Voorruit vervangen Renault Scenic

Loading...
Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Renault Scénic

Bij het ontwikkelen van de Renault Scénic had Renault het idee dat er een nichemarkt aangeboord werd. Een leuk model als tussenoptie, maar niet veel meer dan dat. De Fransen konden niet veel verder van de waarheid zitten. De Renault Scénic werd geen ‘alternatief’ of ‘tussenoptie tussen een te klein en te groot model’. De Renault Scénic werd een verkoopsucces in Europa en heeft intussen verschillende generaties mee mogen maken.

Heeft u een Scénic en heeft u schade in de voorruit? Dan kan het zo zijn dat de voorruit vervangen moet worden van de Renault Scénic. Dat hoeft lang niet altijd veel te kosten, niet wanneer u kiest voor after market autoglas. Voordat we naar dit autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding kijken, nemen we eerst het bijzondere model van Renault onder de loep. Waarom is dit zo’n groot succes geworden?

De Renault Scénic; een veel groter succes dan verwacht

De Renault Scénic kwam pas in 1996 op de markt. Dat is relatief laat, want het concept van de Scénic (onder de leiding van Asensio) was al klaar in 1991. De Scénic van de eerste generatie heeft veel gelijkenissen met de Renault Mégane, die op zijn beurt weer veel geleend had van de Renault R19. Op het gebied van motoraanbod waren de 1,4 liter, de Energy 1.6 liter en 1.9 liter diesel geen verrassingen; die waren gewoon rechtstreeks uit de voorgangers gehaald.

De Scénic werd op de markt gezet als een MPV en moest een budgetoptie worden van de Renault Espace, die aanzienlijk groter was. Renault dacht een niche aan te boren met de Scénic en zorgde voor een productiecapaciteit van 450 auto’s per dag. Achteraf een lachertje; uiteindelijk zou de piek in Douai liggen op maar liefst 2500 auto’s per dag. De vraag naar de Scénic was véél groter dan de Fransen verwacht hadden.

Facelift van de eerste generatie

Al in 1997 werd de Renault Scénic uitgeroepen tot Europese auto van het jaar. In 1999 volgde de facelift, maar die had niets te maken met het succes van het model zelf. Renault volgde op dat moment de lijn nog van de Mégane, die ook een facelift kreeg. De complete voorkant werd opnieuw ontworpen, er kwam een nieuwe 16-klepper onder de motorkap en de achterlichten werden opnieuw vormgegeven.

Vanaf de facelift is de Renault Scénic overigens wél een zelfstandig model geworden. De modellen na 1999 kunnen geen ‘kleine uitvoering van de Mégane’ meer genoemd worden, omdat er nu wel duidelijke verschillen tussen de modellen kwamen. U kunt hierbij denken aan meer opbergruimte in het dashboard en de achterruit die separaat geopend kan worden. Ook zorgde Renault ervoor dat de hoofdsteunen op de achterbank niet langer het zicht in de achteruitkijkspiegel belemmerden.

De tweede generatie van de Renault Scénic

Vlak na de facelift van de Scénic kwam de tweede generatie op de markt in 2003. Deze was volledig opnieuw vormgegeven; blijkbaar had Renault goed door dat er meer potentie in de Scénic zat. Ook werd er een grotere uitvoering op de markt gezet in 2004; de Renault Grand Scénic, een 7-zitter.

De tweede generatie werd voorzien van aardig wat meer stijlelementen en techniek, zoals de automatische parkeerrem, ledverlichting en zonder een sleutel de auto kunnen starten.

In 2009 kwam de derde generatie van de Scénic al op de markt, inclusief de New Grand Scénic. De derde generatie werd ook voorzien van een crossover-model. Deze generatie kreeg in 2013 een facelift. Hierbij werd vooral het ontwerp van het exterieur aangepast en werd het comfort voor de inzittenden verhoogd.

In 2016 werd de vierde generatie aangekondigd. Deze is groter dan de voorganger, maar volgens Renault is het nog echt een MPV en geen crossover. Er is een breed motoraanbod opgezet voor deze generatie, waaronder een hybride-uitvoering. De Scénic van de vierde generatie is voorzien van verschillende ADAS-systemen, zoals rijbaanassistentie en een waarschuwing bij vermoeidheid.

Hoe populair was de Renault Scénic in Nederland?

Renault kwam er al snel achter dat de populariteit van de Scénic veel hoger uitviel dan gedacht. De productiecapaciteit moest opgeschroefd worden om aan de vraag te kunnen voldoen. In Nederland brak de Scénic direct flink door. Er werden ruim 160.000 exemplaren verkocht. In 2004 eiste de Scénic daarnaast meer dan 3% van het complete marktaandeel op, wat een flinke prestatie is.

Wanneer moet de voorruit van de Renault Scénic vervangen worden?

Wanneer de voorruit beschadigd is, dan is dat vervelend. Het kan ook gevaarlijk zijn. Daarom heeft de Nederlandse wetgever eisen opgesteld waaraan de voorruit moet voldoen. Bij lang niet alle gevallen van ruitschade is ruitvervanging vereist. Kleinere sterren en enkelvoudige scheuren zijn meestal geen reden tot paniek.

Wanneer moet een autoruit vervangen worden bij de Renault Scénic? Er zijn twee gevallen waarbij het vervangen van de ruit onvermijdelijk is. Het gaat hier om ruitschade in het zichtveld van de bestuurder waarbij sprake is van:

Het vervangen van de Renault Scénic voorruit is overigens vaak veel voordeliger dan men denkt. De Renaultdealer heeft flinke prijskaartjes aan de nieuwe voorruiten hangen. Op de after market vallen de prijzen vele malen lager uit, terwijl de kwaliteit gelijk is.

Wat kost een nieuwe Renault Scénic voorruit?

U heeft al een nieuwe voorruit voor uw Renault Scénic voor slechts € 399. Deze is geschikt voor alle modellen die gemaakt zijn tussen 2003 en 2009. De prijs van een nieuwe voorruit valt veel lager uit op de after market omdat er geen merklogo in de ruit zit. Bij de Renaultdealer worden uitsluitend voorruiten met ruitlogo verkocht. Vanwege dit logo zijn de ruiten exclusiever en die exclusiviteit ziet u terug in de prijs. Spijtig, want het merklogo doet letterlijk niets voor de voorruit.

After market voorruiten worden op dezelfde manier gemaakt als de dealervoorruiten. Zelfs in dezelfde fabriek! Daarmee kunnen we gerust stellen dat de after market voorruiten de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden.

Kan ik zelf de voorruit van de Renault Scénic vervangen?

Het vervangen van een Renault Scénic voorruit is werk voor de experts. Enerzijds omdat de voorruit correct geplaatst moet worden om lekkage en losschieten te voorkomen. Anderzijds omdat de camera achter de voorruit bij de nieuwere modellen vaak opnieuw gekalibreerd moet worden om de werking van de ADAS-systemen te garanderen. Moet de autoruit vervangen worden en mag u niet meer met de Scénic rijden vanwege de ruitschade? Geen zorgen; onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners vervangen de voorruit gewoon op locatie door heel Nederland en België. Dat kan bij uw huis zijn, op de parkeerplaats van het werk of waar de Scénic ook maar staat.

Goedkoop de Renault Scénic voorruit laten vervangen

Moet de voorruit van uw Renault Scénic vervangen worden en wilt u zeker weten dat u de beste voorruit vindt tegen de laagste prijs? Kijkt u dan eens naar onze scherp geprijsde voorruiten voor alle Renaultmodellen. Uiteraard verzorgen we ook de bezorging en montage voor u. Bent u garagehouder of heeft u veel ervaring met het vervangen van autoglas? Dan kunt u de voorruiten ook zonder montage bestellen om zo op de kosten te besparen.

Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over ons aanbod of de werkwijze van onze montagepartners? Neemt u dan contact met ons op. We helpen u graag persoonlijk verder.