Voorruit vervangen Saab 9-3

Loading...
Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop voorruit vervangen Saab 9-3

Het iconische Zweedse automerk Saab was lange tijd populair in Nederland en veel andere Europese landen. De auto’s van Saab zijn over het algemeen erg solide en hebben een sobere maar functionele en degelijke styling, die een grote doelgroep aanspreekt. Hoewel Saab geen auto’s meer maakt zijn er nog veel Nederlanders met een auto van dit merk in hun bezit. De voorruit vervangen van een Saab 9-3 of één van de andere modellen is dan ook regelmatig nodig in ons land. Er zijn veel manieren waarop autoruitschade kan ontstaan. Het is helaas vaak niet mogelijk om de autoruiten te repareren en daarom kan de Saab 9-3 voorruit vervangen onvermijdelijk zijn. Dit hoeft u echter niet de hoofdprijs te kosten, want door after market autoruiten aan te schaffen bent u een stuk gunstiger uit. Meer over Saab en de beste manier om de voorruit te vervangen van een Saab 9-3 kunt u in dit artikel lezen.

Saab ontstaan in 1937

Waar veel Europese automakers grote hinder ondervinden van de Tweede Wereldoorlog is dit juist de periode waarin Saab ontstond. In het neutrale Zweden werd in 1937 de Svenska Aeroplan AB, oftewel SAAB, opgericht. In eerste instantie richtte dit bedrijf zich alleen op de productie van militaire vliegtuigen. Dit zodat Zweden zijn neutrale positie zou kunnen behouden en er bovendien geld kon worden verdiend aan de landen die wel in oorlog waren. Toen de oorlog in 1945 op zijn einde liep was de vraag naar gevechtsvliegtuigen dusdanig klein geworden dat Saab naar een nieuwe markt zocht om voor te gaan produceren. In dat jaar, 1945, ontstond dan ook de autodivisie van Saab.

 
Het eerste automodel van Saab verscheen in 1949. Dit was de Saab 92. Deze naam was een voortzetting van de nummering van de vliegtuigen van Saab. Het laatste type vliegtuig dat ze maakten was de 91 en zodoende werd de eerste auto de Saab 92.
Deze auto werd de basis van het automerk Saab zoals we dat nu kennen. De opeenvolgende modellen Saab 93,
Saab 94 en Saab 95
volgden in de jaren ’50 en ’60. Het echte grote succes kwam met de Saab 96.
Dit model werd de eerste auto van Saab die veel werd verkocht buiten thuisland Zweden. Met meer dan 550,000 verkochte exemplaren was de Saab 96 een doorslaand succes.

Saab gaat samen met Scania en werkt met Fiat

Het eveneens Zweedse Scania voelde zich aangetrokken tot Saab door de grote buitenlandse successen van de automaker. Met de Saab 96 en de daaropvolgende Saab 99 was het bedrijf namelijk in heel Europa opgeklommen tot een gerenommeerd merk met uitstekende verkoopcijfers. Scania en Saab gingen daarom samen verder als Saab-Scania AB in 1969, zodat beide bedrijven van elkaar konden profiteren.

Rond 1985 volgde bovendien een samenwerking met Fiat. Er werd een gezamenlijk platform gemaakt waarop onder andere de volgende modellen werden gebouwd:

Van al deze auto’s was de Saab 9000 het model met de slechtste verkoopcijfers. Meer succes was er met de Saab 900 die een paar jaar eerder, in 1978, uitkwam. Deze auto werd hét symbool voor Saab, en met meer dan een miljoen verkochte exemplaren een enorm succes. Bovendien vormt deze auto ook de basis voor de Saab 9-3.

General Motors stapt in en de Saab 9-3 verschijnt

In 1989 stapt het gigantische Amerikaanse bedrijf General Motors in bij Saab. Het Zweedse automerk is dan inmiddels losgekoppeld van het moederbedrijf Saab-Scania en de Amerikanen nemen 50% van de aandelen over. Dit resulteert in eerste instantie in een nieuwe versie van de Saab 900 in 1994. Deze nieuwe uitvoering van het klassieke Saab-model deelt in die generatie veel onderdelen met de Opel Vectra uit die tijd en is net als zijn voorganger een groot succes.

In 1997 verschijnt de Saab 9-5 als vervanger van de Saab 9000. Een jaar later, in 1998, gaat de Saab 9-3 in productie. De eerste generatie van deze auto, die tot en met 2014 in productie zou blijven, is effectief een gefacelifte versie van de Saab 900 en dus een continuering van het meest succesvolle model van het Zweedse bedrijf.

Bijzondere productiegeschiedenis Saab 9-3

Erg bijzonder aan de Saab 9-3 is dat dit model is gemaakt onder maar liefst drie verschillende moederbedrijven. De voorruit vervangen van uw Saab 9-3 kan zowel nodig zijn bij een auto die gemaakt is door General Motors, Spyker of NEVS. Hoewel GM in 2000 besluit om Saab geheel over te nemen, gaat het namelijk steeds minder goed met het bedrijf. Hierdoor verkoopt GM in 2010 het automerk aan het Nederlandse bedrijf Spyker. Ook dit is geen succes en in 2012 neemt het Chinese bedrijf National Electric Vehicle Sweden het automerk over. Gedurende deze hele periode blijft de Saab 9-3 in productie en worden er bovendien diverse generaties op de markt gebracht.

Het maakt overigens niet uit voor welke soort Saab 9-3 u de voorruit vervangen wilt hebben. Van alle generaties kunt u hier namelijk de juiste autoruiten vinden. Het is jammer dat de auto momenteel niet meer in productie is. De huidige eigenaar, NEVS, moest door financiële problemen in 2014 stoppen met de productie van de Saab 9-3 en zo is er in ieder geval voorlopig een einde gekomen aan deze iconische auto. Met het uit productie halen van de Saab 9-3 is eveneens een einde gekomen aan Saab als automerk, want dit was het enige model dat nog werd gemaakt nadat NEVS het bedrijf overnam.

Voorruit vervangen Saab 9-3 tegen lage kosten

Uw Saab 9-3 voorruit vervangen kan om diverse redenen noodzakelijk zijn. Het komt vaak voor dat opspattende steentjes voor schade zorgen. Hoewel dit om in eerste instantie om een sterretje kan gaan, kan dit snel uitgroeien tot een barst. In dat geval is de voorruit vervangen van uw Saab 9-3 vaak nodig om weer veilig de weg op te kunnen. Een ander veelvoorkomende oorzaak is dat de autoruit ingeslagen is door vandalen of dieven. De kapotte autoruiten zullen dan vervangen moeten worden door nieuwe exemplaren.

De voorruit vervangen van een Saab 9-3 werd vaak uitgevoerd door een merkdealer. Hoewel deze niet meer bestaan zijn er nog wel gecertificeerde garages waar de Saab 9-3 voorruit vervangen mogelijk is. Hier zult u echter aanzienlijk meer moeten betalen dan via ons. Dit komt omdat alleen deze autobedrijven voorruiten mogen verkopen met een merklogo. Door deze monopoliepositie hanteren ze hogere prijzen dan noodzakelijk is. Door te kiezen voor after market autoruiten heeft u hier geen last van. Deze mogen namelijk ook door niet-merkdealers worden verkocht. De concurrentiepositie zorgt ervoor dat de prijs voor u aanzienlijk lager uitvalt. Als u voor een autoruit vervangen niet verzekerd bent, is dit door de lagere prijzen eveneens goed mogelijk. Kijk maar eens wat een nieuwe voorruit kost.

Voorruit Saab 9-3 2002-2011

€ 329,00

Voorruit Saab 9-3 cabrio 2003-2011 met regensensor

€ 429,00

Voorruit Saab 9-3 cabrio 1998-2003

€ 329,00

Eventuele montage op locatie

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Zelf voorruit vervangen of dit laten doen door experts

De voorruit vervangen van uw Saab 9-3 kan een ingewikkeld karwei zijn waar precisie bij komt kijken. Wanneer u dit zelf kunt is het gelukkig mogelijk om de autoruiten en eventueel bijbehorende rubbers en lijsten direct te bestellen en de autoruit zelf te vervangen. Voor wie deze kennis niet in huis heeft zijn onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners de ideale keuze. Ze komen zelfs op locatie de voorruit vervangen van uw Saab 9-3. Ook in dit geval zijn de prijzen voor u zeer gunstig. Ontdek hier de mogelijkheden die we bieden om u snel weer veilig de weg op te helpen.