Ga direct naar:
De Seat Arona staat voor de nieuwe visie van Seat op het maken van auto’s. Het is de tweede SUV in lijn en is vooral erg aanpasbaar aan de gebruiker. Aangezien het gaat om een auto uit de lijn van de Volkswagen Groep, zijn er veel vervangende onderdelen op de markt te vinden, ondanks dat het hier gaat om een model dat pas in 2017 in productie genomen werd. De voorruit vervangen van een Seat Arona kan tegen scherpe tarieven door gebruik te maken van de after market autoruiten. Hoe werkt dit precies, en waarom is de Seat Arona een interessant model van de Spaanse autofabrikant?
Seat heeft lange tijd geworsteld met het stoffige imago. De auto’s uit Spanje werden slappe aftreksels van Fiat genoemd, tot Seat aan de slag ging met het opzetten van de Seat Leon en de Seat Ibiza. Dit werden verkoopsuccessen, maar de Spanjaarden liepen nog steeds achter de feiten aan op de internationale markt. De boekhouding liet rode cijfers zien en het marktaandeel bleef overal achter, ook in Nederland. Er moest ingezet worden op de SUV en dit ging al snel naar de tekentafel. Desalniettemin had Seat veel tijd nodig om eindelijk met de eerste SUV te komen. Erg veel tijd zelfs, want het zou tot 2016 duren, het jaar waarin de Seat Ateca de markt verraste.
Om voor álle gebruikers een SUV aan te bieden, ging Seat verder en investeerde nog eens miljoenen om verder te werken aan de twee modellen die de Ateca aan moesten vullen: de Seat Arona en de Seat Tarraco. De Arona kwam in 2017 op de markt en verblufte op het gebied van de mogelijkheden, zoals de 68 verschillende kleuren waarin de auto geleverd kon worden. Maar het werd (wederom) geen verkoopsucces. Niet omdat de Seat zelf niet goed genoeg was, maar omdat er te veel concurrenten waren met sterke modellen die geen stoffig imago van zich af hoefden te schudden. Toch was de Arona hét model dat ervoor zorgde dat de cijfers in de boekhouding weer zwartgedrukt werden en niet langer rood.
De Seat Arona is een sterke middelgrootte SUV (ook wel compacte SUV genoemd). De SUV is beschikbaar met uiteenlopende benzine- en dieselmotoren en heeft een kofferbakcapaciteit van minstens 400 liter – niet slecht voor een compacte SUV. De parkeerhulp en adaptieve cruise control zijn ook sterke punten van dit model. Qua prijs kan de Arona zich prima meten met de concurrentie, maar op het gebied van de verkoopcijfers valt Seat helaas weer naar de onderste regionen. Hieronder ziet u de maandelijkse verkopen van de concurrenten en de Seat Arona zelf.
633 per maand | |
381 per maand | |
Opel Crossland X | 305 per maand |
Seat Arona | 153 per maand |
152 per maand | |
116 per maand |
De Seat Arona is net als meer modellen van de Volkswagen Groep gebouwd op een gedeeld platform. Niet het standaard MQB-platform waarop bijvoorbeeld de Seat Ateca en Volkswagen Tiguan gebouwd zijn (dit platform is simpelweg te groot voor het model van de Arona). De Seat Arona deelt het platform met de Seat Ibiza. Het MQB-A0-platform is speciaal ontwikkeld door Volkswagen voor de kleinere auto’s.
De Arona heeft echter wel een wapenfeit op naam staan. De Arona is de eerste échte SUV die in Spanje gemaakt is. De Ateca, het model dat een jaar eerder in productie ging, wordt namelijk niet gebouwd in Spanje zelf. De productie van deze auto’s heeft plaats in Tsjechië, in de fabrieken van Skoda.
Net als de Seat Ateca is ook de Seat Arona in verschillende types uitgebracht met grote onderlinge verschillen:
Zelf een voorruit vervangen van een Seat Arona is geen verstandige keuze. De voorruit van dit relatief nieuwe model is namelijk voorzien van verschillende sensoren en kan uitgerust zijn met een camera. Na het vervangen van de voorruit van de Seat Arona moet de camera soms opnieuw gekalibreerd worden om ervoor te zorgen dat deze weer optimaal en naar behoren werken. Aangezien u zelf naar alle waarschijnlijkheid niet in het bezit bent van de juiste apparatuur is het niet mogelijk om zelf een nieuwe voorruit met camera te plaatsen in uw Seat Arona. Daar komt bij dat de voorruit zelf vervangen geen goede optie is omdat dit nauwkeurig werk is en de veiligheid afhankelijk is van de juiste montage.
Een tweedehands autoruit is in de meeste gevallen ook geen verstandige optie aangezien deze beschadigd kan zijn. Er moet immers een reden zijn waarom deze autoruit uit de vorige Arona gehaald is. Daarnaast is het monteren van een tweedehands autoruit iets dat experts niet graag doen omdat het plaatsen van een nieuwe autoruit makkelijker en beter is.
Dat u zelf geen nieuwe voorruit in de Arona kunt plaatsen en geen gebruik kunt maken van tweedehands autoglas, dat betekent niet dat er geen manieren zijn om de kosten te drukken. Kiest u voor after market autoglas, dan betaalt u veel minder dan wanneer u een nieuwe voorruit met merklogo bestelt. Toch is er geen verschil op het gebied van kwaliteit. De autoruiten voldoen aan exact dezelfde eisen en worden in de meeste gevallen zelfs op dezelfde plek gemaakt. Wanneer er een merklogo toegevoegd wordt, dan wordt de autoruit direct duurder. Koopt u een after market voorruit voor uw Seat Arona, dan kiest u voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Hoeveel kost een voorruit voor een Seat Arona? Een voorruit zonder opties kost slechts € 349 zonder montage en € 449 met montage aan huis of op het werk.
€ 349,00 | |
€ 349,00 | |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Bij ons bepaalt u zelf of u de voorruit met of zonder montage wilt bestellen. U krijgt alle opties te zien tijdens het bestelproces. Kiest u voor een voorruit voor een Seat Arona mét montage, dan komen onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners binnen drie werkdagen langs op het door u opgegeven adres om de nieuwe voorruit te monteren en de camera eventueel opnieuw te kalibreren zodat u weer optimaal gebruik kunt maken van uw Arona. Uiteraard krijgt u garantie wanneer onze partners de voorruit vervangen en kunt u binnen de kortste keren weer veilig de weg op.