Ga direct naar:
Is de voorruit van uw Saab niet meer te repareren? Een voorruit vervangen van een Saab 90 of 99 begint met een probleem. Er zijn namelijk geen Saab 90 voorruiten meer op voorraad. Ook de Saab 99 voorruiten moeten speciaal gemaakt worden. Het is lastig om onderdelen te vinden voor deze modellen. Heel vreemd is dit niet: beide modellen hebben veel kritiek te verwerken gehad. Zo werd de Saab 90 gemaakt om de concurrentie aan te gaan met de Volvo 340, maar werd er gekozen voor een vreemde constructie. Volgens critici had Saab nog onderdelen over van de Saab 900 en 99 en werd hier de Saab 90 uit opgebouwd. Tegelijkertijd zijn zowel de Saab 90 als de Saab 99 klassiekers geworden en zijn zij steeds moeilijker te vinden. Hierdoor is het ook lastiger geworden om aan vervangende onderdelen voor deze modellen te komen.
Dat de twee modellen zoveel overeenkomsten hebben, heeft overigens ook een groot voordeel. Zeker wanneer u kijkt naar de voorruit vervangen van de beide modellen. Een Saab 90 voorruit is namelijk identiek aan een Saab 99 voorruit. Heel verrassend is dit overigens niet. Het grootste gedeelte van de voorzijdes van beide auto’s zijn identiek. Aangezien de voorruiten van een Saab 90/99 dezelfde grootte hebben, zijn deze onderling uitwisselbaar. Het nadeel is dat de Saab 90 en Saab 99 voorruiten niet meer op voorraad zijn en op bestelling gemaakt moeten worden.
Er werden ongeveer 25.000 exemplaren gemaakt van de Saab 90 tussen 1984 en 1987. Hiervan werden 10.000 exemplaren voorbehouden voor de Zweedse markt. In de jaren ’90 wist Saab met dit model de verkoopcijfers van zowel Alfa Romeo én Audi te verslaan. Ongeveer 10% van de Saab 90-modellen is nog in het verkeer te vinden.
De Saab 99 heeft een eigen bijzonder verhaal. Dit model werd uitgebracht met de slogan ‘een Zweed met brede schouders’. De reden hierachter was dat Saab de 99 korter gemaakt had dan alle modellen van de concurrenten. Om de ‘beperkte’ 4,35 meter te doen vergeten, werd er veel nadruk gelegd op hoe breed de auto was. Gedurende de zestien jaar waarin dit model geproduceerd werd, is letterlijk alles aangepast door de ingenieurs. De remmen, het koelsysteem, de verwarming, de koppeling, de voorwielophanging en de vering. Alles is veranderd, op de Saab 99 voorruit na. Van de Saab 99 zijn 588.643 exemplaren gemaakt. Hoeveel er nog in het verkeer aanwezig zijn, is echter onduidelijk.
Er zijn niet meer veel exemplaren van de Saab 90 of Saab 99 die dagelijks gebruikt worden. Beide modellen worden gerekend tot de klassiekers en veel auto onderdelen worden er (helaas) niet meer gemaakt. Waar het bij bepaalde modellen lonend is om naar het land van de fabrikant te gaan, is dit voor de Saab 90 en Saab 99 modellen geen goed idee. Ook in Scandinavië zijn de reserve onderdelen schaars, temeer omdat de auto’s als winterauto gebruikt werden. Het zout op de wegen zorgt voor snellere en hevigere slijtage aan de onderdelen.
Dit geldt ook voor de Saab 90 voorruit en de natuurlijk ook die van de Saab 99. De meeste van deze autoruiten werden gemaakt in Finland, in de fabriek waar ook de auto’s gemaakt werden. De Saab 90 en 99 voorruiten worden hier echter niet meer gemaakt. Op de after market zijn ook geen voorruiten voor de Saab 90 en 99 meer te vinden. Deze moeten speciaal op maat gemaakt worden. Dit kunnen wij direct voor u regelen. De levertijd is 20 weken. Een autoruit reparatie van deze klassieker vraagt daarom veel geduld.
Hoe moet je een autoruit vervangen? Een Saab 90 voorruit vervangen is gelijk aan het vervangen van een Saab 99 voorruit. Het zijn dezelfde voorruiten en ook de montage gebeurt op dezelfde wijze. U begint uiteraard met het demonteren van de oude voorruit. Dit wordt in de meeste gevallen gedaan door een dunne vierkante snijdraad te gebruiken om zo door de lijm heen te komen. Gebruikt u hierbij vooral een veiligheidsbril bij de voorruit vervangen van een Saab 90 of 99. Oude lijm, roest en andere kleine deeltjes kunnen door de kracht naar buiten springen.
Bij een verlijmde voorruit van een Saab 90 of Saab 99 is de voorruit een dragend deel van de carrosserie; het bepaalt voor een groot gedeelte de stijfheid van de auto. Aangezien de Saab 90 en Saab 99 airbags hebben, is het belangrijk dat de nieuwe voorruit goed verlijmd wordt. Gebeurt dit niet, dan richt de airbag bij een aanrijding juist meer schade aan.
Zelf de Saab 90 of Saab 99 voorruit vervangen is zeker mogelijk wanneer u genoeg ruimte heeft. Een droge en ruime werkplek is een vereiste en het is noodzakelijk om een tweede persoon in de buurt te hebben bij het plaatsen van de nieuwe autoruit. Niet alleen vanwege het gewicht van de voorruit, maar ook vanwege de omvang van een Saab 90 of Saab 99 voorruit.
Wilt u zelf de Saab 90/99 voorruit vervangen, dan hebt u minstens het volgende nodig:
In de meeste gevallen is het verstandig om de verzekering erbij te halen. Is de autoruitschade ontstaan tijdens de looptijd van de verzekering? Wanneer u een autoverzekering heeft met meer dan alleen een WA-dekking, is de kans groot dat de verzekering (een deel van) de kosten dekt. U vindt hierover meer informatie in de polis van uw autoverzekeraar.
Wanneer u uitsluitend de wettelijk verplichte WA-verzekering heeft, is de kans bijzonder klein dat de verzekeraar de kosten voor het vervangen van de Saab 90/99 voorruit dekt. Ook wanneer u de Saab achterruit moet laten vervangen, of de zijruiten, kunt u hiervoor niet terecht bij de verzekeraar. De WA-verzekering heeft namelijk geen dekking voor schade aan de eigen auto.
€ 949,00 | |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Er zijn verschillende manieren om de kosten voor een nieuwe voorruit te drukken. Zo kunt u kiezen voor een after market voorruit voor de Saab 90 of 99. Omdat deze niet op voorraad zijn, heeft u wel geduld nodig: de gemiddelde levertijd is 20 weken. Wilt u de montage van de nieuwe voorruit voor uw Saab niet zelf doen? Dan regelen wij direct een van de FOCWA-gecertificeerde montagepartners voor de montage van de nieuwe Saab voorruit.