Ga direct naar:
De Renault Safrane is ongetwijfeld een van de meest bijzondere modellen van Renault. Zoals de naam (‘saffraan’) al doet vermoeden, gaat het hier om een luxere uitvoering van de Franse autofabrikant. Naar verluid durfde Volvo de Renault Safrane niet naar Zweden te halen, omdat deze zou concurreren met de luxere modellen van Volvo zelf. Er werden overigens nog geen miljoen exemplaren van de Safrane geproduceerd, waarmee duidelijk ergens iets verkeerd gegaan is.
Heeft u een Renault Safrane met voorruitschade? Dan kan dit betekenen dat de voorruit vervangen moet worden. Met een after market voorruit heeft u altijd de beste prijs-kwaliteitverhouding en wij zorgen er graag voor dat de voorruit op locatie vervangen wordt. Voordat we hier verder op ingaan, kijken we eerst naar dit model van Renault dat veel had kunnen worden, maar nooit echt doorsloeg.
Erg verrassend was het model niet. Er waren duidelijke gelijkenissen met de 25, de voorganger. Ook was het ontwerp karakteristiek voor de vroege jaren ’90 (geen poespas en gewoon aerodynamisch). De Safrane werd direct geleverd met voorwiel- en vierwielaandrijving, met benzine- en dieselmotoren en handgeschakelde én automatische versnellingsbakken. Leuk feitje: de Safrane is de eerste Renault die standaard uitgevoerd is met airbags.
Van de Safrane werden nog geen 13.000 modellen verkocht. U zou kunnen zeggen dat dit te maken heeft met de hogere prijsklasse van de Safrane. Dit heeft zeker bijgedragen aan het matige succes van het model. De gemiddelde Renaultrijder had weinig trek in een Renault die in de prijsklasse van de duurdere auto’s viel, zoals de E-segmentmodellen van Audi, BMW en Mercedes. De vaste Renaultkoper was op zoek naar een Renault met een Renaultprijs.
Wat óók in het nadeel was van de Safrane, was de matige status van de voorganger. Het was direct duidelijk dat de Safrane veel gemeen had met de Renault 25. Juist dat model had veel zwakheden. Zo was de kwaliteit van de auto ronduit matig en de gebrekkige stijfheid van het chassis zorgde ervoor dat de auto oncomfortabel aanvoelde tijdens het rijden.
Wat daarnaast een verkeerde zet bleek, was het verlagen van het geluid in de auto zelf. Niet het idee zelf overigens, maar de manier waarop dit uitgevoerd werd. Renault zette in op het gebruik van geluidswerend materiaal in de auto, wat een veel hoger gewicht heeft. Daardoor werd de auto gemiddeld 250 kilo zwaarder dan de voorganger. Dat zorgde niet alleen voor een hoger verbruik, het had ook gevolgen voor de rijeigenschappen.
Tot zover dus geen succesverhaal voor de Safrane. Maar zet u schrap, want het wordt nog veel erger. Renault besloot namelijk al in 1994 om een high performance model van de Safrane te ontwikkelen; de Safrane Biturbo. Een twin-turbo model met 258 pk en een 3.0 liter V6 motor ontwikkeld in samenwerking met Hartge en Irmscher, een tuningbedrijf uit Duitsland. Vierwielaandrijving eronder en een luxe monster is geboren. De totale productiecijfers: 806…
Hoe kon dit gebeuren? Renault maakte een cruciale fout. De Safrane Biturbo was uitsluitend handgeschakeld leverbaar, waar de vraag in dit segment nagenoeg uitsluitend uit automatische versnellingsbakken bestond. En een automatische schakelbak was onmogelijk. In heel de wereld was namelijk geen enkele automatische versnellingsbak te vinden die geschikt was voor de dwarsgeplaatste motor met zoveel vermogen en vierwielaandrijving. Dat zorgde ervoor dat het graf voor de Safrane Biturbo al gegraven was voordat het eerste model de fabriek uitrolde.
De autoruit vervangen is lang niet altijd direct noodzakelijk bij ruitschade. Een gemiddelde barst of ruitbreuk is geen reden tot paniek. Alleen bij twee soorten autoruitschade moet de voorruit vervangen worden van uw Renault Safrane. Hierbij gaat het altijd om ruitschade in het zicht van de bestuurder, waarbij er sprake is van:
In bovenstaande gevallen mag u niet doorrijden met de auto, omdat de voorruit niet meer aan de minimale eisen van de RDW voldoet. De auto wordt bij de volgende apk dan ook afgekeurd. Zit de ster of een ruitbreuk buiten het zichtveld van de bestuurder, dan is dit lang niet altijd afkeur.
Exclusieve auto, dus hoge prijzen voor een nieuwe voorruit? Daar doen we niet aan mee. Bij ons heeft u al een nieuwe voorruit voor uw Renault Safrane voor € 269. Deze prijs valt veel lager uit dan de prijs bij de Renaultdealer, die uitsluitend voorruiten verkoopt met een merklogo. Dat logo doet niets voor de voorruit, maar zorgt wel voor exclusiviteit die u in de prijs terugziet.
Ons after market autoglas is niet voorzien van een merklogo. De kwaliteit van het autoglas is overigens identiek. De after market ruiten worden op dezelfde manier en plek gemaakt als de merkruiten.
Het vervangen van voorruiten is werk voor de experts. Dit moet zorgvuldig gebeuren om losschieten en lekkage te voorkomen. Bent u garagehouder of heeft u veel ervaring met het vervangen van voorruiten? Dan kunt u bij ons de nieuwe voorruiten gewoon zonder montage bestellen.
Heeft u geen ervaring met het vervangen van voorruiten? Dan geeft u tijdens de bestelling in het menu aan dat u een nieuwe voorruit inclusief bezorging en montage wilt. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners vervangen de voorruit van uw Renault Safrane door heel Nederland en België. U kunt de voorruit dus gewoon goedkoop laten vervangen wanneer u op het werk bent, of wanneer de auto op uw eigen oprit thuis staat.
Heeft u een Renault Safrane en moet de voorruit vervangen worden? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. In ons aanbod vindt u verschillende voorruiten voor uw Safrane. Bezorging en montage kunt u eenvoudig toevoegen aan de bestelling.
Heeft u vragen over ons aanbod of onze werkwijze? Neemt u dan contact met ons op. We helpen u graag persoonlijk verder zodat u binnen korte tijd weer de weg op mag met uw Renault Safrane. Inclusief garantie op de nieuwe voorruit en de montage uiteraard.