Voorruit vervangen Saab 900

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Voorruit vervangen van de Saab 900 – het succesnummer dat faalde

Moet de voorruit vervangen worden van uw Saab 900? Er werden meer dan een miljoen exemplaren van de Saab 900 gemaakt. Dit heeft gezorgd voor een sterke after market. Daardoor zijn er veel reserve-onderdelen te vinden voor dit type, net als mogelijkheden om de Saab 900 voorruit te vervangen of velgen en banden te vinden voor de exemplaren. Hoewel er veel aanpassingen gedaan zijn aan de Saab 900, is het zoeken naar een nieuwe Saab 900 voorruit overigens geen uitdaging. De autoruiten voor de Saab 900 Classic zijn namelijk qua afmeting gelijk gebleven gedurende alle productiejaren. De Saab 900 Cabriolet en Saab 900 New Generation voorruiten wijken wel af van de standaardmaten van de Saab 900 voorruit.

De Saab 900 is een van de klassieke modellen van Saab. Het model werd in de jaren ’60 ontwikkeld, in 1978 in productie genomen en pas in de late jaren ’90 werd de productie van dit type stilgelegd. De oudere exemplaren (de Saab 900 Classic) zijn zeer in trek bij de liefhebbers van een stabiele wegligging. De Saab 900 was een succesnummer op het gebied van technische hoogstandjes, verkoopcijfers en veiligheid. Maar voor Saab zelf werd het model een eigen Koude Oorlog in de strijd met de Volvo 240 en moest General Motors uiteindelijk aan de handrem trekken.

De Noordse strijd: Volvo 240 versus de Saab 900

De Zweedse automarkt werd gekenmerkt door de strijd tussen Volvo en Saab, die vochten om het marktaandeel in het eigen land én buiten Zweden. Met name de strijd tussen de Volvo 240 en de Saab 900 is er eentje die de geschiedenisboeken ingaat:

  • Beide modellen werden ontwikkeld in de jaren ‘60
  • Beide modellen werden gemaakt tot 1993
  • Er zijn constant aanpassingen en vernieuwingen doorgevoerd
  • De fabrikanten hielden de ontwikkelingen bij de concurrent dagelijks in de gaten
  • Beide modellen werden in de markt gezet met labels als ‘Zweeds’, ‘veilig’ en ‘best getest’

De strijd wordt ook vandaag nog gevoerd door de liefhebbers van klassieke auto’s. De meeste types van beide modellen zijn nog steeds in het verkeer te vinden, zeker in Zweden. Hoewel er veel websites en fora over volgeschreven zijn, is er geen winnaar. Het kiezen voor een Volvo 240 of Saab 900 is een kwestie van smaak.

De gevolgen van de strijd voor Saab

Saab heeft veel geld en tijd geïnvesteerd in de strijd om het marktaandeel. De Saab 900 werd dan ook ontwikkeld om de Saab 99 in het hogere segment over te kunnen nemen. De vele wijzigingen aan het model hebben echter veel tijd gekost en het maken van de onderdelen kostte te veel geld. Daarom zette General Motors de productie van de Saab 900 stop. Niet omdat het geen succesvol model was. Integendeel: het wordt nog steeds een van de veiligste en comfortabelste auto’s uit Zweden genoemd. Maar de autofabrikant maakte er zelf nauwelijks winst op.

De Saab 900 is te vinden in drie types, waaronder verschillende varianten te vinden zijn:

  1. Saab 900 Classic (1978-1993)
  2. Saab 900 Cabriolet
  3. Saab 900 New Generation (1993-1998)

Voorruit vervangen van de Saab 900: welke afmetingen heeft de 900?

Er zijn veel aanpassingen gedaan aan de Saab 900 Classic en er zijn verschillende types gemaakt. Alle modellen die gemaakt zijn tussen 1978 en 1993 hebben echter een Saab 900 voorruit met dezelfde afmetingen, namelijk 69,4 x 145,4 centimeter. Bij deze auto’s is het bij de voorruit vervangen van een Saab 900 dus niet nodig om op de afmetingen te letten van de nieuwe Saab 900 voorruit. Dit wil niet zeggen dat Saab dezelfde autoruiten gebruikt heeft bij alle modellen. Zo zijn er verschillende kleuren voor het glas gebruikt en hebben de Saab 900 Classic modellen die gemaakt zijn na ’88 een zonwerende laag in de bovenzijde van de voorruit gekregen.

De voorruit vervangen van een oudere Saab 900 is een kwestie van geduld. Is er sprake van ruitschade en is het te laat voor autoglas reparatie, dan moet de voorruit vervangen worden. Het is belangrijk dat de rubbers goed glad worden zodat het verwijderen van de oude ruit gemakkelijk kan gebeuren. Bij het plaatsen van de nieuwe autoruit moeten de rubbers ook goed ingesmeerd zijn (ruitenspray is een aanrader) zodat de nieuwe Saab 900 voorruit gemakkelijk in de sponning gedrukt kan worden. Nadat het ruitrubber om de voorruit is aangebracht wordt een dun touwtje (bij voorkeur 4 millimeter dik) tussen het ruitrubber gelegd waarna het geheel tegen de sponning wordt geplaatst. Hierna kan de nieuwe ruit met het ruitrubber van binnenuit in de sponning worden getrokken.

Wanneer u een schone en droge plek heeft met genoeg ruimte én een persoon die u kan assisteren bij de klus, kost dit een hooguit een paar uur. Dan moet u wel de goede voorruit hebben voor de Saab 900 uiteraard. Twijfelt u over de juiste autoruit, neemt u dan contact met ons op. Is de achterruit van uw auto beschadigd? Ook voor de Saab achterruit vervangen kunt u gewoon bij ons terecht.

Op zoek naar de beste prijs voor een nieuwe Saab 900 voorruit

Omdat bij de autoruit vervangen de prijzen die gerekend worden belangrijk zijn, is het goed om even te kijken naar de alternatieven. U wilt een Saab 900 voorruit die uw klassieker weer helemaal veilig en stijlvol maakt. Daar heeft u geen nieuwe voorruit met een Saab logo voor nodig. Het Saab logo staat vooral voor extra kosten. Een Saab 900 autoruit voor de after market is een prima keuze wanneer u voor kwaliteit wilt kiezen. Deze zijn speciaal gemaakt voor de Saab modellen, maar zijn veel goedkoper dan de originele ruiten. Het is niet aan te raden om 2ehands autoruiten te gebruiken wanneer de Saab 900 voorruit vervangen moet worden. Een tweedehands autoruit kan krassen of bijvoorbeeld beschadigingen aan de kopse kant hebben. Zeker wanneer de beschadiging nog niet zichtbaar is, levert dit problemen op bij de montage. De prijs van een nieuwe voorruit voor een Saab 900 is:

Voorruit Saab 900 1978-1993

€ 329,00

Voorruit Saab 900 1994-1998

€ 329,00

Voorruit Saab 900 cabrio 1994-1998

€ 329,00

Eventuele montage op locatie

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Heeft u zelf de ruitschade opgelopen tijdens het rijden in uw Saab en heeft u een autoverzekering met een bredere dekking dan de verplichte WA-verzekering? Informeert u dan eerst bij uw verzekering naar de mogelijkheden. Is de auto gekocht met autoruitschade, dan kan geen aanspraak op de verzekering worden gemaakt. De schade is namelijk niet ontstaan tijdens de looptijd van de verzekering. Een nieuwe Saab 900 voorruit wordt dan niet gedekt door uw verzekering.

Voorruit vervangen van de Saab 900: zelf doen of uitbesteden?

De voorruit van een auto heeft een aantal belangrijke functies. Het bepaalt voor ongeveer 40% de stijfheid van het chassis, een belangrijke functie voor een klassieker dus. Daarnaast biedt de autoruit bescherming voor alle inzittenden in de auto en het interieur van de auto zelf. Dit betekent dat de Saab 900 voorruit elke rit veel krijgt te verduren. Er komt spanning op de ruit te staan, de rijwind wordt opgevangen en afgevoerd door de voorruit en regen, hagel en andere weersinvloeden worden buiten de auto gehouden. Om alle functies te kunnen vervullen, moet de Saab 900 voorruit vervangen zijn op de goede manier, met de juiste lijm en de juiste hoeveelheid lijm zodat er geen vocht onder de voorruit van de Saab 900 kan komen.

Weet u niet zeker waar u op moet letten en wilt u geen onnodig risico lopen, dan regelen wij dat de voorruit vervangen wordt van uw Saab 900 door een van de FOCWA-montagepartners. U krijgt dan de beste kwaliteit en de garantie waarmee u zekerheid heeft van vakmanschap. Bent u ervaren met de klassieke auto’s en bent u op zoek naar een Saab 900 voorruit en lijsten zodat u zelf aan de slag kunt? Ook dan bent u bij Autoglas Concurrent aan het juiste adres!