Ga direct naar:
De Seat Exeo is in veel opzichten het nieuwe toonbeeld van Seat geworden. Met de komst van de Exeo werd eens te meer getoond dat de Spaanse autofabrikant een nieuwe weg ingeslagen is. De weg van de dynamische, jonge automobilist die een auto wil hebben die opvalt en die presteert. Alleen al in 2010 werden er al 24.000 exemplaren verkocht op de Europese markt. Moet de voorruit vervangen worden van uw Seat Exeo na ruitschade? Kijkt u dan eerst naar de mogelijkheden die de after market biedt. We leggen u het verschil uit tussen de merkruiten van Seat en de after market voorruiten voor de Seat Exeo, nadat we gekeken hebben naar dit model zelf, afkomstig uit Spanje.
De Seat Exeo is een dynamische en modernere auto. Ondanks de sprong vooruit wordt dit model door critici nog steeds de ‘oude Audi A4’ genoemd. Dit is enigszins terecht: de Seat Exeo werd ontworpen aan de hand van de Audi A4 B7, maar Seat voerde wel eerst 500 wijzigingen door voordat het model op de markt gebracht werd. De voorruit is wel gelijk gebleven en dit biedt het voordeel dat de Seat Exeo voorruit ook vervangen kan worden met een voorruit van een Audi A4. De Seat Exeo werd voor het eerst aan het publiek getoond in 2008 en zou een jaar later in productie gaan, in de eigen fabrieken van Seat in Spanje. De grootste veranderingen ten opzichte van de Audi A4 werden doorgevoerd op het gebied van het motoraanbod en een andere voor- en achterzijde zodat de Exeo helemaal in het portfolio van Seat thuis zou gaan horen en niet langer sterk op de Audi zou lijken. Van de Exeo werden verschillende varianten gemaakt (in sedan- en station-uitvoering). De meest bekende zijn:
Seat vond aansluiting bij de doelgroep die het voor ogen had. Onder andere door de Exeo geschikt te maken voor de dynamische rijder, maar tegelijkertijd een start-stopsysteem in te bouwen met het oog op het verbruik en milieuvriendelijk rijden. Seat ging tevens aan de slag met informatiesystemen, zorgde voor meer comfort in de auto en ontwikkelde een manier om het stuurgedrag preciezer te maken. Iets dat aansluit bij de jongere en dynamische automobilisten. Waar Seat in het verleden hierbij gestopt zou zijn, ging het verder met de Exeo. In de standaarduitvoering vindt u onder andere:
Bij de opties ging de trukendoos van Seat nog verder open en leende het duidelijk van Volkswagen. Zoals de optionele bi-xenonkoplampen die een dynamische bochtenfunctie hebben zodat u altijd kunt zien waar u heenrijdt, in plaats van recht voor de auto licht te hebben. Lederen bekleding was ook optioneel, net als een compleet DVD/navigatiesysteem ingebouwd in het interieur van de auto zelf.
Seat bracht geen nieuwe innovaties of technologieën op de markt met de Seat Exeo. Alle features van de auto waren al eens gebruikt door andere autofabrikanten. De Seat Exeo was het signaal van Seat aan de markt dat het ook in staat was om auto’s te maken voor de moderne markt. Desalniettemin flopte ook dit model van Seat in Nederland. Er werden nog geen 2000 exemplaren verkocht tot het moment dat het exemplaar uit productie genomen werd in 2013. Dat is schrijnend wanneer deze cijfers naast de verkoopcijfers van de Seat Ibiza (meer dan 140.000), de Seat Leon (meer dan 60.000) en de Seat Cordoba (meer dan 33.000) gezet worden.
Seat heeft na de Seat Exeo besloten het over een andere boeg te gooien met de SUV-uitvoeringen die meer aan moeten sluiten bij de Nederlandse markt. De Seat Tarraco en Seat Arona SUV moeten samen met de Seat Ateca het marktaandeel van Seat in Nederland gaan versterken.
Het grote voordeel aan de modellen van Seat is dat er veel onderdelen op de after market te vinden zijn, ook nieuw. De meeste modellen die gemaakt zijn door de Volkswagen Groep zijn namelijk tienduizenden keren verkocht binnen Europa, waardoor het interessant wordt voor de producenten van auto-onderdelen om hiermee aan de slag te gaan. Dat maakt het repareren van uw Seat Exeo in de meeste gevallen goed betaalbaar.
Maar hoe zit dat precies bij ruitbreuk in de voorruit? Een sterretje kan vaak nog gerepareerd worden, maar wanneer autoglas reparatie niet meer mogelijk is, dan moet er gekeken worden naar de mogelijkheden rond het vervangen van de autoruit. Ook hier biedt de after market aantrekkelijke mogelijkheden. Wat kost een Seat Exeo voorruit wanneer u kiest voor een merkruit met een merklogo voor uw auto? En wat kost een autoruit wanneer u kiest voor een after market autoruit zonder merklogo? Het prijsverschil kan enorm oplopen, terwijl er eigenlijk helemaal geen verschil is tussen de verschillende autoruiten. Uw voorruit vervangen van de Seat Exeo kan dus tegen aantrekkelijke prijzen wanneer u kiest voor onze autoruiten die in dezelfde fabrieken gemaakt worden als de merkruiten, met dezelfde hoge eisen maar voor een veel lager bedrag.
Er kan niet direct worden aangegeven hoeveel een nieuwe voorruit voor een Seat Exeo kost, omdat er verschillende prijzen zijn afhankelijk van de opties in de ruit. Een voorruit met of zonder zonneband is er al voor € 299, terwijl een paars gecoate voorruit met regensensor en zonneband € 549 kost. Bekijk de tabel voor alle beschikbare voorruiten.
€ 299,00 | |
€ 299,00 | |
€ 299,00 | |
€ 349,00 | |
Paars gecoate voorruit Seat Exeo met regensensor en zonneband | € 549,00 |
Eventuele montage op locatie | € 100,00 (NL) - € 130,00 (BE) |
Daarnaast heeft u het bij ons helemaal voor het zeggen. Weet u hoe de voorruit van een Seat Exeo vervangen moet worden en heeft u de tijd en de ruimte? Dan bestelt u een Seat Exeo voorruit zonder montage en gaat u zelf aan het werk. Weet u echter niet hoe u een voorruit vervangen moet van een Seat Exeo, heeft u geen tijd of gewoon geen zin om de voorruit zelf te vervangen? Dan bestelt u de voorruit inclusief montage. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners komen dan bij u om de voorruit te vervangen van uw Seat Exeo. Welke optie u ook kiest, binnen 1 tot 3 werkdagen zorgen wij ervoor dat de voorruit geleverd wordt en u weer veilig aan het verkeer deel kunt nemen. Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie? Neem dan vandaag nog contact op met uw specialist op het gebied van autoglas.