Ga direct naar:
De Renault Modus is nooit echt een groot succes geweest in Nederland. Tegelijkertijd zijn 15.000 exemplaren op Nederlandse bodem lang niet zo slecht voor een mini-MPV, die eigenlijk door Renault vooral tussen verschillende modellen geplaatst werd om een gat in de markt te zoeken. Heeft u een model van dit type en moet uw Renault Modus voorruit vervangen worden? Dan biedt de after market de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Hoe dat zit, dat leggen we u graag uit. Maar eerst kijken we naar dit bijzondere model van de Franse autobouwer.
De Renault Modus was de eerste kleine familieauto met 5 sterren in de EURO-NCAP-testen. Echt klein is de auto overigens niet: Renault heeft de Modus als een mini-MVP op de markt gebracht. De auto is slechts 3,8 meter lang, maar heeft wel de hoogte meegekregen van de Renault Scénic en heeft tegelijkertijd veel gelijkenissen met de Renault Clio, die op exact hetzelfde platform gebouwd is. Renault heeft de Modus opzettelijk als tussenmodel in de markt gezet; het moest aantrekkelijk zijn voor mensen die een grotere auto wilden dan de Clio, maar de Scénic op zijn beurt weer té groot vonden. Het platform van de Renault Modus is overigens ook gebruikt voor het bouwen van de Nissan Note en Nissan Micra.
Opvallend is dat het Renault niet gelukt is om het gewicht beperkt te houden. Ondanks de beperkte afmetingen woog de Modus bij de introductie namelijk maar liefst 1245 kilo, wat gelijk staat aan het gemiddelde gewicht van een middenklasser. Het hogere gewicht heeft overigens de rijeigenschappen van de Modus niet negatief beïnvloed. Die zijn namelijk prima, wat verwacht mag worden van een model van Renault.
Renault heeft veel aandacht besteed aan het interieur. Zo kan de achterbank in de lengte en breedte verplaatst worden, om zo meer ruimte te geven voor een derde passagier op de achterbank. De hoogte van de auto zorgt er daarnaast voor dat ook langere personen makkelijk in en uit kunnen stappen.
Veel bagage kunt niet meenemen met de Renault Modus. Dat is waar de ‘mini’ in mini-MVP duidelijk wordt. De bagageruimte beslaat namelijk minstens 174 en maximaal 279 liter. Niet echt spectaculair. Wat ook opvallend is aan de Modus, is dat de auto ondanks de relatieve eenvoudigheid wél uitgerust is met lampen die meedraaien in de bochten. Wel zijn er een aantal eisen aan de techniek. Zo moet u minstens een bocht van 40 graden maken en mag u maximaal 60 kilometer per uur rijden.
De Renault Modus is geen auto met een spectaculair imago, zoals verschillende andere modellen van Renault wel hebben. De Modus is niet ontwikkeld om spectaculair te zijn. Het is een auto die ontworpen is om een betrouwbare, veilige en praktische familieauto te zijn. Dat imago werd overigens direct opgepikt door Top Gear. Wanneer u een fan bent van het Britse autoprogramma, dan heeft u de clip hieronder over de Renault Modus ongetwijfeld al eerder gezien:
Het imago heeft geen afbreuk gedaan aan de verkoopcijfers. Van de Modus zijn ‘slechts’ 15.000 exemplaren in Nederland verkocht, maar voor een familie mini-MPV die nota bene tussen de Clio en Scénic op de markt geplaatst werd, is dat verre van ondermaats.
Wanneer u schade in de voorruit van uw Modus heeft, dan is dat niet altijd reden tot paniek. Niet elke ruitbreuk zorgt ervoor dat de voorruit vervangen moet worden van uw Renault Modus. In het geval van een sterretje is de autoruit laten maken in veel gevallen ook nog een prima optie. Er zijn twee gevallen waarbij de voorruit wél vervangen moet worden. Het gaat hierbij om ruitschade in het zichtveld van de bestuurder waarbij sprake is van:
In deze gevallen mag u niet verder rijden met uw Modus. Uw auto wordt bij een apk-bezoek dan ook afgekeurd op de schade in de voorruit. De voorruit van de Renault Modus moet dan vervangen worden. Gelukkig is goedkoop de autoruit vervangen prima mogelijk.
Een nieuwe voorruit voor de Renault Modus is al beschikbaar vanaf € 269. Zoals u al vermoedt, is dat niet de prijs die de dealer u voorrekent wanneer u een nieuwe voorruit wilt bestellen. Het gaat hier om after market autoglas voor uw Modus. De prijs van dit autoglas is vele malen lager dan het autoglas bij uw Renaultdealer en daar is maar één reden voor.
De Renaultvoorruiten bij de dealer zijn voorzien van een merklogo. Dat logootje zorgt ervoor dat deze voorruiten uitsluitend door de dealer verkocht mogen worden. Die exclusiviteit vindt u terug in het prijskaartje. After market voorruiten zijn niet voorzien van een merklogo. Zij worden wel op dezelfde manier gemaakt, vaak zelfs in dezelfde fabrieken als de merkruiten van Renault.
Daarmee kunnen we gerust stellen dat de prijs-kwaliteitverhouding van de after market autoruiten vele malen beter is dan de voorruiten bij uw Renaultdealer.
Tenzij u een automonteur bent of al veel voorruiten succesvol vervangen heeft, raden we u ten zeerste af om zelf de voorruit te vervangen van uw Renault Modus. De montage van de nieuwe voorruit moet nauwkeurig en correct gebeuren, om losschieten en lekkage te voorkomen. Het gaat hier vooral om uw veiligheid en de levensduur van de auto. U kunt bij ons gemakkelijk levering en montage op locatie in heel Nederland en België bestellen wanneer u de juiste voorruit gevonden heeft voor uw Renault Modus.
Heeft u voorruitschade en moet de voorruit vervangen worden van uw Renault Modus? Dan bent u bij ons aan het juiste adres voor de beste voorruiten tegen de laagste prijs. Selecteer de voorruit die past bij uw automodel, kies levering en montage op locatie en wij regelen de rest. Bent u garagehouder? Dan kunt u de voorruiten uiteraard ook zonder montage bestellen, zodat u deze zelf kunt plaatsen.
Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over onze producten of de werkwijze van onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag persoonlijk verder.