden wanneer de voorruit vervangen moet worden van uw Renault Avantime. Voordat we hier dieper op ingaan, kijken we eerst naar dit geflopte model, waarvan nog geen 8500 exemplaren gemaakt zijn.

De Renault Avantime; wat ging er nou eigenlijk mis?

De Renault Avantime ging in 2001 de markt op en begin 2003 werd de productie gestaakt nadat slechts 8450 modellen gebouwd waren. Misschien had het te maken met het innovatieve concept van de autofabrikant Matra,
die de opdracht gekregen had om de Avantime neer te zetten. Het ontwerp van Patrick le Quément
(de ontwerper van onder andere de Renault Twingo) bevatte bijzonder futuristische lijnen, plus het grootste glazen dak dat ooit in een auto gebruikt is. Uiteraard hangt de auto van speciale features aan elkaar, zoals het feit dat dit een tweedeurs is, maar de deuren zo groot zijn dat de voorstoelen én achterbank via hetzelfde portier bereikt kunnen worden.

Matra is de automaker geweest die de Avantime produceerde. Dit is ook de fabrikant geweest die verantwoordelijk was voor de Renault Espace. Toen Renault besloot om de Espace 4 op een andere locatie te produceren, kreeg Matra de Avantime in de schoot geworpen als ruil. De Renault Avantime moest in het hogere marktsegment geplaatst worden.

Dat segment kreeg het overigens direct druk. Renault liet namelijk in de eigen fabrieken óók een model maken voor het hogere segment, dat een directe concurrent zou worden van de Avantime. Een vreemde keuze. Ironisch genoeg deden beide modellen het slecht in Nederland. Van de Renault Vel-Satis werden iets meer dan 2000 exemplaren verkocht. De Avantime flopte overigens veel harder met nog een tiende deel van deze cijfers: 218 exemplaren werden in Nederland verkocht.

Is het floppen van de Avantime terecht?

De Renault Avantime moest de eigenaren van de traditionele coupémodellen zoals de Mercedes CLK, Volvo C70, Peugeot 406 Coupé overhalen, net als de mensen die op zoek waren naar een SUV zoals de Jeep Grand Cherokee, BMW X5 en Mercedes ML. Juist die spagaat heeft de Avantime een vreemde eend in de bijt gemaakt. Maar het echte probleem is dat er eigenlijk niet zoveel mis is met de auto. De 210 pk V6-motor is sterk genoeg voor de zware auto, en de handgeschakelde bak met zes versnellingen is prima; de automaatuitvoering heeft de markt nooit gehaald.

Waarom niet? Omdat Matra gedwongen was de stekker uit het project te trekken na minder dan twee jaar productie. Anderhalf miljard franc was in de ontwikkeling gestoken en met de tegenvallende verkoopcijfers in de aanloopfase was het een kraan op de portemonnee van de Franse autofabrikant. Renault kon de productie van de Renault Avantime niet naar een andere locatie overbrengen, omdat dit veel te duur zou zijn. En uiteraard zat Renault op dat moment al met de Vel-Satis, die beter verkocht.

Overigens is de Renault Avantime niet naar alle landen gebracht. Zo is de ruime CUV (coupe utility vehicle, een uitvinding van Renault) nooit naar Zweden gekomen. Enerzijds omdat het te veel zou kosten, anderzijds omdat de Fransen vooraf al inzagen dat ze de strijd tegen Volvo nooit zouden winnen.

Moet de voorruit vervangen worden van de Renault Avantime?

Ruitschade is vervelend, maar wanneer moet een autoruit vervangen worden? Bij beperkte schade, zoals een klein sterretje, is de autoruit laten maken immers vele malen goedkoper dan het vervangen van een complete voorruit. Is de autoruitschade echter omvangrijker, zoals een flinke ster of een grote scheur, dan is het laten vervangen van uw Renault Avantime voorruit de enige optie.

Bevindt deze schade zich in het zichtveld van de bestuurder? Dan moet de voorruit direct vervangen worden wanneer het gaat om een vertakte scheur of een ster met een diameter van meer dan 20 millimeter, volgens het handboek van de RDW.

Wat kost een Renault Avantime voorruit eigenlijk?

Het vervangen van de voorruit is niet goedkoop. Zeker niet wanneer u kiest voor de merkdealer, waar uitsluitend autoglas met merklogo verkocht wordt. Wilt u de beste prijs-kwaliteitverhouding voor uw Renault Avantime voorruit, dan is de Renaultdealer niet de beste optie.

Op de after market wordt namelijk autoglas aangeboden dat op een identieke manier gemaakt wordt, vaak in dezelfde fabrieken als het merkglas. Bij after market autoglas is echter geen merklogo gebruikt. Dit merklogo doet helemaal niets voor uw voorruit, maar zorgt er wel voor dat merkglas vele malen duurder is dan after market autoglas. Een nieuwe voorruit voor uw Renault Avantime kost op de after market slechts € 899!

Een voorruit voor een Renault Avantime met verwarming

€ 899,00

Een paars gecoate voorruit voor een Renault Avantime met verwarming en regensensor

€ 899,00

Zelf aan de slag met ruitvervanging bij uw Renault Avantime?

Een autoruit vervangen lukt u vaak prima wanneer u technisch bent, tijd heeft en het gaat om een zijruit van uw Renault. Zelf een voorruit vervangen is echter geen aanrader, tenzij u hier veel ervaring mee heeft. Een verkeerd gemonteerde voorruit brengt namelijk veel risico’s met zich mee. Deze kan losschieten bij krachtig remmen of zelfs gaan lekken wanneer deze niet goed gemonteerd is.

Kiest u voor onze after market autoruiten, dan kunt u direct kiezen voor onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners die de Renault Avantime voorruit graag voor u vervangen. De autoruit vervangen aan huis is uiteraard ook een optie, zodat u niet eens de weg op hoeft. Praktisch wanneer dat met de huidige ruitschade in de voorruit ook niet toegestaan is.

Direct uw Renault Avantime voorruit laten vervangen

Bent u trotse bezitter van een van de weinig Renault Avantime-modellen op Nederlandse bodem, maar heeft u voorruitschade waar u eigenlijk vanaf wilt – of zelfs moet? Op onze website vindt u makkelijk de juiste voorruit voor uw Renault, waarna u kunt kiezen of u deze met of zonder bezorging en/of montage geleverd wilt hebben.

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u graag even persoonlijk contact om uw vragen te stellen? Neem dan contact met ons op zodat we u direct persoonlijk verder kunnen helpen.