Voorruit vervangen Seat Marbella

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Voorruit vervangen van uw Seat Marbella, een zeldzaam model in Nederland

De Seat Marbella is overduidelijk een van de meest karakteristieke auto’s van Seat, al zou dit model evengoed op de naam van Fiat mogen staan. De Seat Marbella heeft dezelfde oorsprong als de Fiat Panda en dat is duidelijk te zien. De verschillen zijn namelijk minimaal. De geringe afmetingen én prijs van de Seat Marbella maakten het een verkoopsucces, maar op dit moment zijn er nog slechts 170 exemplaren op de weg in Nederland. Moet uw Seat Marbella voorruit vervangen worden na ruitschade? De voorruit vervangen van een Seat Marbella kan goedkoper dan u denkt.

Fiat Panda versus de Seat Marbella

Laten we direct met de deur in huis vallen: Seat maakte de Fiat Panda-modellen tot 1986 in licentie voor de Italiaanse autofabrikant. Maar de samenwerking liep spaak toen Fiat besloot om Seat voor de rechter te dagen omdat er plagiaat gepleegd zou zijn door de Spanjaarden. De Seat Fura
leek te sterk op de Seat 127
(een opvolger van de Fiat 127
die ook in licentie gemaakt was door Seat) en de Seat Ronda
was nagenoeg een exacte kopie van de Fiat Ritmo.
In 1986 scheidden daarom de wegen van de Fiat Panda en de Seat Marbella, die ook na 1986 nog sterk op elkaar leken.
 
De Spanjaarden besloten de Seat Panda-
modellen te behouden voor de eigen markt en de Marbella-modellen wél over de grens te verkopen. De verschillen tussen de Panda- en Marbella-uitvoeringen waren desalniettemin minimaal:
  1. De Marbella heeft een plattere neus;
  2. De achterklep van de modellen zijn niet identiek;
  3. Er zijn verschillende koplampen gebruikt.

De Seat Marbella werd geproduceerd vanaf 1986. In 1998 werd de productie stopgezet, een aantal jaar nadat Seat samen is gaan werken met Volkswagen. De Marbella-modellen behielden overigens de Fiatmotoren, omdat het gebruiken van Volkswagenmotoren te duur zou zijn: de complete Marbella zou onder de motorkap aangepast moeten worden om dit te realiseren. De opvolger van de Marbella is de Seat Arosa, een model dat het imago van Seat moest redden en aanzienlijk meer gemeen had met Volkswagen dan met welk model van Fiat dan ook.

De varianten waarin de Seat Marbella uitgebracht is:

Marbella Fun

Marbella GL

Marbella L

Marbella GLX

Marbella Special

Marbella Special

Marbella Del Sol

Marbella Special S2

Marbella XL

Marbella Brisa

Welk model heeft de strijd gewonnen?

Fiat Panda is een veel populairder model geweest dan de Seat Marbella. Maar de Panda is dan ook aanzienlijk langer in productie geweest. Van de Seat Marbella zijn net geen 25.000 verkopen in Nederland geregistreerd, een aantal dat de Fiat Panda alleen al na 2012 (tot en met begin 2018) met gemak wist te halen. Voor de Marbella is het overigens geen schande. Het presteerde op het gebied van de verkoopcijfers even goed als de Seat Toledo en Seat Altea. De beste hit van Seat in Nederland was echter de Seat Ibiza die bijna 150.000 keer verkocht werd.

De grootste verschillen tussen de Fiat Panda en Seat Marbella zijn te vinden ná 1986. Fiat ontwikkelde de Panda-modellen verder en koos onder andere voor een gegalvaniseerd chassis, waar de Marbella-modellen deze ontwikkelingen nooit mee hebben gemaakt. Het gevolg: de Seat Marbella heeft veel meer last gehad van afkeur bij de apk vanwege roest dan de Panda-modellen van Fiat.

 
De Seat Marbella is overigens ook in een besteluitvoering op de markt gebracht. Deze kreeg de naam Seat Terra
en werd opgevolgd door de Seat Inca. De opzet van de Terra was gelijk aan de opzet van de Marbella en werd daardoor nooit een succes. Seat focuste zich voornamelijk op het aanbieden van een goedkope bestelwagen en leverde in op prestaties door te kiezen voor de relatief ouderwetse en zwakke Fiatmotoren met 850 of 930cc. De opvolger van de Seat Terra, de Seat Inca, was een sterker model dat de Volkswagen Caddy als broertje had.

De bijzonderheden van de Seat Marbella

De Seat Marbella is op zichzelf al een aparte verschijning, maar vooral in de auto zijn een aantal opmerkelijke wapenfeiten te vinden. Zo heeft de oorspronkelijke uitvoering van de Marbella geen klok in de auto en heeft de ruitenwisser op de voorruit drie standen: aan, uit en interval. Opvallend aan het kleine model is overigens de bergruimte in de auto. Niet alleen in de toch ruime kofferbak (mede dankzij de achterbanken die verstelbaar zijn), maar ook voor in de auto is meer dan genoeg ruimte om bezittingen op te bergen onder het dashboard, in de deuren en in de verschuifbare asbak die daardoor gemakkelijk voor andere doeleinden te gebruiken is.

De reden achter de relatief hoge verkoopcijfers van de Seat Marbella is vooral de prijs. Op het moment dat dit model op de markt gebracht werd, was de nieuwprijs lager dan de nieuwprijs van de concurrerende modellen zoals de Fiat Cinquecento, Subaru Vivio en de Daihatsu Cuore. Dat dit ten koste ging van het comfort in de auto was op dat moment niet zo belangrijk voor de Spaanse autofabrikant. Dat kwam pas op het moment dat Volkswagen Seat overnam.

De voorruit vervangen van uw Seat Marbella

Is een autoruit ingeslagen van uw Marbella tijdens een poging tot inbraak? Dan is de kans groot dat een van de zijruiten of de achterruit ingeslagen is. Het vervangen van de zijruiten is een relatief gemakkelijke klus. Een achterruit vervangen van een Seat is net even iets meer werk, vooral vanwege het formaat van de ruit die geplaatst moet worden. De voorruit van een Seat Marbella kan niet ingeslagen worden. Het is gemaakt van gelaagd glas en dit glas verbrijzelt niet, in tegenstelling tot het geharde glas van de achterruit en zijruiten van de Marbella. Wanneer de voorruit van de Marbella echter zover beschadigd is dat het niet meer mogelijk is om het autoglas te repareren, dan moet de voorruit van de Seat Marbella vervangen worden.

Kiest u voor merkglas van een Seatdealer, dan lopen de kosten direct hoog op. Kiest u echter voor after market glas, dan zijn de kosten veel lager. After market autoruiten worden gemaakt in dezelfde fabrieken als het glas met merklogo en voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen. Het ontbreken van een merklogo zorgt er echter wel direct voor dat de kosten bij de voorruit vervangen van uw Seat Marbella vele malen lager uitvallen. De prijs voor een after market voorruit voor de Seat Marbella is slechts € 199 zonder montage en € 299 met montage aan huis of op het werk.

Heldere voorruit Seat Marbella

€ 199,00

Groen getinte voorruit Seat Marbella

€ 199,00

Eventuele montage op locatie

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Bij ons heeft u twee opties. U kunt ervoor kiezen om alleen de nieuwe voorruit voor uw Seat Marbella te bestellen, zonder montage. Wanneer u zelf genoeg droge werkruimte heeft om aan de slag te gaan en u heeft de technische kennis om de ruit te vervangen, kunt u op deze manier nog meer op de kosten besparen. U kiest hierboven de autoruit voor uw Seat Marbella en wij zorgen ervoor dat deze binnen één tot drie werkdagen bij u bezorgd wordt.

Heeft u niet de technische kennis, de werkruimte of de tijd om de voorruit te vervangen van uw Seat Marbella? In dat geval kunt u kiezen voor bezorging mét montage. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners vervangen dan de voorruit van uw Seat Marbella met een nieuwe voorruit voor de after market die speciaal gemaakt is voor uw Marbella. Zo hoeft u niets te doen en kunt u binnen de kortste keren weer veilig de weg op. Heeft u vragen over een bepaald model of een bepaalde autoruit, neemt u dan vooral contact met ons op.