Voorruit vervangen Seat Altea

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Voorruit vervangen Seat Altea tegen lage kosten

Het van oorsprong Spaanse automerk Seat is in Nederland al lange tijd populair. Dit merk staat bekend om de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding en het vaak redelijk sportieve uiterlijk van de auto’s. Eén van de modellen van Seat die tussen 2004 en 2015 werd verkocht, was de Seat Altea. Deze compacte MPV was een aardig succes in zijn klasse en ook in Nederland rijden er nog altijd een behoorlijk aantal van rond. Indien u deze auto in uw bezit heeft en de Seat Altea voorruit wilt vervangen, dan is het zaak om dit niet tegen de hoofdprijs te laten doen bij een merkdealer. De voorruit vervangen van de Seat Altea kan namelijk tegen aanzienlijk lagere prijzen indien u ervoor kiest de autoruit via ons aan te schaffen. In dit artikel vertellen we u er meer over, maar niet voordat we in de geschiedenis van Seat en de Seat Altea duiken.

Seat opgericht na de Tweede Wereldoorlog

Veel van de nu nog bekende Europese automerken vinden hun oorsprong rond de vorige eeuwwisseling. De auto-industrie begon toen te floreren en diverse merken waren vanaf het eerste uur betrokken bij de productie van deze voertuigen. Dit gaat niet op voor het Spaanse Seat. Hier werden tot de jaren ’50 geen grote nationale automerken geproduceerd. De gehele automarkt was eigenlijk verwaarloosbaar. Om de wankele economie te stimuleren en om te zorgen dat Spanje minder afhankelijk werd van andere landen voor de autoproductie, werd door een aantal banken in 1940  bedacht om een automerk te beginnen. Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak en Spanje vlak na de burgeroorlog in puin lag werd het plan uitgesteld, maar zeker niet vergeten. In 1950 was de tijd rijp om Sociedad Espanola de Turismo, S.A. op te richten en SEAT was geboren.

Fiat aan de basis van succes Seat

Hoewel het doel van Seat was om de nationale economie te stimuleren en om de kennis en kunde van het maken van auto’s ook in Spanje te verspreiden, zagen de bewindslieden in dat dit niet zonder hulp van buitenaf kon. Er werd gesproken met Fiat en Volkswagen om als partner in te stappen. Uiteindelijk werd voor Fiat gekozen. De eerste auto’s die werden gemaakt door Seat waren rebadged versies van Fiat-modellen. Bovendien werd er in de beginjaren nog veel gebruikgemaakt van onderdelen die buiten Spanje werden gemaakt. Het grootste succes kwam er met de Seat 600,
een rebadged versie van de Fiat 600. Deze auto werd bijzonder veel verkocht en staat nog steeds symbool voor de wederopstanding van de Spaanse economie.

Overstap van Fiat naar Volkswagen

Hoewel Seat al snel marktleider werd in eigen land ontstond er een dispuut met Fiat. In 1982 leidde dit tot de opheffing van het contract tussen de bedrijven. Volkswagen, dat al vanaf de begindagen geïnteresseerd was geweest om een partner te worden van Seat, zag toen zijn kans schoon. In 1983 werden Seat en Volkswagen partners. Beide automerken zouden hier stevig van profiteren. Seat kon namelijk auto’s baseren op Volkswagen-modellen. Daarnaast kregen ze de distributierechten voor Volkswagen in Spanje en werden auto’s van de beide merken in dezelfde fabrieken gemaakt. Vanaf 1985 veroverde Seat bovendien langzaam maar zeker ook de rest van Europa. Voor Volkswagen was dit genoeg reden om het Spaanse bedrijf gefaseerd over te nemen. In 1986 kocht Volkswagen eerst 51% en later 75% van de aandelen. In 1990 werd dit 99,9% waardoor Seat effectief een dochteronderneming van Volkswagen is sinds dat jaar.

De veelzijdige Seat Altea

In 2004 werd de MPV Seat Altea op de markt gebracht. Handig aan deze auto is dat hij voor veel verschillende doeleinden geschikt is. Er kunnen comfortabel vijf mensen in zitten en het grote verschil met veel concurrerende modellen is dat de Seat Altea een sportief uiterlijk heeft. Door de auto ook aan te bieden met een relatief sterke motor, was het ook voor liefhebbers van wat snellere auto’s een geschikte compromis tussen een sportief voertuig en een gezinsauto. De naam is, zoals bij vrijwel alle recente modellen van Seat, afgeleid van een plek in Spanje, in dit geval de stad Altea.

Dat Seat bij de Volkswagen Group hoort is ook in de Seat Altea duidelijk terug te vinden. De auto werd gemaakt op het Volkswagen Group A5-platform en is sterk gerelateerd aan diverse andere modellen die binnen de Volkswagen Group zijn gemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld de:

  1. Audi A3
  2. Seat Toledo
  3. Volkswagen Golf
  4. Volkswagen Touran
  5. Skoda Octavia

Naast de normale Seat Altea werd ook de Seat Altea XL vanaf 2006 verkocht. Dit model is ongeveer twintig centimeter langer en heeft hierdoor vooral een grotere kofferbak. Verder waren er vrij weinig verschillen tussen beide auto’s. Hoewel de Seat Altea prima verkocht werd en lange tijd in de top drie Seat-modellen stond, stopte de productie in 2015. Ook Seat sprong toen in op de trend dat steeds minder mensen een MPV willen en een voorkeur hebben voor een (compacte) SUV. De Seat Alteca is sinds 2016 de SUV-opvolger van de Seat Altea.

Wanneer moet de Seat Altea voorruit vervangen worden?

De autoruit vervangen van uw Seat Altea is niet direct nodig wanneer er kleine schade is opgetreden. Zolang het bijvoorbeeld om een sterretje gaat, dan is het mogelijk om deze te repareren wanneer deze kleiner is dan drie centimeter in diameter. Als er een kleine enkelvoudige barst in de voorruit zit die niet in het directe zicht van de bestuurder zit, dan kunt u ook gewoon nog doorrijden met uw auto. De voorruit vervangen van de Seat Altea is echter wel nodig wanneer het om een grotere ster gaat, of om een meervoudige barst of barst die in het directe zicht van de bestuurder zit.

De voorruit van de Seat Altea vervangen is dan noodzakelijk omdat onder meer de stijfheid van de autoruit is aangetast. Deze stijfheid zorgt voor een gedeelte voor de veiligheid van de inzittenden bij een eventueel ongeluk. Een barst kan ervoor zorgen dat de inzittenden niet optimaal beschermd zijn. Daarnaast kan via de barst licht van de zon of koplampen van tegenliggers reflecteren in de ogen van de bestuurder. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Kies er in dat geval voor om snel de voorruit te vervangen van de Seat Altea.

Voorruit Seat Altea vervangen voor een scherpe prijs

De voorruit vervangen van de Seat Altea kan uiteraard bij een merkdealer. Hier zijn echter de kosten voor een nieuwe voorruit aanzienlijk hoger dan eigenlijk nodig is. Dit komt omdat merkdealers het alleenrecht hebben op de verkoop van autoruiten met een merklogo. Ze vragen er daarom meer voor om de voorruit te vervangen van de Seat Altea. Gelukkig is het mogelijk om via ons after market autoruiten aan te schaffen. Hiermee de Seat Altea voorruit vervangen kan tegen veel lagere kosten terwijl de kwaliteit van de autoruiten exact hetzelfde is als die u bij een merkdealer zult vinden. Vanwege het ontbreken van een merklogo op de after market autoruiten kunnen meerdere partijen dit autoglas aanbieden. Meer concurrentie resulteert vanzelfsprekend in een voordeligere prijs voor u.

De 4 meest voorkomende voorruiten voor de Seat Altea zijn als volgt geprijsd: een standaard voorruit zonder opties kost € 349, een voorruit met blauwe zonneband kost € 349, een voorruit met regensensor kost € 349 en een voorruit met regensensor en blauwe zonneband kost € 349.

Voorruit Seat Altea

€ 349,00

Voorruit Seat Altea met zonneband

€ 349,00

Voorruit Seat Altea met regensensor

€ 349,00

Voorruit Seat Altea met regensensor en zonneband

€ 349,00

Het is bovendien hier mogelijk om de benodigde autoruit en bijhorende producten, zoals rubbers en lijsten, te bestellen en vervolgens de autoruit vervangen zelf te doen. Wanneer u deze kennis niet in huis heeft en de klus wilt uitbesteden aan professionals, dan staan onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners graag voor u klaar. Ze komen zelfs op locatie van uw Seat Altea de voorruit vervangen. Ook in dat geval zijn de tarieven voor u bijzonder gunstig. Bestel daarom vandaag nog de vervangende voorruit voor uw Seat Altea!