Voorruit vervangen Seat Arosa

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Voorruit vervangen van een Seat Arosa, de compacte Spanjaard

De Seat Arosa is een compacte auto die veel punten scoort bij het inparkeren van de auto. Aangezien dit model al een flinke tijd op de markt is, is de kans groot dat er schade aan de auto te vinden is. Moet de voorruit vervangen worden van uw Seat Arosa? Ruitschade staat hoog op de lijst van schadegevallen aan de Arosa, samen met een vastlopende spanrol of een temperatuursensor die van slag geraakt is door de onfortuinlijke plaatsing vlak onder de thermostaat. Hier gaan we verder in op de mogelijkheden rond de voorruit vervangen van de Seat Arosa, nadat we eerst naar de eigenschappen en bijzonderheden van dit model gekeken hebben. Want de mogelijke gebreken halen het plezier niet uit het model van Seat, dat overigens nooit een verkoopsucces geworden is. Desondanks zijn er nog altijd veel modellen in het verkeer te vinden, net als van het zusje van de Arosa: de Volkswagen Lupo.

De Seat Arosa, een voorloper die nét te vroeg kwam

De Seat Arosa is een bijzonder compacte auto. Er is veel ingeleverd op de bagageruimte, maar toen dit model in 1997 op de markt kwam als opvolger van de Seat Marbella, waren compacte auto’s nog helemaal niet populair. Grotere en ruimere auto’s waren de mode en de Seat Arosa kwam nooit zo groot in het nieuws als de compacte auto’s van nu. De Seat Arosa en  het zusje van Volkswagen zijn beide geen groot succes geworden. Er zijn nog altijd veel exemplaren van deze auto’s op straat te vinden en veel onderdelen zijn uitwisselbaar, zoals bij de voorruit vervangen van de Seat Arosa of de Volkswagen Lupo. Deze autoruiten zijn namelijk identiek qua afmeting. De kracht van beide types ligt overigens vooral in de betrouwbaarheid van het motorblok.

Er zijn verschillende benzine- en dieseluitvoeringen van de Seat Arosa op de markt gebracht:

Benzine-uitvoeringen

Dieseluitvoeringen

1.0 Stella

1.7 SDi Stella

1.4 Stella

1.4 TDi Stella

1.4 Stella automaat

1.4 TDi Signo

1.4 S

 

1.4 Signo

 

1.4 Signo automaat

 

1.4 16V Sport

 

De Seat Arosa kreeg een facelift in 1998. In 2000 werd het model echter volledig vernieuwd. De complete voorkant werd aangepast, de achterlichten werden veranderd en de Arosa kreeg een meer aerodynamische bouw. Ook werd het complete interieur van de Arosa aangepast. Weinig knoppen en vooral een functionele indeling. Op het gebrek van functionaliteit is er trouwens wel een minpuntje te vinden: opbergruimte is er nauwelijks in de uitvoeringen die na 2000 gemaakt zijn. De voorruit van de Seat Arosa werd niet vervangen: deze bleef hetzelfde, net als de wielbasis en afmetingen van de auto zelf.

Opmerkelijk feit is dat de sportuitvoering van de Seat Arosa 1.4 16V een theoretische topsnelheid heeft van 188 kilometer per uur: in de meeste testen telde de toerenteller maar liefst 4000 toeren bij een snelheid van 120 kilometer per uur. De dieseluitvoeringen van de Arosa zijn met een verbruik van 1:20 duidelijk het zuinigst. Het gemiddelde verbruik van de standaarduitvoering van de 1.4 benzine lag in de nieuwe modellen rond de 1:15.

Op het moment dat de compacte auto’s wél in de mode kwamen, waren de Arosa en de Lupo overigens nog steeds in productie. Zij konden echter de strijd niet winnen, de concurrentie bood modellen aan waarbij de achterbank wel gebruikt kon worden en er meer bagageruimte was dan de beperkte 130 liter van de Arosa. Daarnaast hadden concurrenten zoals de Fiat Seicento en de Daihatsu Cuore meer opbergruimte voorin de auto. De Seat Arosa werd pas in 2012 opgevolgd door de Seat Mii.

Voorruit vervangen van uw Seat Arosa na ruitschade

De meeste mensen die ruitschade of ruitproblemen hebben met een Seat Arosa, hebben problemen met de zijruiten aan de voorzijde van de auto. Problemen met het raammechanisme zijn bekend bij de fabrikant: het kan gebeuren dat uw zijruit ineens ‘in de deur’ valt door het breken van een plastic onderdeel in het raammechanisme. Vervangt u de zijruiten van de Arosa na problemen met het raammechanisme, vervangt u dan ook direct het raammechanisme zelf om problemen in de toekomst te voorkomen. Kiest u voor de autoglas service van onze partners, dan wordt er direct naar het probleemonderdeel gekeken.

De voorruit vervangen van een Seat Arosa is ook iets dat jaarlijks in veel plaatsen in Nederland gebeurt. Niet omdat hier constructiefouten te vinden zijn of er problemen met de Arosa zijn, maar omdat veel automobilisten jaarlijks met ruitschade te maken krijgen. Wanneer u een sterretje in de voorruit van de Arosa krijgt en u door blijft rijden, bestaat het risico dat de ster verder barst. Wanneer de ster groter wordt dan ongeveer 3 centimeter, moet de autoruit vervangen worden. Dit is een acute klus voor de auto’s waar de scheur of barst in het zicht van de bestuurder zit. Wacht u met het vervangen van uw Seat Arosa voorruit, dan kunnen de problemen alleen maar groter worden. En laten we eerlijk zijn: wat kost een autoruit in verhouding tot een bekeuring van honderden euro’s?

Seat Arosa voorruit zelf vervangen of laten doen door een professional?

U wilt het beste voor uw auto en uw portemonnee. Daarom moet u een keuze maken. Het is een optie om zelf aan de slag te gaan met het vervangen van de verlijmde voorruit van de Seat Arosa, maar u kunt er ook voor kiezen om het uit te besteden aan ons. Wanneer u zelf aan de slag wilt gaan, houdt u dan minstens rekening met de volgende punten:

  1. Bestel vooral de nieuwe Seat Arosa voorruit op tijd zodat u ook écht snel de autoruit kunt vervangen;
  2. Zorg voor een ruime werkplek met voldoende verlichting;
  3. Zorg ervoor dat u geen haast heeft bij de voorruit vervangen van de Seat Arosa, het is een nauwkeurige klus waar u tijd voor nodig heeft;
  4. Het is bijzonder handig om een extra paar handen te hebben bij het vervangen van de voorruit. Met name tijdens het verwijderen en plaatsen van de voorruit is het praktisch om hulp te hebben.

Een nieuwe Seat Arosa voorruit is uiteraard direct bij ons bestellen. De autoruit is uitwisselbaar met die van de Volkswagen Lupo (1998-2005) net als verschillende andere onderdelen overigens. Wilt u niet zelf aan de slag omdat u niet alle bovenstaande punten af kunt vinken, of omdat u garantie wilt hebben op de montage van de nieuwe voorruit van de Seat Arosa na het vervangen? Dan kunt u ook bij ons terecht. De voorruit van de Seat Arosa vervangen kan direct bij één van onze gecertificeerde montagepartners waar kwalitatief maatwerk geleverd wordt mét garantie.

Hoeveel kost een after market voorruit voor een Seat Arosa? Slechts € 299 zonder montage en € 399 met montage aan huis of op het werk. Er is ook een voorruit met zonneband leverbaar voor € 299 zonder montage en € 399 met montage.

Voorruit Seat Arosa

€ 299,00

Voorruit Seat Arosa met zonneband

€ 299,00

Eventuele montage op locatie

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Door gebruik te maken van after market voorruiten voor de Seat die op het merklogo na exact gelijk zijn aan de ruiten van uw merkdealer, vallen de prijzen vaak lager uit. Dat is praktisch wanneer u geen gebruik kunt of wilt maken van uw autoverzekering. Of u zelf aan de slag gaat met de Seat Arosa voorruit vervangen of al het werk uit wilt besteden, bij Autoglas Concurrent bent u altijd aan het juiste adres!