Ga direct naar:
Toen Renault de komst van de Clio aankondigde, hielden liefhebbers van Franse auto’s de adem in. De Clio moest de legendarische Renault 5 opvolgen. Zou de autofabrikant erin slagen om een model op de markt te plaatsen met minstens zoveel aantrekkingskracht? Het antwoord is inmiddels duidelijk; de Renault Clio is de meest verkochte auto van Franse bodem en ook in Nederland scoort dit model van Renault met voorsprong het beste. Met meer dan 200.000 exemplaren die in Nederland verkocht zijn, is een Renault Clio voorruit vervangen iets wat met regelmaat moet gebeuren.
Nadat we een kort overzicht gegeven hebben over de Franse auto die vriend en vijand in een Renault kreeg, bekijken we wat het vervangen van een Renault Clio voorruit precies kost. Grote kans dat u aangenaam verrast wordt door de prijs van een nieuwe voorruit voor uw Clio.
De Renault Clio is de opvolger van de Renault 5, een model met enorme Europese successen. Zo was de Renault 5 het enige model van Renault dat ingevoerd werd in Zweden (het werd verkocht door de Volvo-dealer) en de eerste generatie werd direct voorzien van verschillende uitvoeringen, waaronder een sedanversie. De tweede generatie, met motor over dwars geplaatst, werd gebaseerd op de Renault 9 en had ook bijzonder veel succes.
De ontwerpers hadden dus genoeg om hun tanden in te zetten. Een legende overtreffen is niet makkelijk immers. Toch slaagden zij erin om een veel groter succes neer te zetten.
In 1990 werd de Clio op de markt gebracht. Een jaar later werd de Clio Auto van het Jaar in Europa (in 2006 overigens ook). De Clio werd direct uitgevoerd met benzine- of dieselmotor, 3- of 5-deurs. Ook werd er direct een luxere uitvoering uitgebracht, de Renault Clio Baccara. Drie jaar na de introductie maakte Renault een vervelend foutje door de Renault Twingo in exact dezelfde markt te zetten, die iets kleiner en daarmee goedkoper was. De eerste generatie van de Clio (ook wel de Renault Clio I) bleef echter tot 1998 in productie. In dat jaar vond Renault de oplossing voor de interne, onbedoelde concurrentie.
De oplossing van Renault was simpel: er werd voor gekozen om de Clio groter te maken, zodat deze niet meer botste met de markt van de Twingo. Er werd direct een breed aanbod aan motoren opgezet, waaronder een speciale motor met 6 cilinders die centraal geplaatst werd (in de Renault Clio V6 is daarom geen achterbank aanwezig, omdat er geen plek is, net als in de Renault 5 Turbo). In 2001 kreeg de tweede generatie een facelift, waardoor de modellen meer op de luxere Renault Vel Satis zouden lijken.
Vier jaar later werd de derde generatie gepresenteerd. De tweede generatie bleef echter in productie en kreeg de naam Clio Storia, om verwarring te voorkomen. De derde generatie heeft géén Renaultplatform, het platform van Nissan werd geleend, waardoor de derde generatie veel groter en zwaarder is dan zijn voorgangers. Het zorgde er ook voor dat de auto 5 sterren kreeg in de crashtest van EuroNCAP én dit model Auto van het Jaar in Europa werd.
De vierde generatie zag het levenslicht in 2012. Opnieuw werd de auto groter en werd er een combi-uitvoering op de markt gebracht. Ironisch genoeg legde Renault opnieuw de productie van de vorige generatie niet stil; de Renault Clio III bleef tot 2014 in productie en werd als ‘goedkoper alternatief’ aangeboden bij de dealers naast de Renault Clio IV.
In 2019 kwam de vijfde generatie op de markt. Laurens van den Acker, hoofd design, gaf al aan dat het lastig zou worden om de succesmodellen van de Clio te overtreffen. Van den Acker verraste iedereen door het uiterlijk nagenoeg ongeroerd te laten, maar juist qua interieur enorme veranderen door te voeren. De vijfde generatie is lager én kleiner dan de voorganger, maar heeft méér bagageruimte en er is ook meer beenruimte voor de mensen die achter in de auto zitten. Daarbij is er ontzettend veel aandacht aan detail besteed. Zoals verlichting rond de versnellingspook, plastic onderdelen met reliëf en te bestellen in uiteenlopende kleuren, en verschillende kleuren verlichting binnenin de deuren.
Het grootste verschil met de voorgangers? Het touchscreen. Het telt 9 inch en de bestuurder kan de mobiele telefoon spiegelen met het touchscreen. Ook zijn alle meters op het dashboard volledig digitaal. De vijfde generatie moet, net als alle modellen van Renault, in 2022 voorzien worden van Easy Link, het multimediasysteem van Renault.
De vijfde generatie is overigens gebouwd op het nieuwe CMF-B (Common Module Family) gebouwd, zodat er ook hybrideauto’s van de vijfde generatie gemaakt kunnen worden.
Zonder enige twijfel. Er is geen enkel Frans automodel dat beter verkocht wereldwijd. Alleen in Nederland stond de teller al op 244.000 medio juni 2020, terwijl de Clio nog gewoon in productie was! Ter vergelijking: de Renault Mégane staat op 208.000 en de Renault Scénic (ook een succesmodel) is ‘slechts’ 160.000 verkocht op Nederlandse bodem.
Heeft u een Renault Clio en heeft u voorruitschade waardoor de voorruit vervangen moet worden? Dan zijn goedkope autoruiten een prima optie, in tegenstelling tot de dure merkruiten bij de Renaultdealer. Een tweedehands autoruit is geen aanrader. Enerzijds omdat dit vaak problemen oplevert, anderzijds omdat deze autoruiten vaak duurder zijn dan nieuwe after market autoruiten voor de Clio.
After market autoruiten zijn veel goedkoper dan merkruiten. Een nieuwe voorruit voor de Renault Clio is er al voor € 219. Hieronder vindt u een overzicht met een aantal van de mogelijke voorruiten voor de Clio. Alle prijzen zijn exclusief montage en exclusief verzendkosten:
Moet de voorruit van uw Renault Clio vervangen worden, kies er dan niet voor de autoruit zelf te vervangen. Andere autoruiten kunt u wel vervangen wanneer u technisch aangelegd bent en genoeg tijd en ruimte heeft. Bij de voorruit vervangen komt net even iets meer kijken dan een gemiddelde autoruit vervangen. De voorruit moet juist gemonteerd worden zodat deze niet los kan schieten. Ook moeten de ADAS opnieuw gekalibreerd worden, zodat alle rijhulpsystemen na de ruitvervanging op de juiste manier werken.
Daarom is het verstandig om dit door een expert te laten doen. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners kunnen op elke gewenste locatie in Nederland of België de voorruit van uw Renault Clio vervangen. Dus ook op de parkeerplaats van uw werk, bij u op de oprit of in de parkeergarage van het winkelcentrum.
Moet de voorruit vervangen worden van uw Renault Clio en wilt u niet te veel betalen, maar is een kwalitatieve voorruit minstens zo belangrijk? Bestel uw nieuwe Renaultvoorruit dan via onze website. U bepaalt zelf of u de voorruit met of zonder montage bestelt, net als met of zonder levering.
Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over onze service? Neem dan contact met ons op zodat we u direct persoonlijk verder kunnen helpen.