Ga direct naar:
De Renault Trafic is een van de iconische bedrijfsauto’s geworden. De eerste modellen rolden al in 1980 de fabrieken uit en sindsdien is de stroom aan modellen niet meer te stoppen. De Renault Trafic is niet alleen gewild voor de zakelijke vloot. Veel van de (vaak oudere) modellen zijn door particulieren gekocht en omgebouwd, bijvoorbeeld tot camper om de wereld mee over te reizen. Heeft u een Renault Trafic met voorruitschade? Dan kan het zo zijn dat de voorruit vervangen moet worden van uw Renault Trafic. Dat hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten; op de after market heeft u al een nieuwe voorruit voor de Renault Trafic vanaf € 269.
Voordat we verder kijken naar de goedkope after market voorruiten voor de Trafic, nemen we eerst dit bijzonder populaire model onder de loep, dat meer dan één naam gekregen heeft door de jaren heen.
De eerste generatie van de Renault Trafic zag het daglicht in 1980 en zou maar liefst 20 jaar in productie blijven, zij het met verschillende aanpassingen. Opvallend aan de eerste modellen is dat u aan de voorkant van de auto kunt zien welke motor onder de kap ligt. Een vlakke grille betekent een 1397cc motor, waar de 2.1 liter diesel en de 1647 cc benzinemotoren achter een uitstekende grille geplaatst zijn.
Al in 1984 introduceerde Renault de Trafic met vierwielaandrijving. Dit was alleen mogelijk bij de dieseluitvoering met de handgeschakelde vijfversnellingsbak. In 1989 kregen alle modellen een facelift waarbij de Trafic minder hoekig werd en voorzien werd van rondere, moderne vormen.
De eerste generatie van de Trafic (de Mk1 Trafic) was bijzonder populair onder de handige vakantiegangers. De Trafic-modellen werden omgebouwd tot camper, waarbij de riante ruimte, de relatief geringe omvang en de flexibiliteit van het ontwerp ervoor zorgden dat de Trafic de voorkeur verdiende boven modellen van de concurrenten.
Na verschillende aanpassingen was het in 2001 de tijd voor de tweede generatie van de Trafic. Echt Frans zou deze niet meer zijn overigens. Het werd een samenwerking met Opel en Nissan, waarbij de tegenhangers de Opel Vivaro en Nissan Primastar zouden worden.
Renault koos ervoor om de tweede generatie zo breed mogelijk op te zetten. Direct bij de lancering waren er al verschillende uitvoeringen beschikbaar. Van een 3-zitter voor de bedrijven tot een complete 9-zitter voor taxibedrijven of grotere families. In 2006 werd de Renault Trafic voorzien van een facelift. Geen grote verrassingen overigens; de oranje lampkasten werden vervangen door een transparant alternatief en deze werden beter in de voorkant van de auto verwerkt. En dat was de facelift.
De Renault Trafic is bijzonder lang in productie geweest. Een veelzijdig model, waarbij vooral de oudere modellen nog altijd populair zijn onder particulieren om de auto om te bouwen. Is de populariteit terug te zien in verkoopcijfers in Nederland? Absoluut niet. Op onze bodem deed de Trafic weinig stof opwaaien. Er werden iets meer dan 2200 exemplaren verkocht, waarmee het een van de zwakkere modellen van Renault in Nederland was. Hetzelfde gold overigens voor de Opel Vivaro, het zusje van de Trafic. Deze tikte net de 3200 exemplaren aan en wist ook geen records te breken.
Autoruitschade is bijzonder vervelend, maar het is lang niet altijd nodig om de complete voorruit te vervangen van uw Renault Trafic. Integendeel; in twee gevallen is de autoruit vervangen onvermijdelijk wanneer u de Trafic wilt blijven gebruiken. Hierbij gaat het om schade in het zichtveld van de bestuurder en dit een ster met een diameter van minstens 20 millimeter is, of een vertakte scheur. In beide gevallen mag u niet doorrijden met de Trafic.
Een barst in de voorruit buiten het zichtveld van de bestuurder is dus geen reden tot paniek. Het is wel verstandig om de ruitschade in de gaten te houden; de barst kan namelijk verder scheuren. Het risico op doorscheuren is het grootst bij extreme temperatuurverschillen, zoals bij het rijden met airco aan in de zomer of rijden in de winter met de verwarming op de voorruit.
U heeft al een nieuwe voorruit voor de Renault Trafic vanaf € 269. Dat zijn niet de prijzen die u bij de gemiddelde Renaultdealer ziet. De dealer verkoopt namelijk uitsluitend voorruiten met een merklogo. Dat logo doet niets voor de voorruit, maar zorgt wel voor exclusiviteit. Het exclusieve karakter van de voorruiten zorgt ervoor dat de prijs hoog uitvalt.
After market voorruiten voor de Renault Trafic zijn niet voorzien van een merklogo. Daarom vallen de prijzen veel lager uit. De kwaliteit is overigens identiek. De voorruiten worden in dezelfde fabrieken gemaakt.
Tenzij u een garagehouder bent of veel ervaring heeft met het vervangen van voorruiten, raden we zelf de Renault Trafic voorruit vervangen af. De nieuwe voorruit moet op de juiste manier gemonteerd worden om losschieten en lekkage te voorkomen. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners vervangen de voorruit van de Renault Trafic waar dit u het beste uitkomt. De autoruit vervangen op locatie is een van onze standaardservices. Het maakt niet uit of uw Trafic op de parkeerplaats van uw werk staat, of juist op de oprit bij uw woning.
Moet de voorruit van uw Renault Trafic vervangen worden, dan bent u bij ons aan het juiste adres. U selecteert eenvoudig de juiste voorruit voor uw Renault Trafic en kunt direct de bezorging en montage selecteren die u wenst. Bent u garagehouder of wilt u zelf de voorruit vervangen van uw Renault Trafic omdat u genoeg ervaring heeft om dit zelf te doen? Dan kunt u de voorruiten ook zonder montage bestellen. Indien gewenst kunt u deze zelfs op locatie bij ons ophalen op afspraak.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden of kunt u de juiste voorruit voor uw Renault Trafic niet zelf vinden? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag persoonlijk verder.