Voorruit vervangen Seat Inca

Loading...
Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Seat Inca

In de periode tussen 1995 en 2003 zijn er maar liefst 115.000 exemplaren van de Seat Inca gemaakt en verkocht. De Seat Inca leunt echter zwaar op de Volkswagen Caddy, het model van Volkswagen, de eigenaar van Seat. De Seat Inca werd overigens niet opgevolgd door een soortgelijk model. Het zou het einde van een tijdperk worden waarna Volkswagen besloot om het roer drastisch om te gooien bij Seat, wat meer dan noodzakelijk was om de Spanjaarden te redden. Er zijn echter nog altijd meerdere exemplaren van de Seat Inca in het verkeer aanwezig in Nederland. Wij vertellen u meer over de geschiedenis en leggen uit hoe de voorruit vervangen van een Seat Inca goedkoper kan, door te kiezen voor een after market voorruit.

Seat Inca, het einde van een tijdperk

Seat heeft lange tijd problemen gehad die oorspronkelijk afkomstig waren uit de tijd dat de autofabrikant auto’s maakte onder het dictatoriale bewind van Franco. De financiële problemen bij Seat waren zo groot dat Fiat een overname annuleerde toen het de cijfers te zien kreeg. De problemen stapelden zich steeds verder op, de technologische achterstand en de ‘saaie’ modellen sloegen niet aan op de Europese markt. De overname door Volkswagen bracht hier niet direct verandering in. Er werd veel geïnvesteerd, maar echte innovaties bleven volledig uit. De Seat Toledo was het eerste model dat gemaakt werd onder de vlag van Volkswagen en was een model dat flopte.

Volkswagen bleef de modellen van Seat spiegelen aan de eigen modellen. Zo werd de Volkswagen Lupo vertaald naar de Seat Arosa, werd de Volkswagen Sharan een Seat Alhambra en zou de Volkswagen Caddy naar de Seat Inca omgezet worden. De Seat Inca werd geen groot succes en zou uiteindelijk ook niet opgevolgd worden door een model uit een gelijkende serie. Volkswagen besloot na de tegenvallende resultaten om Seat een nieuw imago te geven door in te zetten op vlottere en sportievere modellen om betere aansluiting te vinden bij de jonge en dynamische bestuurders.

De Seat Inca, nét geen kopie van de Caddy

Een goede Triviantvraag voor uw volgende verjaardagsfeest zou kunnen zijn wat precies het verschil is tussen een Seat Inca en een Volkswagen Caddy. Er zijn namelijk maar twee échte verschillen tussen deze auto’s, waarbij het eerste verschil al voor de hand liggend genoemd mag worden:

  1. De Seat Inca heeft een ander merklogo en andere naam dan de Volkswagen Caddy;
  2. De Seat Inca en Volkswagen Caddy hebben een andere grille aan de voorzijde van de auto.

Eventueel kan ook nog goedgekeurd worden dat de Volkswagen Caddy wél opgevolgd werd (zij het door een nieuwe generatie die nog altijd in productie is op dit moment). Overigens zijn er wel verschillende uitvoeringen gemaakt van de Seat Inca. De grootste verschillen zijn vooral te vinden op het gebied van de motoren die gebruikt zijn bij het uitrusten van de auto. De Inca was leverbaar met een 1.4 of 1.6 benzinemotor en met de 1.9 dieselmotor die ook in de Volkswagen Polo en Volkswagen Golf gebruikt werd.

 
Daarnaast zijn er twee opvallende varianten. De eerste is de standaarduitvoering met alleen twee zijruiten, een bij de bestuurder en de tweede bij de bijrijder. De andere uitvoering heeft ook ruiten achter en wordt de vijfpersoons ‘Ludospace’ genoemd. ‘Ludospace
is geen merknaam of typenaam van Seat, het is de benaming voor een bestelauto met ruiten aan de achterzijde waar passagiers vervoerd kunnen worden. Andere auto’s die in deze categorie vallen zijn onder andere de:

De klap voor Seat en Volkswagen

De Volkswagen Caddy werd een uitgesproken succes en verkocht ook in Nederland goed. Voor de Nederlandse markt bleek de Seat Inca totaal niet geschikt: de Seat Inca werd het slechtst verkochte model van Seat in Nederland ooit. Het kwam niet eens in de buurt van de verkoopcijfers van bijvoorbeeld de Seat Leon of de Seat Ibiza. Wanneer u kijkt op de markt voor tweedehandsauto’s, dan ziet u wel opvallend veel exemplaren van de Seat Inca die nog altijd goed de apk doorkomen. De bijzonder tegenvallende verkoopcijfers zorgden ervoor dat Volkswagen besloot om het roer bij Seat om te gooien. De Seat Inca bleef desalniettemin in productie tot 2003.

De after market voor de Seat Inca

Het voordeel van de modellen van Seat is dat er een grote after market is, net als het geval is bij Volkswagen. Aangezien de onderdelen van de Inca uitwisselbaar zijn met die van de Caddy, is het nog makkelijker om onderdelen te vinden en uw auto te repareren. Dit geldt ook voor de autoruiten: de voorruit vervangen van een Volkswagen Caddy met een voorruit van de Inca en vice versa is geen probleem. Daarnaast kunt u de prijzen van autoruiten zelf zo laag mogelijk houden door niet te kiezen voor de autoruiten met merklogo.

Voor de Seat Inca van 1996 tot 1999 is er al een nieuwe voorruit voor € 299 zonder montage en € 399 met montage op locatie, een nieuwe voorruit voor de Seat Inca van 1993 tot 1996 kost € 299 zonder montage en € 399 met montage op locatie. 

Voorruit Seat Inca, spiegelsteun op 4 cm hoogte

€ 299,00

Voorruit Seat Inca, spiegelsteun op 14 cm hoogte

€ 299,00

Voorruit Seat Inca, spiegelsteun op 14 cm hoogte, met zonneband

€ 299,00

Eventuele montage op locatie

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

De voorruiten van een Seat Inca met een merklogo zijn per definitie duurder dan de voorruiten die geschikt zijn voor een Seat Inca die geen merklogo hebben. Verschil in kwaliteit is er echter niet. De autoruiten worden gemaakt in dezelfde fabrieken en moeten voldoen aan dezelfde eisen. Kiest u echter voor een after market voorruit wanneer uw Seat Inca voorruit vervangen moet worden, dan kunt u aanzienlijk besparen.

Dat is vooral praktisch wanneer u niet te veel wilt betalen en/of wanneer u uitsluitend een WA-verzekering heeft. Heeft u alleen een WA-verzekering, dan is het uitbesteden van de autoruit vervangen en geen eigen risico betalen geen optie: u kunt dan namelijk helemaal geen gebruikmaken van de verzekering. Kiest u echter voor een after market voorruit voor uw Seat Inca, dan houden de scherpe tarieven het alsnog betaalbaar én aantrekkelijk.

Voorruit vervangen van uw Seat Inca

Met de juiste kennis is een Seat Inca voorruit vervangen iets dat u prima zelf kunt doen. Wat u minstens nodig heeft, is:

  1. genoeg (droge) werkruimte met ruimte aan weerszijden van de auto;
  2. genoeg tijd om rustig aan het werk te gaan met het plaatsen van uw nieuwe Seat Inca voorruit;
  3. de juiste gereedschappen (clips en rubbers kunt u direct bij ons bestellen).

Op onze website kunt u kiezen voor levering van een nieuwe Seat Inca voorruit zonder montage. Zoals de optie al doet vermoeden, krijgt u de ruit geleverd zodat u zelf de voorruit vervangen kunt van uw Seat Inca.

Heeft u echter niet genoeg tijd, ruimte, kennis of gewoon geen interesse in het zelf vervangen van uw Seat Inca voorruit? Dan kiest u levering inclusief montage. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners komen dan graag bij u langs om de nieuwe voorruit te plaatsen in uw Seat Inca.

Welke optie u ook kiest, binnen 1 tot 3 werkdagen heeft u de nieuwe voorruit voor de Seat Inca, met of zonder montage. Heeft u vragen of heeft u hulp nodig met het bestellen van de juiste ruit voor uw Seat? Neemt u dan vooral contact met onze klantenservice op, zodat we u direct verder kunnen helpen.