Voorruit vervangen Saab 9000

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Voorruit vervangen van de Saab 9000: de redder van Saab

De voorruit vervangen van een Saab 9000 is een speciale klus. Deze Zweedse auto is namelijk een bijzonder model binnen de geschiedenis van Saab. Het is de opvolger van de Saab 900. Er werden ongeveer een half miljoen exemplaren gemaakt van deze auto. Het is een product van samenwerkingen met andere autofabrikanten, maar uiteindelijk besloot Saab om een eigen weg in te slaan. De doelstelling: een automodel maken voor de Amerikaanse markt, maar ook het redden van Saab zelf. Op het moment dat de Saab 9000 uitkwam, ging het namelijk niet goed met de Zweden. Daarom werd er een compleet nieuw model ontwikkeld met een afwijkende vormgeving. De Saab 9000 voorruit werd vervangen door een ruit die niet eens leek op die van de Saab 900. Wist de Saab 9000 het tij te keren voor de autofabrikant uit Scandinavië?

De Saab 9000, het model met een eigen karakter

De Saab 9000 is maar liefst 14 jaar in productie geweest. Het prille begin wordt gevormd door een Zweedse autofabrikant met een groot probleem. In de jaren ’70 was de portemonnee van Saab leeg, waardoor er niet genoeg geld was om zelf een nieuw type te maken. Daarom besluiten de Zweden samen te gaan werken met. Het resultaat is de Lancia Delta, de auto die vormgegeven is door Giorgetto Giugiaro
In Zweden werd de auto op de markt gebracht als de Saab-Lancia 600.
Dit model had de wielophanging en carrosserie van de Fiat Ritmo,
maar was een grotere en luxere auto. Het model werd geen succes, maar zorgde wel voor veel aandacht in Nederland waar dit model ook geproduceerd werd.

Eind jaren ’70 besluiten Saab en Lancia om nog eens samen te werken. Saab wil een model op de markt brengen die de Saab 900 doet vergeten en wil de concurrentie aangaan met Audi, BMW, Mercedes en uiteraard vooral Volvo. De samenwerking wordt geen succes. Fiat en Lancia hadden net besloten om de Amerikaanse markt volledig te laten vallen, omdat er uitsluitend verliezen geleden werden. Saab wilde juist naar Amerika toe met het nieuwe model om een grotere afzetmarkt te krijgen, om zo de portemonnee weer te kunnen vullen. Beide producenten besloten een eigen weg in te slaan, maar Giugiaro bleef de vormgever van de nieuwe Saab. Het idee: 80% van de auto moest gelijk zijn aan de voorganger. Uiteindelijk zouden slechts twaalf van de 155 carrosserieonderdelen identiek zijn aan die van de Saab 900.

De introductie van de Saab 9000

Op 24 mei 1984 werd in de dierentuin van Kolmården
de nieuwe Saab 9000 gepresenteerd. Saab had het type eerder klaar dan Fiat en Lancia en won ook van Alfa Romeo die na het vertrek van Saab in beeld gekomen was. Het was echter vooral een prototype dat nog getest moest worden door de pers. In Zweden kwam bijzonder veel kritiek op de auto. Saab werd verweten dat het te veel buitenlandse invloeden toegelaten had en dat het de eigen Zweedse weg verloochend had. Zo leek de achterkant van de auto bijzonder veel op die van de Renault 25
en werd de voorruit vervangen: de Saab 9000 kreeg een grotere voorruit die aanzienlijk vlakker was dan die van de Saab 900.

De 9000 was vooral een grotere auto, ondanks het feit dat de auto 12 centimeter korter is dan de Saab 900. De stootbumper is echter verwerkt in de carrosserie waardoor er meer ruimte is voor de inzittenden. Dit heeft ook te maken met de motor die overdwars onder de motorkap ligt waardoor nog eens 25 centimeter ruimte gewonnen werd.

Het belang van de Saab 9000

De Saab 9000 is een belangrijk model geweest voor Saab en de Zweedse auto-industrie. Dit is goed te zien aan de manier waarop de auto ontvangen werd. Internationale recensenten waren verbluft: een kleine autofabrikant uit Zweden kon volgens hen nooit een auto bouwen zoals de Saab 9000. Saab kwam wereldwijd in het nieuws, ook vanwege de prestaties van de auto zelf en de prijzen die het won.

Een aantal feiten op een rijtje:

  1. De basismodellen werden voorzien van een 130pk motor zonder turbo
  2. De Aero-modellen werden voorzien van een 150, 170 of 200pk motor met turbo
  3. Er zijn in totaal 503.087 exemplaren gemaakt. Geschat wordt dat meer dan de helft nog rijdt op dit moment. Zeker is dat er nog 126.000 exemplaren in gebruik zijn in Zweden
  4. De Saab 9000 zou opgevolgd worden door de Saab 90000, een ambulance, maar deze werd nooit uitgebracht door Saab

Reserveonderdelen en de voorruit vervangen van een Saab 9000

Er zijn veel exemplaren van de Saab 9000 verkocht wereldwijd. Aangezien er nog altijd veel types in gebruik zijn, is er een grote vraag naar reserveonderdelen. Die markt is goed bezet, maar moet uw Saab 9000 voorruit vervangen worden, dan wordt het een ander verhaal. De autoruit repareren is namelijk niet altijd mogelijk. Heeft u een ruitbreuk in de voorruit en heeft u hier te lang mee doorgereden waardoor deze te groot is geworden? Dan is uw Saab 9000 voorruit aan vervanging toe. De auto ziet er dan niet alleen weer veel beter uit, het verhoogt ook de waarde van deze klassieker en maakt de auto uiteraard aanzienlijk veiliger.

Heeft u het beste voor met uw auto en de inzittenden, dan is het belangrijk dat de voorruit van uw Saab 9000 op tijd vervangen wordt. Zeker wanneer u al langere tijd doorrijdt met ruitschade aan uw Saab. De autoruiten bepalen namelijk in hoge mate de stijfheid van het chassis van de auto. Daarnaast wordt uw Saab 9000 afgekeurd bij de apk wanneer u ruitschade in het zicht van de bestuurder heeft. Terecht natuurlijk, want zichtbelemmering staat haaks op de veiligheid in het verkeer.

Uw Saab 9000 voorruit vervangen: liever vandaag dan morgen

Wanneer u zoekt naar een partner voor het vervangen van de Saab 9000 voorruit, dan wilt u dezelfde kwaliteit als Saab voor ogen had bij het maken van uw auto. Ten opzichte van 2dehands autoruiten is het daarom ook veel verstandiger om te kiezen voor een nieuwe voorruit tegen een scherpe prijs en mét FOCWA-garantie. Zo krijgt u zeker de beste kwaliteit en service bij de voorruit vervangen van de Saab 9000.

Moet de voorruit vervangen worden van de Saab 9000, dan kunt u kiezen voor de voorruiten met het Saab logo. Dit staat echter voornamelijk voor een hogere prijs. Het kan veel goedkoper door te kijken naar de after market voorruiten die gemaakt zijn volgens de hoge eisen en standaard van de autofabrikanten. Dat er geen Saab logo op de voorruit zit, betekent vooral dat de kosten lager uitvallen. Dit is interessant wanneer u geen aanspraak kunt maken op de verzekering omdat u de auto met ruitschade gekocht heeft, of de oorzaak van de ruitschade buiten uw polis valt. Een nieuwe voorruit kost:

Voorruit Saab 9000 met airbaglogo

€ 329,00

Voorruit Saab 9000

€ 329,00

Voorruitlijst Saab 9000

€ 90,00

Eventuele montage op locatie

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

De voorruit vervangen van uw Saab 9000 heeft u vast liever vandaag geregeld dan volgende week. U wilt het beste voor uw auto én u bent trots uw de Saab 9000. Dat begrijpen we. Dat is precies waarom we ervoor zorgen dat het vervangen van een Saab 9000 voorruit binnen twee werkdagen geregeld is. U kunt dan gewoon weer veilig de weg op, of naar de herkeuring wanneer uw Saab afgekeurd is op ruitschade. Een voorruit vervangen van een Saab 9000, dat regelt u direct bij Autoglas Concurrent.