Ga direct naar:
Hoewel het Zweedse autobedrijf Saab helaas geen voertuigen meer maakt, rijden er in Nederland nog genoeg auto’s van dit merk van rond. Eén van de populaire modellen was de Saab 9-5 die van 1997 tot en met 2011, met enkele tussenpozen, werd gemaakt. De voorruit vervangen van een Saab 9-5 kan behoorlijk prijzig zijn bij een merkdealer en bovendien zijn deze merkdealers niet veel meer te vinden in ons land. Een eenvoudigere en goedkopere manier om de Saab 9-5 voorruit te vervangen wanneer deze autoruit kapot is, is door after market autoruiten aan te schaffen. Hoe dit in zijn werk gaat, vertellen we hier. De bijzondere geschiedenis van Saab, die helaas in ieder geval voorlopig ten einde is, kan natuurlijk niet achterwege worden gelaten.
De Tweede Wereldoorlog had in grote delen van Europa een enorme impact. In Zweden was dit, doordat het land neutraal bleef, aanzienlijk kleiner. Het was voor het in 1939 opgerichte SAAB AB dan ook mogelijk om direct na de oorlog een nieuw sub-bedrijf te starten dat zich volledig ging richten op de productie van auto’s. Daarvoor hield SAAB zich alleen bezig met het ontwikkelen en maken van gevechtsvliegtuigen, maar deze markt stortte logischerwijs in na het einde van de oorlog.
Naast de vele overnames heeft Saab in de jaren dat het bestond ook met diverse andere merken samengewerkt. Een concreet resultaat hiervan was de Saab 9000 die in 1985 verscheen. Eerder had Saab een rebadged versie van de Lancia Delta verkocht en hier warme contacten met Fiat aan overgehouden. Een gezamenlijk platform werd gemaakt: het Type Four chassis. Hier werden onder andere de Alfa Romeo 164, de Fiat Croma, de Lancia Thema en de Saab 9000 op gemodelleerd. Deze Saab 9000 was het eerst echt luxe model van Saab.
De Saab 9000 werd tot en met 1998 gemaakt, maar al in 1997 werd de opvolger gepresenteerd ter ere van het jubileum van het moederbedrijf van Saab. De vernieuwde versie van de Saab 9000 werd de Saab 9-5 genoemd. Uiteraard werd er bij de Saab 9-5 voor gekozen om de auto te bouwen op een General Motors platform om grote uitgaven te voorkomen. Op basis van het GM 2900 platform werden onder andere ook de Opel Vectra, Opel Calibra en Saturn L-series gemaakt.
Deze eerste generatie van de Saab 9-5 was tot en met 2010 in productie. De tweede generatie werd van 2009 tot en met 2011 gemaakt. Bij deze tweede generatie werd er gekozen om het General Motors Epsilon II platform te gebruiken dat ook gevonden kan worden in onder andere de:
Toen Spyker in 2010 Saab overnam was de Saab 9-5 het eerste model dat ze weer gingen maken, ondanks dat de auto geheel ontworpen was door General Motors. Al snel bleek echter dat er serieuze liquiditeitsproblemen waren bij Spyker. De productie werd al na een jaar stilgelegd. Er zijn dus maar weinig van deze tweede generatie Saab 9-5’s gemaakt en verkocht. In totaal schijnt het om slechts iets meer dan 11.000 exemplaren te gaan. Bij de voorruit vervangen van een Saab 9-5 gaat het dan ook vrijwel altijd om auto’s van de eerste generatie.
De voorruit vervangen van een Saab 9-5 is niet nodig wanneer er slechts een klein sterretje in de autoruit zit. In dat geval is ruitreparatie namelijk een goedkopere oplossing. Wanneer er een barst in de voorruit zit is reparatie helaas niet meer mogelijk, maar toch hoeft u dan niet per se direct de voorruit te vervangen van uw Saab 9-5. Zeker wanneer deze barst niet in het directe zicht van de bestuurder zit en niet al te groot is, kunt u er gerust mee doorrijden.
Dit is anders wanneer de barst in de voorruit vertakkingen heeft of in het directe zicht van de bestuurder zit. Dit heeft meerdere redenen. Ten eerste zorgen een grote barst en een vertakte barst ervoor dat de voorruit minder sterk is. De stijfheid van een auto komt voor een groot gedeelte door de voorruit. Wanneer hier een grote barst in zit, is dit niet langer optimaal en zijn de inzittenden dus niet zo veilig als bij een intacte voorruit het geval is. Ten tweede kan bijvoorbeeld zonlicht of licht van tegenliggers via de barst in de ogen van de bestuurder reflecteren en zo resulteren in gevaarlijke situaties. Aangezien een barst in de voorruit repareren niet mogelijk is zal de voorruit vervangen van uw Saab 9-5 in dat geval helaas onvermijdelijk zijn om weer veilig de weg op te kunnen.
Wij krijgen vaak de vraag wat het kost om een voorruit te vervangen. Hier is echter niet direct een antwoord op te geven. Het is namelijk van veel verschillende factoren afhankelijk wat de prijs is van een voorruit. Zaken zoals een coating, ruitverwarming, sensoren of camera’s kunnen snel zorgen voor een hogere prijs. In alle gevallen is het echter zo dat de voorruit vervangen van uw Saab 9-5 via ons aanzienlijk minder kosten met zich meebrengt dan deze ingreep uit te laten voeren bij een garage. Even een voorbeeld van de prijs van een paar verschillende Saab 9-5 voorruiten.
€ 399,00 | |
€ 399,00 | |
€ 849,00 | |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Dit komt omdat u hier after market autoruiten kunt bestellen. Deze autoruiten worden in precies dezelfde fabriek gemaakt als het autoglas dat merkdealers verkopen en zijn dus van exact dezelfde hoge kwaliteit. Het enige verschil is dat er op after market autoruiten geen merklogo zit. Hierdoor mogen deze autoruiten ook verkocht worden door niet-merkdealers en zorgt de marktwerking ervoor dat de prijzen voor u aanzienlijk gunstiger zijn.
Het is bovendien mogelijk uw Saab 9-5 voorruit vervangen zelf te doen wanneer u hier de autoruiten aanschaft. Bestel eenvoudig het autoglas en de bijbehorende rubbers en lijsten. Wij zorgen dat u de producten snel in huis heeft, zodat u snel de voorruit kunt vervangen en weer veilig de weg op kunt met uw Saab. Wanneer u deze kennis niet in huis heeft, helpen onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners u graag uit de brand. Ze komen zelfs op locatie de voorruit vervangen van uw Saab 9-5. Ook in dit geval zijn de kosten stukken lager dan bij een merkdealer of garage. Kies voor de beste prijs-kwaliteit verhouding en regel vandaag nog een nieuwe Saab 9-5 voorruit!